Gresia audringų diskusijų metas: mobilieji telefonai mokykloje – leisti, o gal laikas uždrausti?

Prieš 1 metus 53

Leisti ar drausti? Ne vienus metus švietimo įstaigų bendruomenė diskutuoja, ar mobiliuosius telefonus mokyklose palikti už kabinetų durų ir jais neleisti naudotis net per pertraukas, ar jie naudingi ir per pamokas.

Šalies mastu tai neapibrėžta, tačiau kai kurios mokyklos yra įsivedusios vidinę tvarką, kad mobilieji įrenginiai prieš pamokas paliekami spintelėse ir juos pasiimti galima, kai nuskamba paskutinis tos dienos skambutis. Toks įstatymo projektas buvo svarstomas ir Seime, jį inicijavęs Seimo narys Justas Džiugelis vėl teiks siūlymą pavasario sesijoje.

Įsivedė taisyklę, kaip ir kada galima naudotis telefonais

Vilniaus Balsių progimnazijos geografijos mokytojas Mantas Karanauskas sako, kad klausimas sudėtingas. Jei mobilusis telefonas naudojamas mokytis, jis naudingas, bet jei vaikas į jį panyra siekdamas užsiimti kita veikla, kyla problemų.

„Dažniausiai mes, mokytojai, susiduriame su tuo, kad vaikai tampa priklausomi nuo mobiliųjų telefonų. Tokiu atveju jie per pamokas būna išsiblaškę ir skiria dėmesį ne pamokai, ne jos turiniui, o tai yra labai blogai“, – paaiškino pedagogas.

Būtent ši priežastis ir paskatino Balsių progimnaziją įsivesti tvarką, kuri riboja mobiliųjų telefonų naudojimą. Pradinukai telefonus prieš pamokas palieka spintelėje ir pasiima pasibaigus pamokoms. Vyresniesiems taikoma tokia pati taisyklė, tačiau su išimtimis – jie
telefoną gali pasiimti į klasę, jei įrenginio prireiks per pamoką, tarkim, informacijai rasti ar skaičiavimams atlikti.

„Būtų idealu, kad telefonai būtų visuomet paliekami spintelėse, taip vaikai visiškai nuo jų atsiribotų“, – mano M. Karanauskas.

Pasak mokytojo, mokiniams iš pradžių nepatiko ši tvarka, jie tam prieštaravo.

„Tačiau mes labai žmogiškai stengėmės jiems paaiškinti, kad taip yra dėl jų gerovės, o ne tam, kad ką nors draustume ir pablogintume jiems sąlygas. Klasių vadovai atliko išties didelį darbą aiškindami.

Dar vienas niuansas – šią taisyklę mes priėmėme prieš karantiną. Žinoma, per karantiną, kai vyko nuotolinis mokymas, negalėjome užtikrinti, kad taisyklės bus laikomasi. Kai vaikai grįžo į klases, grįžo ir taisyklė“, – kalbėjo M. Karanauskas.

Taisyklė buvo įvesta prieš kelerius metus, tad nors ji praktiškai netaikyta per pandemiją, nuotoliniam mokymui pasibaigus mokiniams noro priešintis ji nesukėlė.

Be to, pabrėžė pedagogas, labai padeda tai, kad tokią tvarką palaiko tėvai.

„Esu klasės vadovas ir klausiau tėvų, ar jie palaiko. Jie pasakė palaikantys. Jei nebūtų tėvų palaikymo, taisyklė būtų beprasmė“, – mano mokytojas.

M. Karanauskas sakė, kad tiek jis, tiek kolegos jaučia mobiliųjų telefonų naudojimo taisyklės naudą. Jis tikras, kad tai jaučia ir vaikai.

„Su kolegomis matome, kad dabar mokiniai laiką per pertraukas leidžia aktyviau – jie eina į lauką, į sporto salę, žaidžia stalo tenisą. O tai pagerina jų emocinę būklę kur kas labiau nei sėdėjimas koridoriuje ar kompiuteriniai žaidimai“, – kalbėjo pedagogas.

Ypač tai svarbu, anot M. Karanausko, po nuotolinio mokymo, nes per jį dėl pandemijos ribojimų vaikai patyrė emocinių sunkumų, suprastėjo jų fizinė savijauta.

Jis mano, kad mobiliųjų telefonų naudojimą turėtų reglamentuoti pačios mokyklos, tačiau tai papildoma našta mokytojams – kurti taisykles, užtikrinti, kad jų būtų laikomasi.

