Rekordiškai brangi elektra lietuvių susidomėjimo elektromobiliais nenumalšino: sutinka laukti metus, negąsdina trečdaliu išaugusios kainos

Prieš 1 metus 100

4 eurai už kilovatvalandę – tiek vieną rugpjūčio 17-osios valandą Lietuvoje kainavo elektra. Eksperto skaičiavimais, tuo metu turintiesiems kintamos biržos kainos planus įkrauti elektromobilį namuose, kad juo būtų galima įveikti 100 kilometrų, kainavo apie 60–80 eurų. Nors ekonomistai neatmeta, kad panašių elektros kainos šuolių ateityje gali būti ir daugiau, tai elektromobilių pirkėjų negąsdina. Didžioji dalis LRT.lt kalbintų pardavėjų tikino, kad rekordinės elektros kainos nė kiek nesumažino susidomėjimo elektra varomomis transporto priemonėmis.

Tenka laukti ir metus

Remiantis „Regitros“ duomenimis, iki rugpjūčio 1-osios Lietuvoje buvo įregistruotas 6 341 lengvasis (M1 kategorijos) elektromobilis. Po truputį gerinant elektromobilių įkrovimo infrastruktūrą šalyje, vien elektra varomų transporto priemonių kasmet įregistruojama vis daugiau.

Tiesa, pastaraisiais metais tiek dėl COVID-19 kilusios pandemijos, tiek dėl vasarį Rusijos pradėto karo Ukrainoje stringa elektromobiliams reikalingų komponentų gamyba, trūkinėja tiekimo grandinės, dėl to stoja ir pačių automobilių pramonė.

„Jeigu tik elektromobilių gamintojai galėtų patenkinti paklausą, manyčiau, kad jau dabar turėtume bent pusantro karto daugiau elektromobilių gatvėse, nei yra. Tiekimas smarkiai apribotas, klientams sakome, kad populiariausio elektromobilio gali tekti laukti iki metų.

Todėl reikia labai gerai viską iš anksto planuotis, tačiau ir tokiu atveju negalime garantuoti, kada tiksliai atvyks pirkėjo automobilis. Kiek žinau, absoliuti dauguma visų gamintojų sėdi toje pačioje valtyje, automobilių pirkėjams tenka laukti metus ar pusantrų ir tai jau tampa normaliu terminu“, – LRT.lt teigė „Kia Vilnius“ pardavimų vadybininkas Karolis Judzentavičius.

Kad išsvajoto pirkinio gali tekti laukti ilgai, portalui patvirtino ir Vitalijus Eidimtas, „Peugeot“ importuotojo atstovas Lietuvoje. Tiesa, jis minėjo, kad laukimo terminas neretai gali priklausyti ir nuo paties elektromobilio modelio.

„Šiuo metu „Peugeot 208“ elektromobilio, kuris yra mažesnis, tokios klasės kaip, pavyzdžiui, „Volkswagen Polo“, reikėtų laukti apie 3–4 mėnesius. Populiariausių modelių, tai yra SUV tipo, „Peugeot 3008“ ir panašiai, reikėtų laukti jau kokius 8–9 mėnesius. Kas dabar užsakoma, pagaminimas numatytas maždaug kitų metų balandį ar gegužę“, – atskleidė V. Eidimtas.

Dėl aukštų elektros kainų susidomėjimas nesumenko

Nors Rusijos karo Ukrainoje nulemta energetikos krizė lėmė gerokai išaugusias elektros kainas, LRT.lt kalbinti pašnekovai kone vieningai sutinka, kad tai praktiškai neturėjo įtakos lietuvių susidomėjimui elektromobiliais.

