„Perkame brangų granitą ir jį sulaužome“: vilnietis teigia, kad šaligatviai valomi netinkama technika

Prieš 1 metus 73

Apdaužyti nauji šaligatvių borteliai, apgadinta tvora, į gėlyną supiltas druskingas sniegas – toks vaizdas neprasprūdo pro akis LRT.lt kalbintam vilniečiui. Valymo paslaugas teikiančios įmonės teigė, jog naudoja tinkamą techniką, o darbuotojus prieš žiemos sezoną apmoko, kaip tinkamai valyti teritoriją.

Valydami sniegą apgadino tvorą

Vilnietis Karolis (vardas pakeistas) socialiniame tinkle „Facebook“ iškėlė diskusiją dėl naudojamos technikos šaligatviams valyti.

„Vienu metu gatvėse buvo pasirodžiusi sunkioji statybinė technika, kuri nėra pritaikyta komunaliniams reikalams – ant kaušų, peilių neturi gumų, apsaugų ir nėra pritaikyta dirbti ten, kur yra infrastruktūra. Traktoriai padarė nemažai žalos šaligatviams“, – rašė sostinės gyventojas.

Karolis LRT.lt komentavo, kad šaligatviai yra pernelyg gremžiami. Pasak jo, taip pat kyla problema, jog darbuotojai sniegą supila bet kur – pavyzdžiui, sostinės Žvėryne esančio privataus namo teritorijoje vairuotojas krautuvu supylė sniegą su druska į gėlyną.

„Šaligatvis buvo nuvalytas, žmonės galėjo saugiai eiti, gatve mašinos pravažiavo, gatvė nėra intensyvi, tad nebuvo reikalo lįsti ir prastai atlikti darbą. Gražu, kai ne pagrindinėje gatvėje yra šiek tiek sniego, balta. Skambinau tada seniūnijai, nes aš pats gyvenu Žvėryne ir mano kaimynystėje tie dalykai vyksta, man davė „Ekonovus“ atsakingo asmens telefono numerį. Sakė, įmonė „Ekonovus“ atsakinga už teritorijos tvarkymą. Jeigu yra kažkokių nusiskundimų, aš turėčiau rašyti pretenziją“, – pasakojo vilnietis.

Anot pašnekovo, praėjusių metų rudenį keliose vietose Žvėryne buvo sutvarkyti arba įrengti nauji šaligatviai, pakeisti bortai.

„Statybinė technika dirbo būtent šiose vietose ir galutiniai jos padaryti nuostoliai pasimatys tik visiškai nutirpus sniegui, pailgėjus dienai, kai ne tik vakare bus galima apžiūrėti šaligatvius“, – sakė vilnietis.

Pasak pašnekovo, jei, padedant seniūnijai, nepavyks susitarti dėl sugadintų dangų sutvarkymo, galbūt gyventojai kreipsis į policiją dėl sugadinto turto – ir dėl viešo, ir dėl privataus – kaimynams dėl valymo buvo apgadinta tvora.

„Praėjusią vasarą įrengti šaligatviai jau yra apgadinti keliose vietose. Žvėryne dirbo komunaliniams poreikiams nepritaikytas ir 2,5 tonos sveriantis „Bobcat“ tipo minikrautuvas, skirtas atlikti kasimo, statybos, žemės ūkio darbus, o ne mieste valyti sniegą. Juo dirbant buvo padaryta žalos. Tačiau kitose miesto vietose dirbo ir 5, ir 6 tonas sveriantys krautuvai, dažnai matomi statybvietėse ar tiesiant kelius. Tokio dydžio traktoriams šaligatviai ir kita mažoji infrastruktūra nėra pritaikyta“, – kalbėjo jis.

Anot sostinės gyventojo, Lukiškių, Kudirkos aikštėse dažnos granito plokštės kampas yra nulaužtas, nes valoma per sunkia, per grubia technika, kuri daugiau laužo nei sukuria naudos.

„Ar mes esame tokie turtingi, kad galime užsienyje pirkti, brangiai kloti granitą ir per kelerius eksploatavimo metus jį sulaužyti, kai tokios plokštės gali tarnauti šimtą ir daugiau metų?“ – svarstė sostinės gyventojas.

Rangovai turi dirbti atsakingai

Vilniaus miesto savivaldybės Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus ryšių su žiniasklaida specialistas Gabrielius Grubinskas komentavo, jog „Grindos“ sostinės gatvių valymui skirtas transportas yra su gumuotais verstuvais.

„Ši technika dažniausiai juda didesniu greičiu, todėl gumos padeda išvengti asfalto dangos gadinimo. Šaligatvių ir kiemų valymu rūpinasi kiti rangovai, jų darbas reikalauja daugiau precizikos, nes, pavyzdžiui, reikia tinkamai nuvalyti kelio bortų pakraščius. Susikaupęs sniegas dažniausiai yra sušalęs, todėl gumomis aptraukta technika jo neišjudintų“, – komentavo G. Grubinskas.

Anot jo, visgi rangovai turi dirbti atsargiai, negadindami infrastruktūros.