„Palaikyčiau idėją, kad mokyklos pačios turėtų spręsti. Galima pamėginti pateikti rekomendacijų , o jei tai nepasiteisintų, po kokių metų svarstyti visuotines taisykles, bet svarbu pabrėžti, kad telefonai nebūtų draudžiami – jais būtų leidžiama naudotis mokymosi tikslais“, – sakė M. Karanauskas.

Fizinio ugdymo mokytojas įveikė trauką prie telefonų

Klaipėdos rajono Endriejavo pagrindinėje mokykloje nėra taisyklės, numatančios, kaip ir kada galima naudotis mobiliaisiais telefonais.

„Esame susitarę, kad jei telefonai nereikalingi pamokai, mokiniai turėtų būti juos išsijungę. Mes neturime galimybių aprūpinti visus mokinius išmaniaisiais įrenginiais, tarkime, planšetėmis, tad mokiniai dažnai naudoja mobiliuosius telefonus mokydamiesi.
Kadangi esame nedidelė mokykla, tai sprendžiame šį klausimą šitaip“, – kalbėjo mokyklos direktorė Vilma Ugintienė.

Ji patikslino, kad tokia tvarka labiau galioja vyresniesiems mokiniams, o mažieji telefonais naudojasi per pertraukas.

„Galima pastebėti, kad ten, kur mokykloje yra stipresnis interneto ryšys, mokiniai susėda ir sukiša galvas į įrenginius, bet mes labai džiaugiamės turėdami aktyvų fizinio ugdymo mokytoją – jis paskatina mokinius per pertraukas nueiti į salę, turime mokykloje ir teniso stalų. Daug kas priklauso nuo to, kokie žmonės dirba mokykloje“, – mano V. Ugintienė.

Ministerija: nieko peiktino, jei telefonai leidžiami mokantis

Kaip LRT.lt paaiškino Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovai, nacionaliniu mastu tai nėra reglamentuota. Ar leisti telefonais naudotis mokykloje, ar ne – pačios mokyklos apsisprendimas.

„Į mokyklą atsinešamos priemonės turi padėti mokyti ir mokytis. Mobilusis telefonas, kaip ir kompiuteris, kita įranga, gali būti viena iš priemonių ugdymo procesui paįvairinti. Iš tiesų nieko peiktino, jeigu mokytojas ugdymo procesui pasitelkia ir mobiliuosius telefonus.

Kai kurios mokyklos, matydamos, kad tai blaško mokinių dėmesį, naudotis mobiliaisiais telefonais yra uždraudusios arba leidžia jais naudotis tik tam tikru laiku ugdymosi tikslais“, – aiškino ŠMSM.

Pavasarį vėl teiks įstatymo projektą

Pernai Seimo narys konservatorius J. Džiugelis buvo pateikęs įstatymo projektą, juo siūlyta reglamentuoti mobiliųjų telefonų naudojimą. Tačiau Seime po pirmojo balsavimo įstatymo projektas grąžintas tobulinti.

Seimo narys LRT.lt sakė, kad tuomet greičiausiai pristigo tinkamos komunikacijos paaiškinant, kam to reikia. Jis pavasario sesijoje vėl teiks tokį projektą.

J. Džiugelis pabrėžė, kad Nacionalinės švietimo agentūros vykdyta mokyklų vadovų apklausa atskleidė, kad net 63 proc. mokyklų tvarką dėl mobiliųjų įrenginių klasėse nustato ir prižiūri patys mokytojai. Tad šio projekto idėja ir buvo atlaisvinti mokytoją nuo jam primestos prievaizdo funkcijos.

Uždrausti negalima, bet reikia griežtų taisyklių

Ugdymo specialistė Vaida Ivaniukaitė mano, kad vieno atsakymo į klausimą dėl mobiliųjų telefonų naudojimo mokykloje nėra.

„Vis dėlto reikėtų atsižvelgti į tai, kad telefonų naudojimas mokykloje turėtų būti ribojamas. Vaikai dar neturi savireguliacijos įgūdžio pasinaudojus telefonu tam tikrą laiką jį padėti į šalį. Netgi suaugusieji ne visuomet jį turi – dažnai juk sakome, kad prieš miegą panaršysime socialiniame tinkle penkias minutes, o užtrunkame valandą. Vaikai juo labiau neturi savireguliacijos įgūdžio“, – kalbėjo specialistė.

Pasak V. Ivaniukaitės, kai toks įgūdis neišugdomas šeimoje, tai padaryti mokytojui itin sunku.

„Telefonai mokykloje tikrai turėtų būti ribojami. Visiškai jų uždrausti negalima, nes tai yra vaikų gyvenimo dalis, tačiau reikia labai aiškių taisyklių“, – pabrėžė ugdymo specialistė.

Skaityti visą pranešimą