Rusijos pradėto karo įtaka el. prekybai: graibstė radijo imtuvus ir nešiojamąsias baterijas

Prieš 2 metus 143

Praėjęs kovas Lietuvoje buvo vienas įtempčiausių mėnesių per pastaruosius kelis dešimtmečius. Tai atspindėjo ir elektroninėje erdvėje apsiperkančių žmonių elgesio tendencijos, rašoma „Nova media“ pranešime žiniasklaidai.

Elektroninės prekybos atstovai sako, kad Rusijos pradėtas karas Ukrainoje ko ne dviem savaitėms buvo užšaldęs vartotojų norą pirkti, tačiau vėliau žmonės vėl atlapojo pinigines. Tik nežinia, ar ilgam?

Graibstė radijo imtuvus ir nešiojamąsias baterijas

Buitinės technikos, elektronikos ir laisvalaikio prekių parduotuvės „Bigbox.lt“ vadovas Edgaras Pilius teigia, kad per pirmas dvi kovo savaites prekyba daugelio kategorijų prekėmis buvo smarkiai sumažėjusi, o tuo metu į viršų šovė iki tol mažai paklausios prekės.

„Kovo pradžioje ypač pakilo susidomėjimas paprastais radijo imtuvais, kurie gali veikti su elementais, taip pat ir įkraunamomis išorinėmis baterijomis (angl. power bank). Jų paklausa, palyginti su ankstesniais laikotarpiais ar tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais, išaugo kelis kartus“, – nurodė E. Pilius.

Anot jo, tokiems paklausos svyravimams tiesioginę įtaką padarė Rusijos karinė agresija prieš Ukrainą. Tokiai minčiai pritaria ir Arūnas Vizickas, nepriklausomo racionalaus pirkimo ir kainų palyginimo portalo įkūrėjas ir vadovas, kurio teigimu, Lietuvos vartotojų elgesiui kovo mėnesį didelę įtaką padarė vasario pabaigoje ir kovo pradžioje mūsų šalies valdžios institucijų publikuota informacija.

„Visi staiga gavome žinią apie tai, kaip reikia pasiruošti ekstremalioms situacijoms ir kokiais produktais ar įranga kiekvienas turėtų būti apsirūpinęs. Daug žmonių į tai aktyviai sureagavo ir ėmė pirkti tai, kas nurodyta sąraše. Jautresnę žmonių reakciją ir pirkimo tendencijos pokyčius taip pat lėmė ir geografinio artumo aspektas. Kiekvienas suvokėme, kad karas vyksta visai šalia mūsų“, – sakė A. Vizickas.

Paklausa sugrįžo, tačiau žmonės planuoja labiau

Po karo pradžios sukelto pirminio šoko, anot „Bigbox.lt“ vadovo E. Piliaus, žmonės atsigavo kovo viduryje, kai pagrindinių prekių grupių, tokių kaip mobilieji telefonai, televizoriai ir stambi buitinė technika, pardavimo apimtys grįžo į 2021-ųjų kovo lygį ir iki šiol lieka stabilūs.

Pašnekovo teigimu, optimizmo vartotojams įnešė ir kovą atšilę orai, kurie paskatino aktyviai ieškoti šiam metų laikui būdingų pirkinių.

„Žmonėms parūpo sezoninės prekės: paspirtukai, vaikų ir suaugusiųjų lauko inventorius, ausinės, kepsninės, langų valymo robotai, plovyklos, sodo ir daržo inventorius“, – vardijo pašnekovas.

Be jau aptarto staigaus paklausos kritimo ir grįžimo į stabilų lygį, pasak E. Piliaus, šie metai išsiskiria ir tuo, kad žmonės pradėjo iš anksto ruoštis Velykoms – perka žaislus vaikams, o ypač LEGO konstruktorių.

„Akivaizdu, žmonės suvokia pasikeitusias aplinkybes ir žino, kad prekių pristatymo terminai gali būti ne tokie operatyvūs, prie kokių buvome visi pripratę per pastaruosius keletą metų“, – išvadą padarė E. Pilius.

Kalbėdamas apie pardavimo rezultatus, „Bigbox.lt“ vadovas tikino, kad palyginti su praeitais metais jie yra panašūs ir net geopolitinės situacijos poveikis vartotojų elgsenai kol kas nėra didelis.

Pavasarį ir vasarą pasidžiaugsime, o rudenį...

„Pricer.lt“ vadovas A. Vizickas mano, kad trumpuoju laikotarpiu vartojimo tendencijos, tikėtina, išliks panašios, kokios buvo matomos kovo pabaigoje, ir suteiks optimizmo, tačiau nežinia, ar ilgam.

„Elektronikos įrenginių kainos auga ir toliau augs. Tie prietaisai, kurie dar tik vežami šiuo metu į pardavėjų sandėlius, jau bus brangesni nei pirmtakai. Taip nutiks, nes brangsta energetika, nafta, kuri yra būtina plastiko gamyboje, brangsta ir logistika. Aišku, kol kas nėra labai didelių kainų pokyčių, tačiau tendencija yra ryški“, – tikina A. Vizickas.

Apie tai, kad dar nuo pandemijos pradžios gamintojai periodiškai pradėjo kelti kainas, o dabar jos tapo dar labiau veikiamos skirtingų aplinkybių, kalba ir „Bigbox.lt“ vadovas E. Pilius.

„Pirmiausia kainoms įtaką darė transportavimo iš Azijos sąnaudų augimas. Vėliau prisidėjo ir tiekimo grandinių trūkinėjimas, darbo sąnaudų augimas ir žaliavų brangimas. Praeitų metų rudenį įvykęs energijos kainų šuolis, tebesitęsiantis iki šiol, dar labiau padidino prekių savikainas“, – dėstė pašnekovas.

Anot jo, prekių kainas taip pat augina ir vis dar stringanti gamyba, dėl kurios prekių trūkumas pasaulinėje rinkoje juntamas jau ne vieną mėnesį.

„Gamintojai vis nukelia gamybos terminus, todėl turime gerokai paprakaituoti, kad būtų užtikrintas stabilus prekių tiekimas ir patenkinti vartotojų poreikiai. Tačiau pastangos duoda gerus rezultatus“, – tvirtino „Bigbox.lt“ vadovas.

Savo ruožtu „Pricer.lt“ vadovas A. Vizickas sako, kad, nors šiltuoju metų laiku Lietuvoje vartojimo tendencijos iš esmės nesikeis ir daugelis prekių kategorijų išliks paklausios, ruduo ir žiema gali būti ne tokie optimistiški.

„Augančios prekių ir paslaugų kainos mažins žmonių galimybes pirkti tiek, kiek jie norėtų, todėl aš prognozuoju, kad dabar auganti pirkimo banga rudenį ims slūgti. Aišku, prognozuoti, kas bus rudenį ar net žiemą, šiais laikais beveik neįmanoma. Tiesiog per daug nežinomųjų turime. Tačiau aš tame laikotarpyje regiu mažiau optimizmo“, – aiškino „Pricer.lt“ vadovas ir pridūrė, kad, jei infliacija įsisiūbuos ne juokais, nuo jos labiausiai nukentės mažiau uždirbantys regionų gyventojai. Kita vertus, didmiesčiuose esantys žmonės, ypač uždirbantys daugiau, gali iš esmės ir nepakeisti savo vartojimo įpročių ir dėl to gali džiaugtis prabangos prekių pardavėjai.

Skaityti visą pranešimą