Benkunskas kratosi atsakomybės už Šimašiaus gatvių pertvarkas: „gera idėja sugadinama prastu įgyvendinimu“

Prieš 1 metus 85

Netrukus darbą pradėsiantis išrinktasis Vilniaus meras Valdas Benkunskas žada atsižvelgti į priekaištus jo pirmtako sprendimams pertvarkant sostinės gatves, tačiau teigia, kad „gatvių tikrai atgal neatsiaurinsime“.

Sostinėje naujoji taryba ir meras prisieks kitą savaitę, balandžio 26 dieną. V. Benkunskas – LRT TELEVIZIJOS laidoje „Savaitė“.

– Jeigu jums būtų leista pačiam pasirinkti vicemerus, jūs nebūtumėte saistomas koalicijos sutarties, galbūt įsipareigojimų savo partijai, jūs būtumėte pasirinkęs tuos pačius?

– Turbūt didžiąja dalimi taip, bet politika niekada nėra viskas, kaip nori, o yra, pirmiausia, kompromisai ir kompromisų menas. Tai manau, kad mano vicemerų komanda tikrai bus darbinga, bus profesionali ir darbus bei lūkesčius, kuriuos vilniečiai į juos dės, kartu su manimi įgyvendins.

– Vadinasi, kompromisas šioks toks egzistuoja?

– Be jokios abejonės, kai yra koalicinė sudėtis valdančiosios daugumos, kompromisai neišvengiami.

– Ar jaučiate kiek nors nuoskaudos, kad „socdemai“ nepriėmė jūsų pasiūlymo prisijungti prie koalicijos?

– Aš manau, „socdemai“ turėtų gailėtis, kad jie net nepradėjo derybų su manim arba su valdančiąja dauguma. Tai iš esmės jų pasirinkimas, nėra jokios problemos, mes turim tikrai veikiančią ir skaitlingą koaliciją. Norėjosi galbūt turėti šiek tiek platesnę, bet tai yra pasirinkimas, kuris, matyt, orientuotas ne į Vilnių šiuo atveju, bet į nacionalinius rinkimus, Seimo artėjančius rinkimus.

– Prokurorų sprendimas pertvarkyti dabar jau buvusio mero Remigijaus Šimašiaus rekonstruotas gatves, man atrodo, turėtų ir jus versti jaustis prastai, nes jūs dalyvavote priimant tuos sprendimus ir juos palaikėte. Kaip bebūtų, jūs turite prisiimti atsakomybę už sukurtą standartą, kurio, kaip dabar aiškėja, niekas iš specialistų netvirtino ir kuris gali būti neteisėtas. Jūs jaučiate kiek nors savo kaltės?

– Kalbant apie konkrečias sritis, vėlgi reikia labai aiškiai pasakyti, kad Tėvynės sąjunga, nors ir buvo nepilnas dvi kadencijas, šešerius su puse metų valdančioj koalicijoj, vadovaujant miestui Remigijui Šimašiui, bet šitų sričių, apie kurias jūs paklausėte, niekada nekuravo. Ir tikrai, na, net ir būnant koalicijoje negali žinoti, koks įvažiavimas ar koks žiedelis bus patvarkytas, kuris, kaip matom, dabar išsirutuliojo visa situacija, kelia grėsmę net ir saugumui.

– Bet jūs palaikėte tas idėjas?

– Nebuvo net politinio balsavimo kažkokio taryboje, čia administracinis klausimas, kuris atrodė gana rutininis. Na, yra, yra gatvių kokybiniai pertvarkymai iš principo.

– Ir niekam neliko klausimų?

– 12 punktų, jie ir šiandien atrodo ant popieriaus visiškai tvarkingai, bet čia turime turbūt chrestomatinį pavyzdį, kaip gera idėja yra sugadinama prastu įgyvendinimu. Ir čia bus iš tikrųjų, kitą savaitę pradėjus dirbti, vienas iš svarbiausių klausimų peržiūrėti ir panaikinti tas vietas, kurios pirmiausiai kelia grėsmę.

– Kaip greitai jūs ketinate tą daryti?

– Dabar jau yra pradėta ir specialistai vertina tas pastabas, kurias pateikė prokuratūra ir Priešgaisrinės apsaugos tarnyba. Ir iš savo kuruojamų sričių dabar aš galiu pasakyti, kad tikrai kai kurios vietos irgi yra probleminės. Pavyzdžiui, kad į kai kuriuos kiemus net įvažiuoti negalėdavo žiemos laikotarpiu atliekų aptarnavimo automobiliai – tiesiog būdavo per siauri, sniegą sustūmus. Tai šitoj vietoj mes iš tikrųjų pakeisime tas problemines vietas, tų gatvių tikrai atgal neatsiaurinsime, darkart pinigų nemesim darkart patvarkyti tai, kas yra blogai.

– Tai jeigu neatsiaurinsite, ką jūs tada darysite?

– Išspręsim tas kelias vietas, kurios kelia grėsmę saugumui arba trukdo naudotis patogiai infrastruktūra.

– Kiek tų vietų yra?