„Už sugadinimus sutartyse yra numatyta atsakomybė, todėl padaryti pažeidimai remontuojami rangovo lėšomis. Paslaugos iš rangovų perkamos viešaisiais pirkimais, todėl sutartys yra viešai prieinamos. Jose nekeliami specifiniai reikalavimai technikos parengimui, tiesiog nurodoma, kiek ir kokios technikos reikės darbams atlikti“, – pabrėžė atstovas.

Pasak jo, savivaldybės žiniomis, Krivių gatvėje naudotas ekskavatorius priklauso rangovui, kuris buvo samdytas sniegui išvežti.

„Specialistai aiškinsis žalos infrastruktūrai padarymo aplinkybes ir jei bus nustatyta, kad žala atsirado dėl rangovo kaltės, taikys sutartyje numatytas sankcijas. Raginame gyventojus apie pastebėtus netinkamo gatvių, šaligatvių ir kiemų tvarkymo atvejus pranešti seniūnijoms ir savivaldybei, kad tokie atvejai būtų išnagrinėti operatyviau“, – teigė G. Grubinskas.

Technika atitinka reikalavimus

Šaligatvius, kiemų važiuojamąją dalį, automobilių stovėjimo aikšteles prižiūrinti UAB „Stebulė“ LRT.lt atsiųstame komentare teigė, jog atlikdama paslaugas įmonė naudoja tik konkurso su Vilniaus miesto savivaldybe sąlygose nurodytą techniką. Viena iš sąlygų – technikos svoris.

„Visi mūsų įmonės technikos peiliai yra su gumomis, nes tai užtikrina kokybišką valymą ir sniego nubraukimą, užtikrinama, kad peilis nesulūžta ir negadinama infrastruktūra. Didžioji dalis miesto infrastruktūros yra sena ir susidėvėjusi. Tik naujoje sutartyje (nuo 2022 metų lapkričio) yra numatytas technikos svorio ribojimas, ko niekada nebuvo anksčiau. Mes šaligatvių nesugadinsime ir nereikės nieko tvarkyti“, – teigiama komentare.

Anot įmonės, visi „Stebulės“ darbuotojai yra apmokyti ir turi daug patirties.

„Skaitytojo nurodytoje nuotraukoje matome ne komunalinę, o statybinę techniką, kuri gali būti naudojama susiaurėjusiai gatvės, kiemų važiuojamajai daliai paplatinti. Tokią techniką galime naudoti ir mes, tačiau šiuo atveju negalime nustatyti, ar tai mūsų technika ir ar tai mūsų aptarnaujama teritorija“, – sakė įmonė.

Pasak jos, bet kuriuo atveju su statybine technika negalima valyti šaligatvių, ji gali būti skirta susiaurėjusiai važiuojamajai daliai paplatinti dirbant ne ant šaligatvio.

Kiekvieną situaciją sprendžia individualiai

Atliekų, teritorijų tvarkymo ir priežiūros įmonės „Ekonovus“ komunikacijos vadovė Vilma Balčiauskaitė LRT.lt teigė, kad įmonė užtikrina, jog visai technikai, naudojamai teritorijų priežiūrai ir atliekoms surinkti, yra keliami reikalavimai, įtvirtinami sutartyje.

„Pavyzdžiui, pagal susitarimą su savivaldybe technikos svoris ant šaligatvio turi būti ne didesnis nei 3,5 tonos, jei yra valomas sniegas. Jei sniegas valomas vieno metro atstumu nuo važiuojamosios dalies, svoris neribojamas, nes technika valo gatvę“, – kalbėjo pašnekovė.

Pasak jos, įmonės technika, kurią naudoja sniegui kasti, neviršija nustatytų reikalavimų – jos svoris yra mažesnis nei 3,5 tonos.

„Siekdami apsaugoti šaligatvius, įsigydami techniką subrangovui visuomet pabrėžiame, kad kaušų apatinės dalys turi būti padengtos guma ar kita medžiaga, saugančia šaligatvius. Būtent tai visuomet užtikrina subrangovas. Dar prieš prasidedant sezonui peržiūrime visą techniką ir paruošiame ją naudoti“, – teigė V. Balčiauskaitė.

Anot jos, darbuotojai, prižiūrintys teritorijas, yra specialiai apmokomi, sezonui ruošiamasi atnaujinant žinias, informuojant apie sutarties sąlygas.

„Valant gatves vadovaujamasi miesto planais, kuriuose, deja, ne visada būna pažymėti privatūs gėlynai, tai apsunkina situaciją, ypač esant dideliam sniego sluoksniui, kai vizualiai sunku įvertinti, kas yra konkrečioje teritorijoje, todėl kiekviena situacija sprendžiama individualiai“, – akcentavo V. Balčiauskaitė.

Kaip teigė komunikacijos vadovė, iš skaitytojo nuotraukų sudėtinga daryti išvadas apie defektų atsiradimo ant šaligatvių priežastis.

„Tokie klausimai visuomet sprendžiami individualiai analizuojant situaciją, todėl užfiksavus defektus rekomenduojame kreiptis į savivaldybę, kuri galės detaliau įvertinti situaciją ir nustatyti atsiradusių pokyčių priežastis“, – sakė pašnekovė.

Skaityti visą pranešimą