Policijos suvestinių kasdienybė – girti vairuotojai: pučia po daugiau nei 3 promiles, rėžiasi į medžius, bet dalį tokių eismo dalyvių pareigūnai vadina laimės kūdikiais

Prieš 11 mėnesius 98

Smūgiu į medžius pasibaigusi kelionė ar vakarėlis automobilyje, žuvę ir sužaloti žmonės, apgadintas svetimas turtas – tai tik keletas pavyzdžių, kuo grasina prie vairo sėdęs ir į gatvę automobiliu ar kita transporto priemone išriedėjęs girtas vairuotojas. Deja, bet tokių eismo dalyvių gretos vis didėja ir tendencijos kelia nerimą. Policijos pareigūnai sako be užuolankų: atėjo metas griežtinti atsakomybę.

Prieš kurį laiką palangiškiai kraupo ir piktinosi pamatę liudininkų užfiksuoto eismo įvykio Palangoje vaizdus.

Greta Ošupio tako, kur įprastai netrūksta dviratininkų, paspirtukininkų ir pėsčiųjų, stovėjo į medžius atsitrenkęs automobilis „Seat“.

Per išdužusius suknežinto automobilio langus liudininkų užfiksuotas vaizdas sufleravo, kad pasivažinėjimo metu transporto priemonėje buvo girtaujama – ant grindų ir sėdynių mėtėsi alkoholinių gėrimų buteliai.

Kiek vėliau paaiškėjo, kad tragedija pasibaigti galėjusį vakarą automobiliu važiavo ne vienas žmogus. Klaipėdos apskrities vyriausiasis policijos komisariatas pranešė, kad į įvykio vietą atvykę pagalbos tarnybos aptiko keleivio vietoje sėdėjusį 1967 m. gimusį vyrą, jis nuvežtas į ligoninę.

Pareigūnams bendraujant su keleiviu ėmė aiškėti, kad dalis jo bendrakeleivių po smūgio į medį išsilakstė, o iš automobilio nelipusį bičiulį nusprendė palikti likimo valiai. Vis dėlto aiškinantis įvykio aplinkybes dar tą patį vakarą policininkai surado galimai automobilį „Seat“ vairavusį ir iš eismo įvykio pasišalinusį 1984 m. gimusį vyrą. Jam nustatytas 2,35 prom. girtumas.

Po liudininkų paviešintomis nuotraukomis netruko atsirasti daugybė komentarų, kuriais žmonės reiškė pasipiktinimą dėl tokio neatsakingo automobilio vairuotojo elgesio.

Kai kurie žmonės rašė, kad tokius vairuotojus derėtų sodinti už grotų ar visam gyvenimui atimti teisę vairuoti. Kiti tik pastebėjo, kad vasaros sezono metu, kai pėsčiųjų, dviratininkų ar paspirtukininkų eismas Ošupio take yra intensyvesnis, eismo įvykis galėjo turėti skaudžių pasekmių.

Vairuoja ir visiškai girti: Vilniaus apskrityje įpūtė 3,69 prom.

Incidentas Palangoje – vienas iš daugelio, kuriems policijos pareigūnai kasdien užbėga už akių, nutraukdami girtų vairuotojų keliones.

Įvairių miestų paros įvykių suvestinėse kasdien neapsieinama be žinučių apie užfiksuotus atvejus, kai įkliuvo neblaivūs vairuotojai. Skaičiai, kuriuos parodo alkoholio matuoklis, kai sustabdytieji papučia į jį, signalizuoja, kad vairuotojai ryžtasi sėsti prie vairo gerokai apgirtę – neretai nustatomas daugiau nei 2 prom. girtumas, o štai Vilniaus apskrities policijos pareigūnams praėjusios savaitės pabaigoje įkliuvęs vairuotojas į alkoholio matuoklį įpūtė net 3,69 prom.

Pastaraisiais mėnesiais pasitaikė ir itin skaudžių eismo įvykių, jų metu užgeso suaugusiųjų ir vaikų gyvybės, buvo sužeistų žmonių, o netrukus paaiškėjo, kad eismo įvykio kaltininkas buvo neblaivus.

Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato (Klaipėdos AVPK) Kelių policijos skyriaus viršininkas Mindaugas Džermeika teigė, kad per pandemiją sumenkęs girtų vairuotojų skaičius pastaraisiais metais ima augti.

„Dar ankstesni metai buvo karantininiai ir porą metų nebuvo tokio visaverčio judėjimo ir tuomet atrodė, kad skaičius mažėja ir gerėja, tačiau staiga baigėsi karantinas ir jau sakome, kad kiek tų vairuotojų neblaivių. Tiesiog tie vairuotojai jau labiau išėję į gatves, vyksta visavertis socialinis gyvenimas, o ypač Klaipėdos regione, kuris apima pagrindinius Lietuvos kurortus. Žinoma, kad tokių vairuotojų daugėja ir artėjant vasarai, be abejo, kad mes vis daugiau jų pritrauksime“, – sakė M. Džermeika.

Įkliuvę grasina policijos pareigūnams

Anot pašnekovo, neblaivūs prie vairo sėsti pasiryžtantys asmenys, atrodo, negirdi nei policijos pareigūnų įspėjimų taip nesielgti, nei Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo tarnybos pareigūnų pasakojimų apie iš sumaitotų automobilių traukiamus sužalotus ar jau negyvus žmones.