– Na, čia sunku pasakyti, mes turim iš viso 17 gatvių paliestų vienaip ar kitaip šituo klausimu.

– Bet vietų gali būti daugiau tose gatvėse.

– Matyt, kad bus, bet tam ir yra reikalinga ekspertizė, nes nuo tokio idėjinio arba estetinio požiūrio dabar jau mes pereinam į profesionalų požiūrį ir specialistai turės įvertinti, kas yra taisytina, pirmiausiai dėl saugumo dedamosios.

– Bet Vilniaus gatvės atrodo tragiškai. Ar jūsų planuose yra sutvarkyti per savo kadenciją gatves, nes jos dabar kaip suplyšę lietiniai blynai atrodo visos?

– Tai va būtent čia bus mano didžiausias dėmesys: ne į konkrečias gatves orientuotis, jas pertvarkant pagal vakarietišką standartą ir darant klaidų, kaip matom dabar, bet pirmiausia susitvarkyti su higiena ir rutina, kuri seniai turėjo būti padaryta. Tai artimiausiais metais, galiu tikrai pasakyti, Vilnius investuos pirmiausiai į gatvių dangos kokybės gerinimą ir atstatymą.

– Žolę pjausit? Neversit miesto Minsku, kaip sakė meras R. Šimašius, ir jis bus žalias, natūralus?

– Visi klausimai iš praeities, aišku, persikelia į ateitį. Mes turime ir naujų planų, ką darysim, bet, kalbant apie žolę, iš tikrųjų vėlgi tas pats saugumas, kuris, kaip matome, praeitą vasarą tikrai buvo nepakankamai įvertintas, skiriamosios juostos buvo nešienaujamos ir kai kur turėjom net avarinių situacijų. Gerai, kad nesibaigė nelaimėmis, bet iš esmės peržiūra bus tokia, kad tose vietose, kur tikrai galima palikti gėlytėms išbarstyti savo sėklytes, ten bus palikta mūsų greitkeliuose. Bet mieste, kur žmonės vaikšto, yra rizika tas pačias erkes parsinešti, pasigauti ir ant gyvūnų, tikrai bus ta šienavimo intensyvumo politika didinama.

– Nors, aišku, situacija keičiasi, bet pažiūrėjus į kai kuriuos Vilniaus troleibusus, atrodo, kad Sovietų Sąjunga dar tik subyrės. Ar yra normalu, kad tokie važinėja sostinėje? Man atrodo, kad, pavyzdžiui, Druskininkuose ir Kaune geriau atrodo viskas.

– Nenormalu ir tikrai vaizdas yra nekoks, bet čia yra dvi geros naujienos. Pirmoji, jau dabar yra padaryta visa sunkioji nematomo darbo dalis, yra pasirašyta sutartis dėl finansavimo, yra pravestas konkursas ir senąsias „Škodas“ pakeis 160 naujų „Škodų“ – troleibusai su nauja autonomine rida. Kitąmet pirmieji troleibusai atvažiuoja.

Bet mes turim didelį autobusų parką, 400 autobusų, kurie yra dyzeliniai, jie nėra tokie seni, jų vidurkis yra 8 metai, bet tai yra taršios transporto priemones, ir būtent į jų pakeitimą naujomis elektrinėmis, o galbūt ir vandeniliu varomomis priemonėmis bus didelis akcentas per ateinančius 4 metus. Kitaip tariant, visas viešasis transportas turi būti be išmetamųjų dujų ir nevartojantis jokio iškastinio kuro.

– Sakote, kad visi klausimai iš praeities, o jūs turite ir savo planus. Jūsų užmojai, prisipažinsiu, mane nustebino, nes jų labai daug: ir Sporto rūmai, ir kino paviljonas, ir tos pačios gatvės, ir bent 3 tuneliai. Buvęs meras per 8 metus nepastatė stadiono ir vos vos rekonstravo baseiną, o jūs per 4 metus žadate padaryti tiek, kad kyla klausimas, ar jūs galvojate apie pinigus? Iš kur jų paimsit? Kol Vyriausybė yra konservatorių, galbūt lengviau bus, bet ji gali pasikeisti kitąmet.

– Žinot, pinigai čia yra turbūt mažiausia problema. Aišku, mes nežinom, kaip klostysis pasaulinė ekonominė situacija, bet šiaip Vilnius tikrai puikiai laikosi finansiškai – ir skolos suvaldytos, ir turi augantį biudžetą – mūsų biudžetas šiemet yra milijardas 200 milijonų – ir investicijom pinigų yra.

Tiesiog galbūt problemos yra kitur – su administravimu, su efektyvumu realizuojant projektus, ir čia reikės tą lyderystę parodyt. O tai, kad mes turim darbų programą, kurioje yra daug reikalingų miestui infrastruktūrinių objektų, tai yra pirmiausiai ambicija, siekiamybė ir tikslas. Tikslas, kad Vilnius iš tikrųjų per 4 metus turėtų tuos dalykus, kurie miestą pakeis ne tik Lietuvos kontekste, bet ir tarptautiniam kontekste.

Skaityti visą pranešimą