Kritika dėl pedagogų trūkumo: pasigendama nuoseklios pedagogikos studentų pritraukimo sistemos

Prieš 1 metus 85

Nors Švietimo, mokslo ir sporto ministerija sako, kad atsiranda vis daugiau norinčiųjų stoti į trūkstamiausių specialybių pedagogikos studijas, pripažįsta, kad skaičiai nedžiugina. Švietimo ekspertai sako, kad trūksta nuoseklios sistemos, kaip pritraukti ir išlaikyti pedagogikos studentus. Pasak Ugdymo mokslų instituto, pastebimas ir didėjantis pedagogų trūkumas darbo rinkoje.

Pusė geriausiai besimokančiųjų Vilniaus universiteto vaikystės pedagogikos studijų trečią kursą baigusių studentų nuo studijų pradžios gaudavo 115 eurų stipendiją. Tačiau nuo rugsėjo jos dalis nebegaus. Vardo nepanorusi atskleisti studentė sako, jog tokia situacija kursą nustebino – jaunesnių kursų studentai stipendijomis skatinami, o paskutinių metų vaikystės pedagogikos studijų kursas negaus nieko.

„Aišku, mes jau viskas, tų studijų nemesim, bet kaip kažkoks pasityčiojimas gaunasi ir nepagarba netgi. Bandom pritraukt naujus studentus, o tuos senus nustumiam į šalį, jie nereikalingi, jie neįdomūs“, – dalijasi studentė.

Pasak Nacionalinės švietimo agentūros, studentai šios stipendijos nebegaus, nes baigėsi projektas.

„Universitetai žinojo apie sutarčių trukmę ir, manau, kad jie informavo studentus, galėjo, aišku, ir normaliau paaiškinti, kaip tai yra, kad tai yra ribotą laiką mokamos stipendijos“, – sako Nacionalinės švietimo agentūros atstovė Irena Ramoškaitė.

„Likus metams iki baigimo, tai reiškia – jau dabar, gali pasirašyti sutartį su įsipareigojimu dirbti mokyklose tiek su savivaldybe, tiek su mokykla, ir gauti daugiau nei 500 eurų stipendiją“, – atsako švietimo, mokslo ir sporto viceministras Gintautas Jakštas.

Tačiau švietimo ekspertai sako, kad trūksta sistemos, kaip išlaikyti pedagogikos studentus ir studijas jau baigusius.

„Nėra nuoseklios sistemos, kuri veda labai aiškiai nuo to pirmo kurso ar kažkurio etapo toliau. Dabar mes matom, kad yra tokios duobės“, – tvirtina Kauno technologijos universiteto (KTU) fakulteto dekanas Ainius Lašas.

Ministerija sako, kad į reikalingiausias pedagogikos sritis įstoję studentai gaus stipendijas.

„Jau dabar užsiregistravusių stoti yra apie 25 proc. daugiau negu praėjusiais metais jau pasibaigus registracijoms, turim keletą dienų. Tai tikimės, kad šis skaičius dar labiau išaugs. Tas skaičius nėra pakankamas, norėtume, kad būtų gerokai daugiau dalykininkų“, – tikina švietimo, mokslo ir sporto viceministras.

LAMA BPO duomenimis, iki antradienio mažiausiai prašymų stoti pirmuoju numeriu pateikta į chemiją – 4, fiziką – 5 ir matematiką -12.

„Iš jų turbūt nukris pirmam kurse keli. Iš jų pabaigs per keturis metus dar mažiau. Iš tų dalis nepasirinks eiti į mokyklą. Iš tų, kurie pasirinks, po pirmų metų dar kažkas nutrupės“, – tvirtina A. Lašas.

Šiemet ugdymo mokslus kaip prioritetą jau išskyrė beveik 800 būsimi universitetų ir daugiau nei 600 būsimi kolegijų stojantieji. Vilniaus universiteto Ugdymo mokslų instituto direktorė sako, kad nors stojančiųjų į pedagogikos studijas daugėja, bendras pedagogų trūkumas auga.

„Apie 4000 skelbimų, kuriuos yra paskelbę šiuo metu mokyklos, tai yra ne tik mokytojams, ne tik mokytojų paieškai. Bet tai leidžia kelti pirmines prielaidas ir irgi toliau sekti ir svarstyti, tikėtina, kad poreikis mokytojų yra didesnis negu pirminės prognozės rodė prieš keletą metų“, – teigia VU Ugdymo mokslų instituto direktorė Sandra Kairė.

Švietimo, mokslo ir sporto viceministras sako nesutinkantis, kad mokytojų trūksta. Esą šiuo metu yra 50 tūkstančių pedagogų.

„Laisvų darbo vietų pedagogams šiuo metu yra mažiau nei 500 vietų. Iš kur kalbama apie 4000, man nėra žinoma“, – komentuoja G. Jakštas.

Pritraukti jaunus pedagogus ruošiasi ir Vilnius. Savivaldybė svarsto naujai dirbti pradedantiems pedagogams skirti 300 eurų paramą.

Skaityti visą pranešimą