Pacientė papasakojo apie vargus registruojantis pas burnos chirurgą: lengviau laimėti loterijoje

Prieš 1 metus 188

Daug atgarsio sukėlusios gyvos pacientų eilės prie vienos Klaipėdos poliklinikos atskleidė tai, kas pacientams buvo gerai žinoma jau seniai. LRT.lt pasiekė ne vienas laiškas, kuriame portalo skaitytojai dalijasi savo patirtimis apie nesėkmingus bandymus užsiregistruoti į vieną ar kitą gydymo įstaigą. Šios istorijos – iš skirtingų miestų ir poliklinikų. Šįkart pasakojimas apie vilniečiams puikiai žinomą vietą – Žalgirio kliniką. 

Žalgirio klinikos administracija situaciją žino. Anot jų, esminė problema – netinkamas teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų apmokėjimas, stinga ir specialistų. Apie visa tai, anot įstaigos vadovo, ne kartą informuota ir Sveikatos apsaugos ministerija, tačiau sprendimų nesulaukta.

Vietos užpildomos žaibišku greičiu ir „laimės tvarka“

Į LRT.lt parašiusi Oksana pasakojo apie Vilniaus universiteto ligoninės (VUL) Žalgirio kliniką, kurioje, pasak moters, laisvi vizito laikai pas burnos chirurgus yra užpildomi žaibišku greičiu ir „laimės tvarka“ per pirmą naujų tvarkaraščių atsiradimo dieną.

„Užsiregistruoti elektroniniu būdu, kaip rašoma jų interneto puslapyje, nė karto nepavyko (visą laiką rodė, kad laisvų vizitų laikų nėra). Skambinau į kliniką vasario 1 dieną iš karto jiems pradėjus darbą, t. y. 7.30 val. Man buvo sakę, kad tada atsiranda naujas gydytojų grafikas ir einamojo mėnesio vizito laikai. Deja, manęs nė karto nesujungė su registratūra – gyvu žmogumi. Tik automatinis balso pranešimas sakė, kad visi darbuotojai šiuo metu užimti. Po ilgo laukimo įrašas pasakė, kad jie man perskambins iki darbo dienos pabaigos. Kai bandžiau skambinti dar kelis kartus kiek vėliau, mano skambutį automatiškai atmetė“, – apie bandymą užsiregistruoti papasakojo Oksana.

Moters teigimu, ji skambino ir iš kito numerio, manydama, kad bus didesni šansai [užsiregistruoti], kad atsilieps, tačiau situacija pasikartojo tokia pati: „Man taip niekas ir neperskambino.“

Kitą rytą jai pavyko prisiskambinti į registratūrą. Tačiau žinia, kurią išgirdo, nepaguodė.

„Man pasakė, kad vietų nebėra, reikia bandyti kitą pirmą mėnesio dieną. Paklausus, kaip taip gali būti, juk skambinau iškart tik jiems pradėjus dirbti, ir pasakius, kad nepavyko su jais sukontaktuoti, sakė, kad tai yra sėkmės reikalas ir nieko nepadarysi, jie negali niekur užrašyti kitam kartui ar į eilę. Galimai daugiau sėkmės bus, jei fiziškai ateisiu į registratūrą kitą mėnesį, bet nieko nepažada“, – kalbėjo portalo skaitytoja.

Patekti pas VUL Žalgirio klinikoje dirbančius burnos chirurgus Oksana nori dėl ne vietoje augančių protinių dantų.

„Mano siuntimas išoperuoti netinkamai augančius ir netelpančius protinius dantis galioja 2 mėnesius. Siuntimą iš savo odontologo gavau sausio 2 dieną. Tada Žalgirio klinikoje vietų jau nebuvo. Užsiregistruoti į pirminę konsultaciją vasario 1 d. taip pat nebuvo įmanoma. Registracija, kaip man pasakė registratūroje, yra „sėkmės reikalas“.

Mane labiausiai glumina, kad pagal tokią pacientų registravimo logiką man gali ir toliau nepavykti užsirašyti, ir nežinia kada pavyks“, – apmaudo neslėpė vilnietė.

Jos žiniomis, šioje klinikoje yra numatyti papildomi (ekstra) vizito laikai. Tačiau pacientai juos gali gauti tik tada, kai jų būklė kelia pavojų gyvybei.

„Mano burnoje netelpantys skausmingi protiniai dantys neįeina į tą kategoriją“, – nusivylusi pasakojo moteris.