„Pas mus yra toks suvokimas, kad man šiandien ir dabar yra linksma, o to pasekmės tikrai neįvyks su manimi“, – pastebėjo pareigūnas.

Neretai girti prie vairo įkliuvę vairuotojai nelinkę gailėtis, kad rizikavo savo ir aplinkinių sveikata ir gyvybe. Atvirkščiai – policininkams neretai pažeriama įžeidimų ar jau folkloriniais virtusių grasinimų apie tai, kad pareigūnas neteks darbo.

„Tai duok Dieve, kad mes jį sustabdome tiesiog įprastai, o ne įvykus kokiam įvykiui. Tokius žmones mes vadiname sėkmės kūdikiais. Bet jie būna pilni arogancijos ar agresijos, ar neadekvatumo. Jie nesupranta, kad tam policininkui reikia turbūt rankas bučiuoti, kad jį sustabdė ir jis ne kur į griovį įvažiavo, nepaskendo, nesudaužė automobilio ar nepražudė kito asmens. Jų pasiteisinimai dažniausiai būna naivūs, kad neva aš nieko nevartojau, negėriau, nežinau, nuo ko čia parodė. Būna ir piktybiškų, kurie „atleidinėja“ pareigūnus iš tarnybos arba aiškina, kad „kas tu čia toks, geriau eik nusikaltėlių gaudyti“ ir pan.“, – apie pareigūnams įprastas situacijas pasakojo M. Džermeika.

Atėjo metas griežtinti atsakomybę?

Vertindama šiuo metu ryškėjančias tendencijas policija pasisako už tai, kad turėtų būti griežtinamos sankcijos neblaiviems vairuotojams.

„Turėtų būti pasiremta galbūt Skandinavijos pavyzdžiais. Toks automobilis yra konfiskuojamas – atimamas kaip įrankis ir nesvarbu, ar jis priklauso draugui, įmonei ar t. t. Yra buvęs toks atvejis, kai autobusų parko vairuotojas vairavo neblaivus ir teismas konfiskavo autobusų parko autobusą. Žalą patiria ne tik tas vairavęs asmuo, bet ir autobusų parkas“, – dėstė M. Džermeika.

Jis taip pat pastebėjo, kad kai veikia tokia sistema, kiek kitaip situaciją vertina visos grandys, o šiuo metu Lietuvoje yra kiek kitaip.

Policijos pareigūnai netgi turi informacijos, kad kai kurios kurjeriais siuntas gabenančios įmonės į darbus priima teisę vairuoti praradusius asmenis.

„Labai gaila, bet įstatymai dabar nenumato paties vairuotojo pažymėjimo atėmimo fiziškai. Tai reiškia, kad pats pažymėjimas lieka pas žmogų, jis ateina darbintis, nors jam jau policija už neblaivumą metams atėmusi teisę vairuoti, atsineša, parodo pažymėjimą ir štai darbdavys priima dirbti vairuotoju. Tokiu būdu žmogus važinėja visiškai neturėdamas teisės ir vykdo su vairavimu susijusią veiklą“, – pasakojo M. Džermeika.

Pareigūnas taip pat pateikė ir tokių sankcijų griežtinimo pavyzdžių kaip baudų nesumokančio žmogaus finansinių operacijų ribojimas – užkertamas kelias pasiimti paskolų ar sklandžiai plėtoti verslą ir vykdyti finansines operacijas.

Vidaus reikalų ministerija primena, kad dar praėjusių metų spalio 10 d. Seimo priimtame Administracinių nusižengimų kodekse (ANK) sugriežtintos ir naujai įtrauktos kai kurios baudos, susijusios su pavojingu vairavimu keliuose, taip pat ir vairavimu esant neblaiviam.

Pavyzdžiui, atsirado nauja atsakomybė už pakartotinį chuliganišką vairavimą, nauja galimybė konfiskuoti automobilį, kai esant neblaiviam ar apsvaigusiam padaromi keli pavojingi eismo pažeidimai, nauja galimybė konfiskuoti automobilį, kai chuliganiškai vairuoja neblaivus ar apsvaigęs žmogus, taip pat galimybė konfiskuoti ir ne pažeidėjui priklausantį automobilį.

Atnaujintame kodekse taip pat numatyta 800–1000 eurų bauda už pakartotinį vairavimą be teisių ar be antialkoholinio užrakto, taip pat įtrauktas privalomas teisės vairuoti atėmimas nuo devynių mėnesių iki vienerių metų, kai jau teisės vairuoti neturintis asmuo įvykio metu apgadino turtą, bei privalomas teisės vairuoti atėmimas nuo vienerių iki dvejų metų, kai jau neturintis teisės vairuoti KET pažeidimu sukėlė nežymų kitų asmenų sveikatos sutrikdymą.

Nuo praėjusių metų spalio sugriežtintas privalomas teisės vairuoti atėmimas 4–7 m. (vietoj 3–5 m.), kai pakartotinai vairuojama esant neblaiviam ar apsvaigus arba nuo administracinės nuobaudos įvykdymo nepraėjus 1 m., arba teisės vairuoti atėmimas 3–6 m. su draudimu 6 mėn.–2 m. vairuoti automobilius be antialkoholinio užrakto.

Skaityti visą pranešimą