Taip pat skaitykite

„Tiksliai įvardyti, kad staiga po elektros kainų pasikeitimo arba netgi žinant, kad jos keisis po liepos 1 dienos, tai apčiuopiamo pasikeitimo lietuvių susidomėjimui elektromobiliais tikrai nebuvo. Taip pat nepastebėjome, kad pirkėjai drastiškai atsisakytų įsigyti elektromobilį. Tiesa, čia galima pažymėti, kad apskritai vasarą susidomėjimas ne tik elektromobiliais, bet ir visais automobiliais yra mažesnis“, – kalbėjo „Peugeot“ atstovas V. Eidimtas.

Jam pritarė ir K. Judzentavičius – Lietuvoje yra tiek norinčiųjų įsigyti elektromobilį, kad jau kurį laiką paklausa gerokai lenkia pasiūlą.

„Elektros kainos susidomėjimo elektromobiliais nepaveikė niekaip. Iš esmės rinką dabar veikia tik totalus pasiūlos trūkumas. Paklausa elektromobiliais yra didžiulė, pirkėjų susidomėjimas irgi didelis, bet nei mes, nei apskritai kiti gamintojai nesugebame patenkinti esančios paklausos. Elektromobilių gamyba labai smarkiai sumažėjusi“, – tikino „Kia Vilnius“ atstovas.

Naudotų elektromobilių pardavėjų nuotaikos skirtingos

Naudotais automobiliais prekiaujančios įmonės „Longo LT“ vadovas Paulius Valiukėnas LRT.lt taip pat aiškino, jog dėl išaugusių elektros kainų pirkėjų elgsenos pokyčių nepastebėta. Anot pašnekovo, retas klientas gali tiksliai pasiskaičiuoti, kiek kainuos krautis elektra, kiti vertina, kad iš dalies krausis darbe arba nemokamose stotelėse.

„Todėl galiausiai vis tiek žmonėms atrodo, kad pigiau bus eksploatuoti elektromobilį, taip pat prisideda papildomi mokesčiai, dabar taikomi dyzeliniams ir benzininiams varikliams. Visa rinka juda link elektromobilių, vis daugiau gamintojų atsisako vidaus degimo variklių, todėl dalis klientų supranta, kad tai neišvengiama, šiuo metu padidėjusi elektros kaina didelės įtakos neturi“, – dėstė P. Valiukėnas.

Visgi ne visų automobilių pardavėjų nuotaikos optimistinės. Štai „BRC Autocentro“ pardavimų vadovas Zbignevas Podskorbis portalui teigė, jog pastaruoju metu bendrovė iš tiesų pastebi sumažėjusį elektromobilių pardavimo mastą.

„Visai neseniai, maždaug prieš 5 mėnesius, susidomėjimas elektromobiliais buvo itin išaugęs, o nuo liepos pabaigos situacija grįžo į buvusią prieš maždaug dvejus metus, daugelis klientų sustabdė elektromobilių paieškas. Dabartinėje situacijoje, paskaičiavus išlaidas degalams, elektra ne visada yra pigesnis variantas, palyginti su dyzeliniais arba hibridiniais automobiliais.

Žinoma, paklausa prieš 5 mėnesius stipriai buvo padidėjusi ne tik dėl ekonomiškumo, bet ir dėl ekologiškumo. Taip pat žmonės šiais laikais linkę tiesiog atsinaujinti, nusipirkti kažką naujo, neįprasto – tas taip pat skatino žmones atsigręžti į elektromobilius. Tačiau dabar pirkėjai daug labiau apmąsto visas aplinkybes prieš įsigydami elektromobilį“, – kalbėjo Z. Podskorbis.

Elektromobiliai brango ir trečdaliu

Kalbinti pašnekovai vieningai sutiko, kad dėl susiklosčiusios situacijos rinkoje teko didinti elektromobilių kainas. Pasak. K. Judzentavičiaus, tokiam sprendimui nemažai įtakos turėjo ir tai, kad Rusijai pradėjus karą Ukrainoje smarkiai brango žaliavos.

