Vaikas turi mokymosi sunkumų? Kaune pagalbos greitai nebus, eilėje – 700 moksleivių, laukti tenka beveik metus

Prieš 1 metus 62

Į Kauno pedagoginę psichologinę tarnybą (PPT) sausio pabaigoje dėl mokymosi sunkumų turinčio sūnaus besikreipusi Rasa nesitikėjo, kad eilėje pas specialistus gali tekti laukti bemaž metus. Tarnyba problemą pripažįsta ir teigia, kad eilėje – 700 vaikų, tačiau laukti tenka tik tiems, kurie kreipiasi dėl mokinių specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo, o kitiems pagalba suteikiama greičiau. Eilės, kaip teigiama, susiformavo dar koronaviruso pandemijos metu, kai nebuvo galimybės su moksleiviais susitikti gyvai.

„Kreipėmės dėl sūnaus, kad mokymosi sunkumų turi ir motyvacijos neranda“, – pasakojo kaunietė Rasa (pavardė redakcijai žinoma, – LRT).

Jos teigimu, sūnus šiuo metu mokosi 8-oje klasėje, tačiau šeima jau dabar galvoja apie ateitį – kitus mokslo metus ir 10 klasę. Pasak jos, apie eiles Kauno PPT ją įspėjo mokytoja, paraginusi nelaukti paskutinės minutės ir į specialistus kreiptis iš anksto. Taip Rasa ir padarė, tačiau nė neįtarė, kad laukti teks taip ilgai.

Pašnekovė sužinojo, kad specialistų dėmesio laukia apie 800 vaikų, o kol ateis jos sūnaus eilė – gali prabėgti 7 ar 8 mėnesiai. Beje, pirmą kartą į tarnybą šeima kreipėsi 2018 metais ir tąkart jokių nesklandumų nebuvo.

„Aną kartą nebuvo tokių eilių. Reikėjo laukt, bet ne metus beveik. Toks vaizdas pagal tai, ką man pasakė, kad šiemet jis jau nepapuls“, – svarstė Rasa.

Jos teigimu, jeigu šiemet PPT specialistų įvertinimo gauti jos sūnus nesuspės, kitais mokslo metais gali susidurti su nepatogumais mokykloje. Tiesa, Rasa pabrėžė, berniukas lanko privačią mokyklą, kurios vadovybė ir mokytojai yra labai geranoriškai nusiteikę – suteikia visą reikiamą pagalbą, sūnui skiria papildomo laiko ir be oficialaus įvertinimo.

„Mes didelio vargo neturime, nes mokykla žiūri labai geranoriškai ir yra nusiteikusi vaikui padėti, bet kaip būtų tradicinėje valstybinėje mokykloje – klausimas“, – sakė ji.

LRT.lt kalbinta moteris paaiškino, kad norint mokymosi sunkumų turinčiam vaikui pritaikyti specialią mokymosi programą būtina pateikti Pedagoginės psichologinės tarnybos ekspertų paruoštą oficialų vertinimą. Deja, anot jos, privačiai to padaryti neleidžiama.

„Mes visur jau perėję. Ir psichiatrus, ir testus pasidarę kai kuriuos, bet reikia oficialaus PPT rašto“, – kalbėjo kaunietė.

Pati psichikos sveikatos srityje dirbanti LRT.lt kalbinta Rasa teigė pastebėjusi, kad vaikų, susiduriančių su mokymosi sunkumais daugėja, tačiau į tai, jos nuomone, neatsižvelgiama.

„Problema adekvačiai nesprendžiama“, – sakė ji.

Darželinuko mamai eilėje laukti nereikėjo: neturiu jokių priekaištų

Kitos kalbintos kaunietės Raimondos (pavardė redakcijai žinoma, – LRT), kuri į PPT dėl vaikų darželį lankančio sūnaus įvertinimo kreipėsi pernai rugsėjį, patirtis visai kitokia. Moteris sakė jokių priekaištų tarnybai neturinti, o ir eilėje laukti nereikėjo.

„Kiek aš girdėjau, turbūt didžiausia problema jau einant į mokyklą, nes prieš tai reikia apsilankyti ir tikriausiai tėvai kreipiasi per vėlai, tada ir būna eilės. Mes du kartus jau buvom, vieną kartą neprivalomai, aš pati norėjau pakartotinai pasidaryti tyrimą, tai be jokių problemų apsilankėme“, – pasakojo ji.

Kaunietė mama taip pat sakė, kad sūnus lanko specialiųjų poreikių turintiems vaikams skirtą darželį, kuriame vaikai gauna visą reikalingą pagalbą, tad jos atveju ugdymo procesas vyksta sklandžiai.

Problemą pripažįsta: eilėje – 700 moksleivių, kasdien įvertinama 10 vaikų

LRT.lt atsiųstame komentare Kauno PPT psichologinio konsultavimo skyriaus vadovė Gita Žukovskienė patvirtino, kad specialistų įvertinimo šiuo metu gali tekti laukti ilgiau nei pusmetį, apie 7–8 mėnesius. Anot jos, įvertinus specialiuosius ugdymosi poreikius pažymos išdavimas trunka ne ilgiau kaip savaitę.

Ji taip pat paaiškino, kad laukti tenka tik tiems, kurie kreipiasi dėl mokinių specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo, todėl pirmoji LRT.lt pašnekovė Rasa su 8-oku sūnumi pakliuvo į ilgą eilę, o vaikų darželį lankančio berniuko mamai Raimondai laukti nereikėjo.

Psichologinio konsultavimo skyriaus vadovė nurodė, kad ilga eilė susidarė koronaviruso pandemijos metu, kai dirbti buvo galima tik nuotoliniu būdu, nes mokinių specialiųjų poreikių įvertinimas atliekamas gyvai.

„Kauno pedagoginėje psichologinėje tarnyboje šiuo metu specialiuosius ugdymosi poreikius vertina 6 psichologai, 5 specialieji pedagogai, 4 logopedai, 1 socialinis pedagogas. Per dieną yra įvertinama apie 10 mokymosi sunkumų patiriančių vaikų. Vieno vaiko įvertinimas trunka iki 8 val. Tėveliai su vaiku tarnyboje lankosi 3 kartus“, – teigė ji.

Paklausta, ar pastebėjo, kad pastaraisiais metais vaikų, susiduriančių su mokymosi sunkumais skaičius auga, G. Žukovskienė patvirtino, kad į Kauno PPT kreipiasi daugiau nei įprastai šeimų, tačiau to priežasčių įvardyti nesiryžo. Kiekvienas atvejis, pabrėžė ji, yra individualus.

LRT.lt paprašyta paaiškinti, ką turėtų daryti kauniečiai tėvai, kurių vaikai turi mokymosi sunkumų, pašnekovė atsakė:

„Pirmiausia pagalba turi būti teikiama mokykloje. Tik tuomet, jei mokykla išnaudoja visus savo resursus ir mokinys nedaro asmeninės pažangos, kylančius sunkumus aptarus mokyklos vaiko gerovės komisijoje, reikėtų kreiptis į Pedagoginę psichologinę tarnybą dėl specialiųjų ugdymosi poreikių nustatymo ir švietimo pagalbos skyrimo.

Pagal dabar galiojančius mūsų šalies teisės aktus specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimas galimas tik pedagoginėse psichologinėse tarnybose. Intelektinių gebėjimų įvertinimas galimas ir privačiai.“

Skaityti visą pranešimą