Per metus dalis naudotų automobilių Lietuvoje brango ketvirtadaliu, tačiau yra ir gera žinia – kainų augimas bent laikinai išsikvėpė

Prieš 1 metus 60

Automobilių rinka Europoje, įskaitant ir Lietuvą, iš lėto stabilizuojasi. Kaip rodo Autoplius.lt turimi duomenys, pardavimai išlieka panašūs kaip ir prieš metus. Negana to, planuojantiems įsigyti automobilį yra gerų žinių – šių metų pirmąjį ketvirtį kainos išliko panašios ar netgi mažėjo, tad visiems įprastas brangimas, panašu, bent laikinai išsikvėpė.

Per metus kainos augo ir ketvirtadaliu

Automobilių skelbimų portalo Autoplius.lt komunikacijos specialisto Gintenio Dauparo teigimu, tokiu pat laikotarpiu prieš porą metų rinkos tendencijas ir nukrypimus nuo įprastos ekonominės aplinkos diktavo pandemija. Prieš metus – Rusijos pradėtas karas Ukrainoje ir pandemijos pasekmių likučiai.

Šiemet rinkoje matosi pirmosios stabilizacijos užuomazgos. Anot G. Dauparo, pardavimų kiekiai išlieka stabilūs, o kainos, lyginant su paskutiniais dviem 2022 metų ketvirčiais, taip pat laikosi panašiame lygyje.

„Visgi pirmąjį šių metų ketvirtį, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, naudotų automobilių rinkos apyvarta išaugo daugiau nei 100 mln. eurų, o pardavimo sutarčių kiekis liko tas pats. Apyvarta augo abiejuose sektoriuose. Naujų automobilių rinkos augimas siekia 8 proc., tuo metu naudotų – 25 proc. Išliekant tam pačiam parduotų automobilių kiekiui, naudotų automobilių apyvarta per metus išaugo net ketvirtadaliu“, – pasakojo jis.

Autoplius.lt portalo išanalizuotais duomenimis, lyginant su tuo pačiu 2022 metų laikotarpiu, per apžvelgiamus pirmuosius tris šių metų mėnesius vidutinė kaina augo visose automobilių amžiaus grupėse. Daugiausiai – 5,9 tūkst. eurų – brango naujausi, iki vienerių metų amžiaus automobiliai. Procentine išraiška didžiausias kainos kilimas pastebėtas 11–15 ir 16–20 metų amžiaus sulaukusių transporto priemonių grupėse. Augimas siekė atitinkamai 21 ir 25 proc.

Degalų kainos neištirpdė meilės dyzeliniams automobiliams

Pasak G. Dauparo, šių metų pirmą ketvirtį naudotos Lietuvos automobilių parke esančios transporto priemonės vidutinė vertė siekia 8,2 tūkst. eurų. Lyginant šią kainą su tuo pačiu 2022 metų ketvirčiu, ji ūgtelėjo 1,6 tūkst. eurų arba beveik 20 proc. „Tačiau dabartinę vertę lyginant su paskutiniu 2022 metų ketvirčiu, ji sumažėjo 500 eurų“, – pažymi pašnekovas.

Jis atkreipė dėmesį, kad vidutinis įvežamų į Lietuvą automobilių amžius progresyviai mažėja jau nebe pirmą ketvirtį iš eilės. Dabar jis siekia kiek mažiau nei 11 metų. Savo ruožtu stebint į Lietuvą per pirmąjį šių metų ketvirtį įvežtų automobilių pasiskirstymo pagal degalų tipą statistiką galima daryti išvadą, kad iš esmės tendencijos lieka stabilios.

„Skaičiai tokie pat, kaip ir prieš metus. Dyzeliu varomi automobiliai ir toliau sudaro didžiausią įvežamų modelių dalį. Šiemet ji siekia 72,4 proc.“, – detalizavo G. Dauparas.

Anot jo, naujų transporto priemonių pirkėjų degalų rūšies pasirinkimas gerokai skiriasi nuo naudotų automobilių vairuotojų. Jei iš visų per pirmą 2023 metų ketvirtį importuotų į Lietuvą automobilių vos 1,2 proc. buvo elektriniai, tai per tą patį laikotarpį net 6 proc. naujų transporto priemonių pirkėjų pasirinko nulinės emisijos transportą.

„Lyginant su pirmuoju 2022 metų ketvirčiu, augimas – 60 proc. Čia dėl liūto dalies kovoja benzininiai ir hibridiniai modeliai. Hibridai sudaro 37,1 proc. per ketvirtį parduotų naujų transporto priemonių. Benzininiai – truputį didesnę dalį, siekiančią 38,8 proc.“, – vardijo pašnekovas.

Šalies autoparkas toliau sensta

Nepaisant įsigyjamų naujų automobilių, pasak G. Dauparo, statistinis Lietuvoje važinėjantis automobilis jau nebe pirmą ketvirtį iš eilės ir vėl senstelėjo. Jeigu 2022 metų pradžioje vidutinis šalyje registruotos transporto priemonės amžius siekė 16 metų ir 4 mėn., tai prabėgus metams, pirmojo ketvirčio duomenimis, šis amžius siekia 16 metų ir 7 mėn.

Žvelgdamas į ateitį pašnekovas prognozavo, kad šiemet transporto rinkos situacija išliks stabili. „Staigaus augimo tikėtis nereikėtų, tačiau stagnacijos – taip pat. Sulėtėjusi ekonomika po truputį atsigauna, bankai prognozuoja BVP stabilumą ir net nedidelį augimą, o Vakarų Europos rinkose yra stebimas kainų stabilizavimosi procesas. Ilgainiui tai pasijaus ir mūsų rinkoje“, – kalbėjo G. Dauparas.

Portalas „Autovista24“ taip pat prognozuoja, kad šiemet yra priežasčių ekonominiam optimizmui. Rinkos prognozę skelbiantis portalas taip pat neleidžia pamiršti, kad šiuo metu Europos gyventojai išgyvena pragyvenimo išlaidų krizę, kuri dažniausiai sumažina vartotojų paklausą naudotiems automobiliams. O sumažėjusi paklausa dažniausiai lemia krentančias transporto priemonių kainas. Tam įtakos turės ir trumpėjantys naujų transporto priemonių pristatymo terminai.

Skaityti visą pranešimą