Paskelbus laikiną akciją degalams, nusidriekė automobilių eilės: ekonomistas įsitikinęs – kalta arši konkurencija

Prieš 1 metus 73

Degalinių tinklas „Circle K“ ketvirtadienį paskelbė akciją – trims valandoms visiems degalams taikoma 20 ct nuolaida. Netrukus į tokį manevrą sureagavo ir konkurentai – „Viada“ paskelbė taip pat prisijungianti prie šios akcijos. Ekonomistas Marius Dubnikovas LRT.lt teigė, jog tokie rinkodaros triukai – atpigusios naftos ir aštrėjančios konkurencijos pasekmė. Pašnekovo teigimu, vairuotojų elgesys lems, ar panašios akcijos kartosis ir ateityje.

Degalai ir taip pigo

Šių metų pavasarį ir vasarą degalų kainos šalyje pasiekė piką – už litrą degalų teko atseikėti apie 2 eurus. Dabar jau kurį laiką skaičiai degalinių švieslentėse vairuotojus nuteikia kiek optimistiškiau.

„Pats naudoju 98 rūšies benziną, tai jis vasarą kainavo apie 2,15–2,20 euro. Dabar jo kaina siekia apie 1,50 euro, pigioje degalinėje galima rasti ir už 1,40 euro. Tad degalų kainos iš tiesų yra žymiai pakritusios ir tam yra objektyvių priežasčių.

Naftos kaina yra pakritusi, sumažėjo nuo 120 iki 80 JAV dolerių už barelį, todėl susidaro erdvės degalinėms mažinti degalų kainas ir galbūt matant, kad ta savikaina sumažėjo gerokai, atsiranda galimybė padaryti tokią akciją, patirštinant šiek tiek spalvas rinkoje“, – portalui sakė M. Dubnikovas.

Kartu jis atkreipė dėmesį, kad toks momentinis degalų atpiginimas galimai susijęs ir su aštrėjančia degalinių tinklų konkurencija.

„Akivaizdu, kad rinkoje veikia konkurencija, nes vienam nariui padarius kažkokias nuolaidas, kitas narys yra priverstas reaguoti. Ir tai iš esmės yra įrodymas, kad Lietuvoje su degalinių rinka viskas daugiau ar mažiau yra gerai, nepaisant to, kad jos yra nuolat kaltinamos, jog brangstant naftai užsiperka brangių degalų, o naftai pingant to kažkodėl nepadaro“, – aiškino ekonomistas.

Tokias akcijas gali skelbti tik turintys finansinę pagalvę

M. Dubnikovo pasiteiravus, ar tokia santykinai nemenka akcija degalams negalėtų reikšti, jog iki šiol degalinės galimai kiek piktnaudžiavo, taikydamos didesnį antkainį, pašnekovas tikino taip nemanantis.

„To negalima vadinti piktnaudžiavimu, nes, visų pirma, tai yra verslas. Jo paskirtis yra užsidirbti pinigų. Kitas dalykas, kad toje aplinkoje tu gali pasirinkti vaidmenį. Rinkoje yra degalinių, kurios yra pigesnės, kur gali atsiskaityti tik grynaisiais pinigais ir užėjęs į degalinę tu ten nieko daugiau negausi nusipirkti papildomai. Ir tada turime degalinių, kurios yra gerokai brangesnės, kartais ir 10 proc. mokame daugiau iš esmės už tuos pačius degalus, bet ten kartu gauname ir papildomų paslaugų: galime nusipirkti dešrainį, gėrimų ir t. t.

Tai reikia suprasti, kad tokia degalinė, kuri laikė aukštesnes kainas, visgi turi susidariusi pagalvę ir gali padaryti tokią akciją, galbūt iš degalų kažkokiu momentu neuždirbti, bet padaryti piarinį triukšmą ir, ko gero, tai atves labai daug klientų. Nenustebčiau, jei būtų ir eilių kažkuriuo momentu, nes lietuviai ypač mėgsta akcijas“, – svarstė M. Dubnikovas.

Jis taip pat pridūrė, kad degalų pardavimo verslas iš esmės nėra pelningas, nes pardavimo marža sudaro tik kelis procentus. „Manau, kad čia tiesiog matome konkurenciją ir besikeičiančios rinkos pasekmes, nes kai staigiai mažėja žaliavos kaina, iš tiesų atsiranda galimybė pakonkuruoti nuolaidomis ir pažiūrėti, kokius taktinius judesius rinkoje darys kiti žaidėjai“, – kalbėjo jis.

Situacija priklausys nuo vairuotojų elgesio

Ekonomistas teigia nepamenantis panašaus pobūdžio akcijų degalinėse, todėl yra įsitikinęs, kad tai tėra bandomasis projektas, po kurio bus sprendžiama, ar panašias kampanijas skelbti ir toliau.

„Manau, kad bus daromas labai didelis skaičiavimas ir tyrimas, ar tai apsimokėjo padaryti. Ir jeigu paaiškės, kad vis dėlto tai apsimokėjo padaryti ir traukia lietuvius, pavyko pervilioti klientų iš konkurentų, be abejo, kad panašios akcijos kartosis“, – įsitikinęs M. Dubnikovas.

„Bet jeigu paaiškės, kad tai neapsimokėjo ir nėra patrauklu, kaip buvo galbūt planuota, tai gali tokios akcijos ir nepasikartoti. Bet mintis nėra bloga ir dabar kai vieni pradėjo tą daryti, kiti bus priversti galvoti, ką ir jiems pasiūlyti. <...> Tai dar labiau praturtins konkurencinę kovą, o jei kažkas siūloma pigiau, tai vartotojai nuo to tik išlošia“, – dėstė ekonomistas.

Paskelbė laikiną akciją

LRT.lt primena, kad degalinių tinklas „Circle K“ pirmasis paskelbė, jog ketvirtadienį dalyje Europos šalių trims valandoms sumažins degalų kainas.

Jos metu visų rūšių degalų litras tinklo degalinėse Lietuvoje kainuos 20 centų mažiau. Netrukus po to kitas degalinių tinklas „Viada“ taip pat paskelbė prisijungiantis prie šios akcijos.

Apie 14 val. keliose degalinėse Vilniuje apsilankę LRT.lt fotografai įamžino eilėse lūkuriuojančius vairuotojus. Štai degalinėje netoli Seimo pigesnių degalų laukė keliasdešimt automobilių.

„Circle K“ pranešime žiniasklaidai teigia, kad didžiąją dabartinės degalų kainos dalį sudaro mokesčiai ir bazinė pirkimo kaina, o likę 5–7 proc. yra pardavėjo dalis, kuri turi padengti visas išlaidas, nuolaidas ir pelną.

Skaityti visą pranešimą