Paskutiniai „Yandex“ atodūsiai Lietuvoje: FNTT paraginti partneriai palieka Rusijos bendrovę, perbėga pas naują konkurentą

Prieš 1 metus 95

Nuo 2018-ųjų vasaros pavėžėjimo paslaugas Vilniuje teikusi Rusijos bendrovė „Yandex“, panašu, skaičiuoja paskutines dienas. Nors „Yandex Go“ programėlė dar pasiekiama „Google Play“ parduotuvėje, sostinėje pastaruoju metu pavėžėjimo paslaugas teikia vos keli „Yandex“ ženklais pažymėti automobiliai. Oficialius partnerius Lietuvoje nuo Rusijos bendrovės nusigręžti paskatino ne tik Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba (FNTT), bet ir praėjusią savaitę startavusi nauja estų kapitalo platforma „Forus“.

Paslaugas teikia vienetai

Prieštaringai vertinama Rusijos bendrovė „Yandex“ Lietuvoje pavėžėjimo paslaugas teikia ketverius metus. Tarp oficialiai pristatomų „Yandex“ partnerių šalyje minimos tokios įmonės kaip „Ekipažas“, „EkoTaxi“, „Olvetra“, „Veristika“ ir kt.

Rusijai pradėjus karą Ukrainoje, sostinės meras Remigijus Šimašius kartu su Susisiekimo bei Ekonomikos ir inovacijų ministerijomis patikino, kad „Yandex“ veikla šalyje bus sustabdyta. Valdžios institucijoms iki šiol pavyko pašalinti „Yandex Go“ programėlę iš „App Store“ parduotuvės.

Liepos 20-ąją patikrinus „Google Play“ parduotuvę, ši programėlė vis dar buvo pasiekiama išmaniųjų įrenginių „Android“ savininkams. Tiesa, pavėžėjimo paslaugas „Yandex“ platformoje vilniečiams ir miesto svečiams siūlė vos keli automobiliai.

FNTT rekomendavo nutraukti bendradarbiavimą

LRT.lt žiniomis, oficialiais „Yandex“ partneriais esančios bendrovės „Olvetra“ ir „Veristika“ sulaukė pranešimų iš FNTT, kuriuose nurodyta joms nutraukti bendradarbiavimą su Rusijos bendrove. Tame sąraše gali būti ir kitų „Yandex“ partnerių Lietuvoje.

Žinią apie „Olvetrą“ ir „Veristiką“ portalui LRT.lt patvirtino FNTT atstovė spaudai Modesta Zdanauskaitė. „Minėtos bendrovės buvo informuotos, kad pagal galiojantį Europos Sąjungos reglamentą bei Lietuvoje galiojančius teisės aktus, vykdyti veiklą, iš kurios naudą gauna į tarptautinių sankcijų sąrašus įtrauktos bendrovės ir / ar asmenys, yra draudžiama“, – teigiama portalui skirtame FNTT atsakyme.

M. Zdanauskaitė taip pat nurodė, kad šiuo atveju remiamasi Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo 7 str. 3 dalimi. Pabrėžta, kad dėl minėtų dviejų įmonių jokių ikiteisminių tyrimų pradėta nebuvo.

Iš FNTT laiško sulaukė ne visi

„Veristikos“ direktorius Jaroslavas Bričkovskis LRT.lt patvirtino, kad bendrovė laiško iš FNTT sulaukė dar liepos pradžioje.

„Mes gavome tokį raštą, kadangi FNTT mus tikrino jau seniai. Ir tiesiog atsiuntė tokį laiškelį, kaip rekomendaciją. Mes iš savo pusės kaip UAB „Veristika“ atrašėme, kad liepos 31 d. nutrauksime sutartį [su „Yandex“]“, – teigė J. Bričkovskis.

Pašnekovo teigimu, FNTT laišką atsiuntė maždaug liepos 4 d., bet jame nebuvo nurodyti terminai, iki kada bendrovė privalo nutraukti bendradarbiavimą su „Yandex“.

Savo ruožtu „Olvetros“ vadovas Genadijus Adamovičius LRT.lt tvirtino iš FNTT jokios informacijos nesulaukęs, bet tokias žinias girdėjęs iš kitų vairuotojų.

„Aš šiaip nieko negavau. Esu girdėjęs apie tai, man kiti vairuotojai sakė. Bet asmeniškai nieko negavau, informacijos net nežinau. Niekas nei skambino, nei rašė“, – aiškino G. Adamovičius.

Pasak „Olvetros“ direktoriaus, šiuo metu „Yandex“ paslaugas teikia tik keli jo bendrovėje dirbantys vairuotojai, todėl FNTT nurodymo nutraukti bendradarbiavimą su rusų bendrove jis nesureikšmina.