„Jeigu lygintume tos pačios kartos elektromobilius, tai per šiuos metus bent jau pas mus kainos didėjo 5–7 procentais. Tuo metu pagrindinės žaliavos, reikalingos elektromobiliams gaminti, pabrango apie 140 procentų. Tiesiog labai brango medžiagos, o gamyba ribota“, – teigė jis.

Savo ruožtu V. Eidimtas minėjo, kad nuo 2020-ųjų pavasario, kai prasidėjo pandemija, elektromobilių kainos kasmet buvo peržiūrimos po keletą kartų.

„Mūsų atveju, nuo 2020 m., kai prasidėjo pandemija, per tuos metus kaina keitėsi tris kartus. 2021 m. ji keitėsi keturis kartus, 2022 m. eigoje, per šį pusmetį, keitėsi dar du kartus. Viską sudėjus, nuo 2020 m. pavasario elektromobilių kaina išaugo apie 20–30 procentų. Pavyzdžiui, „Peugeot 208“ modelio standartinė kaina 2020 m. buvo 28,9 tūkst. eurų, dabar yra 34 tūkst. eurų“, – dėstė pašnekovas.

P. Valiukėnas LRT.lt tikino, kad naudotų elektromobilių kainos dėl sumažėjusios pasiūlos augo maždaug 15–20 proc., panašiai tiek brango ir automobiliai su įprastais vidaus degimo varikliais.

Tuo metu Z. Podskorbis atkreipė dėmesį, kad ne visi elektromobiliai brango, dalies kainos išliko panašios kaip ir anksčiau. Tiesa, jis neatmetė, kad priklausomai nuo situacijos energetinių išteklių rinkoje elektromobiliai netgi gali atpigti.

„Pasiūla visą laiką priklauso nuo paklausos, kuo paklausa mažesnė – tuo kainos žemesnės. Elektromobilių kainos prieš metus buvo mažesnės, nes ir paklausa buvo mažesnė. Vėliau, padidėjus paklausai, padidėjo ir elektromobilių kainos. Tai atsitiko dėl Rusijos karo Ukrainoje, kai degalų kainos tiesiog sprogo ir tapo pigiau važiuoti elektromobiliu nei automobiliu su vidaus degimo varikliu. Dabar elektromobilių kainos stabilios, tačiau jei elektros kaina ir toliau kils, gali būti, kad elektromobilių kainos kris“, – prognozavo pašnekovas.

Situacija rinkoje miglota

K. Judzentavičiaus teigimu, šiuo metu sudėtinga įsigyti ne tik naują, bet ir kiek naudotą „Kia“ elektromobilį, nes jų sandėlyje tiesiog nėra. Taip pat pašnekovas neprognozavo, kada situacija automobilių rinkoje galėtų pasikeisti.

„Mūsų atveju netgi neegzistuoja apynaujis elektromobilis, jokių elektromobilių pas mus praktiškai nėra. Šiais laikais labai sudėtinga gauti tokius dalykus. <...> Kol kas neturime jokių žinių, kada rinka galėtų stabilizuotis. Prieš Rusijos karą Ukrainoje buvo viltys, kad šių metų pabaigoje viskas stabilizuosis ir gamyba jau pradės gerėti.

Bet rinką, tiksliau, komponentų tiekimą, dabar veikia ne tik karas, o vis dar kovido situacija, ypač Pietryčių Azijoje ir Kinijoje. Prognozuoti, kokia bus situacija, sudėtinga. Tiesiog matome, kad ji nėra gerėjanti“, – aiškino jis.

„Ši informacija yra aukso vertės, kurią mes pasiimtume. Nes nei gamintojai, nei ekonomistai to neprognozuoja. Jei būtų viena problema, kuri prasidėjo COVID-19 metais, tai jau dabar galėtume kalbėti apie stabilizaciją. Bet kai prasidėjo karas, tai įnešė dar daugiau destrukcijos ir nežinomybės“, – pritarė „Peugeot“ atstovas V. Eidimtas.

Skaityti visą pranešimą