Patirties stygius, per mažai įkrovimo stotelių ar prastas kompensacijų mechanizmas: kodėl šalyje taip lėtai auga elektromobilių skaičius?

Prieš 1 metus 72

Gyventojai ir įmonės iš valstybės gali gauti kompensaciją elektromobilių įkrovimo stotelėms įsirengti. Per pusmetį Lietuvos energetikos agentūra (LEA) patvirtino paraiškų už milijoną eurų. Kai kurie ekspertai sako, kad gyventojai vis dar vangiai perka elektrinius automobilius ir įsirenginėja įkrovimo stoteles, todėl būtina didinti jiems teikiamą paramą.


Vilnietis Arnas artimiausiu metu planuoja naują šeimos pirkinį – elektromobilį. Vyras pasakoja jau pradėjęs rūpintis ir elektros stotelės įrengimu savo daugiabučio namo parkavimo vietoje.

„Žinojome, kad ateityje vis tiek pirksime [elektromobilį] ir dėl to nusprendėme įsirengti ir elektromobilio įkrovimo stotelę, kol dar, sakykim, kainos nėra pakilusios, kaip kad buvo su saulės energijos baterijomis“, – LRT RADIJUI sako vilnietis.

Šiuo metu elektromobilio įkrovimo stotelė su įrengimu vidutiniškai kainuoja 2 tūkst. eurų. Iki 60 proc. išlaidų gyventojams gali kompensuoti LEA. Kompensacijos siekiantys gyventojai agentūrai turi teikti paraiškas. Iki 2026 m. kompensacijoms numatyta daugiau nei 44 mln. eurų.

LEA patarėja Agnė Bagočiūtė skaičiuoja, kad per daugiau nei pusmetį agentūra patvirtino paraiškų už kiek daugiau nei 1 mln. eurų. Specialistės teigimu, gegužės mėn. planuojama skelbti antrą paraiškų teikimo etapą. Iki tol aktyviai dedamos pastangos skleisti gyventojams informaciją, ieškoma būdų, kaip padaryti visą procesą jiems patogesnį.

„Žiūrime, kaip būtų galima supaprastinti, palengvinti dar sąlygas, laikantis tų bendrųjų reikalavimų, nustatytų tiek Europos Sąjungos, tiek Lietuvos institucijų, ir kaip paskatinti aktyviau dalyvauti“, – LRT RADIJUI tvirtina A. Bagočiūtė.

„Vilnius Tech“ universiteto Automobilių inžinerijos katedros profesorius Vidas Žuraulis pastebi, kad visgi kasmet elektromobilių Lietuvoje daugėja nežymiai, ir įvardija kelias galimas to priežastis.

„Kai kuriems tai yra tiesiog per brangi transporto priemonė, kitai daliai nėra galimybių krautis. Tas elektromobilio patrauklumas labai labai stipriai sumažėja, jeigu kraunamasi tik viešai. Ne tik patrauklumas, bet ir kaina eksploatavimo stipriai padidėja.

(...) Kitas aspektas, kad jeigu vairuotojas jau ryžtasi arba svarsto [įsigyti elektromobilį], jam tai šiek tiek apriboja gal ir tos informacijos trūkumas arba patirties trūkumas naudojantis tokia transporto priemone“, – aiškina ekspertas.

Pašnekovo nuomone, valstybė turėtų dar didinti įvairias subsidijas elektromobiliams ir infrastruktūrai.

„Kompensacinis mechanizmas stotelei, krovimo prieigai įsirengti galioja tik tada, jeigu ta įkrovimo stotelė yra išmanioji, t.y. ji balansuoja įkrovimo galią, didina galią, kuomet tinklas nėra toks apkrautas. Tai vėlgi reikia dėl to rinktis brangesnę krovimo stotelę, kad gautume kompensaciją, o kompensacija tik sušvelnina tą kainą“, – tvirtina V. Žuraulis.

Viso reportažo klausykitės LRT RADIJO laidos „Ryto garsai“ įraše.

Parengė Aistė Turčinavičiūtė.


Skaityti visą pranešimą