„Pora vairuotojų dirba su „Yandex“, tai nelabai ir įdomu. Senokai neužsiiminėjau „Yandex“, nes turiu kitų reikalų“, – situaciją komentavo jis.

„Yandex“ iškeitė į „Forus“

„Yandex“ veiklai Lietuvoje beveik sustojus, praėjusią savaitę Lietuvoje kaip tik startavo nauja pavėžėjimo platforma „Forus“, priklausanti Estijos verslininkui Urmui Sõõrumaa’ui. Kadangi bendrovė savo automobilių parko neturi, ji kviečia registruotis tiek fizinius asmenis, tiek įmones, norinčias teikti pavėžėjimo paslaugas vilniečiams ir kauniečiams.

LRT.lt žiniomis, vienais iš „Forus“ partnerių tapo jau minėtos įmonės „Olvetra“ bei „Veristika“, kurios iki šiol bendradarbiauja su prieštaringai vertinama „Yandex“.

Paklaustas, ar „Forus“ nekilo klausimų dėl įmonės ryšių su Rusijos bendrove, „Olvetros“ vadovas G. Adamovičius teigė manantis, kad verslas neturėtų būti politizuojamas, o svarbiausia yra užtikrinti kokybiškas paslaugas.

„O koks „Forus“ dabar skirtumas, su kuo mes dirbome? Jiems reikia, kad padarytume savo darbą, dirbtume profesionaliai. Kam ieškoti kažkokių diletantų, burti naują komandą, jeigu jau yra paruošta visa komanda, vairuotojai ir visa kita. Mes juk ir gimėme Tarybų Sąjungoje, tai ką mums dabar daryti?“ – retoriškai klausė jis.

„Verslas iš viso turėtų būti nepolitizuojamas, mano nuomone. Kad su „Yandex“ taip išėjo, tai valdžia galėjo iš karto kažkaip įspėti ir numatyti, kokia čia rizika yra. Nes jau anksčiau saugumas buvo perspėjęs, kad čia yra nesaugi programėlė. Tai jau tada galėjo ateiti ir pasakyti, kad yra nesaugu ir nedirbkite su jais. Tai būtų baigtas klausimas ir viskas. Mes tada laukėme, bet niekas nieko nesakė“, – pridūrė G. Adamovičius.

„Veristikos“ direktorius J. Bričkovskis akcentavo, kad jo vadovaujama įmonė sutartį yra sudariusi su Nyderlanduose registruota „Yandex“ bendrove.

„Mes su „Yandex“ dirbom Lietuvoje ir įmonė net nėra rusiška, ji olandiška. Taigi, mes dirbome su Olandijoje registruota įmone. O kaip Olandija su pačiu „Yandex“ ir Rusija dirba, aš net nežinau ir negaliu komentuoti“, – teigė pašnekovas.

Informacijos neturi

„Forus International“ LRT.lt skirtame komentare taip pat patvirtino, kad „Olvetra“ ir „Veristika“ teikia pavėžėjimo paslaugas per neseniai Lietuvoje startavusią platformą.

„Minėtos dvi bendrovės yra tarp mūsų partnerių Lietuvos rinkoje, teikiančių automobilių parko valdymo ir vairuotojų pritraukimo paslaugas. Kitaip tariant, platformoje jos registruoja savo automobilius ir siūlo juos vairuoti nuosavų automobilių neturintiems pavežėjams.

Pažymėtina, kad šios įmonės nepriklauso ir nėra susijusios su „Forus“, tad gali laisvai dirbti su kitomis rinkoje veikiančiomis pavėžėjimo platformomis. Neturime informacijos, su kuriomis platformomis jos yra bendradarbiavusios praeityje“, – rašoma atsakyme.

Įmonė pabrėžė, kad jų sistema buvo sukurta anksčiau veikusios platformos „Taxigo“, kuri bendradarbiavo su „Veristika“ dar 2018 m., prieš „Yandex“ pasirodymą Lietuvos rinkoje, pagrindu, tad kontaktas su šia bendrove yra likęs iš ankstesnio bendradarbiavimo.

„Forus“ atstovai pridūrė, kad yra atviri bendradarbiauti su visomis Lietuvos bendrovėmis, atitinkančiomis nustatytus saugumo, teisinius ir kokybinius reikalavimus. O jei paaiškėtų, kad partneriai bendradarbiauja su Lietuvoje neteisėtai veikiančiais subjektais, estų įmonė pasiruošusi tuojau pat imtis atitinkamų priemonių. Kokie tai būtų veiksmai, bendrovė nedetalizavo.

Skaityti visą pranešimą