Norinčiųjų užsiregistruoti tiesiog per daug

VUL Žalgirio klinikos direktorius Linas Zaleckas patvirtino, jog patekti pas klinikoje dirbančius gydytojus specialistus pacientams tikrai sudėtinga. Vis dėlto artimiausiu metu pokyčių nebus, nes norinčiųjų tvarkytis dantų problemas būtent šioje gydymo įstaigoje yra gerokai daugiau, nei galimybių juos priimti.

„Žalgirio klinika pacientus gydytojų burnos chirurgų ir gydytojų veido ir žandikaulių chirurgų konsultacijoms ateinančiam mėnesiui registruoja pirmąją einamojo mėnesio dieną. Kovo 1 d. gydytojų burnos chirurgų ir gydytojų veido ir žandikaulių chirurgų konsultacijoms balandžio mėnesiui užregistruoti 308 pacientai. Registruojama buvo trimis būdais: telefonu, pacientams atvykus į klinikos registratūrą ir per išankstinę pacientų registravimo informacinę sistemą (IPR IS, e.sveikata.lt)“, – pasakojo klinikos vadovas, jis pridūrė, kad kovo 1 d. pacientai užregistruoti visiems šių metų balandžio mėnesį suplanuotiems gydytojų burnos chirurgų konsultacijų laikams.

L. Zalecko teigimu, pacientai gydytojo burnos chirurgo konsultacijoms registruojami tik ateinantį mėnesį suplanuotiems vizitams dėl neigiamos patirties praeityje.

„Anksčiau taikėme praktiką, kai pacientus registruodavome 6 mėnesių laikotarpiu suplanuotiems vizitams. Tačiau neretai susidurdavome su pacientų planų pasikeitimais, menka pacientų atsakomybe pranešti apie pasikeitusius planus ir atšaukti vizitą, personalo darbo grafikų pokyčiais (pvz., žmogus keičia darbovietę, tobulinasi, atostogauja, serga ir dėl to nebegali priimti numatytų pacientų) ir papildomais vadybiniais bei žmogiškaisiais ištekliais“, – LRT.lt situaciją komentavo Žalgirio klinikos direktorius.

Nepajėgia konkuruoti su kitomis įstaigomis

Jis pabrėžė, kad užregistruoti visų norinčių pacientų klinika negali ne dėl to, jog netinkamai organizuoja registracijos procesą.

„Mums tiesiog trūksta gydytojų specialistų. Šiuo metu klinikoje dirba tik 3 gydytojai ortodontai, kurie bendrai užima 1 etatą, o šių gydytojų paslaugų poreikis yra labai didelis. Klinikoje taip pat labai trūksta gydytojų burnos chirurgų, gydytojų anesteziologų-reanimatologų ir gydytojų odontologų padėjėjų. Neturime galimybės pritraukti šių specialistų dėl nekonkurencingo darbo užmokesčio. Tai lemia neadekvatus klinikos teikiamų paslaugų apmokėjimas iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) lėšų“, – skaudulius vardijo gydymo įstaigos vadovas.

Pasak jo, privačiame sektoriuje gydytojui ortodontui siūlomas iki 10 kartų didesnis darbo užmokestis, nei jį gali pasiūlyti Žalgirio klinika. Todėl vieši skelbimai ir konkursai laisvoms darbo vietoms užimti lieka be atgarsio.

„Klinikos darbo organizavimo pakeitimai negali išspręsti šios problemos. Esminė problema – netinkamas klinikos teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų apmokėjimas. Pagal galiojančius teisės aktus, klinika priversta naudotis dar 20 a. pabaigoje patvirtintu paslaugų kainynu, kuris gali būti tik indeksuojamas, bet neatitinka šių dienų finansinių realijų. Savarankiškai keisti jų, kaip tai daro privačios įstaigos, negalime“, – kalbėjo L. Zaleckas.

Klinikos administracija tikina, kad apie esamas problemas Sveikatos apsaugos ministeriją informavo ne kartą, tačiau reakcijos nesulaukė.

Dalį procedūrų gali atlikti poliklinikose dirbantys odontologai

Žalgirio klinikos direktorius taip pat atkreipė dėmesį į dar vieną problemą, dėl kurios šioje gydymo įstaigoje dirbantys gydytojai sulaukia pacientų apgulties.

„Šiuo metu papildoma didele problema tapo pirminėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose (PASPĮ) dirbančių gydytojų odontologų pacientams išrašomi siuntimai pas gydytojus burnos chirurgus dėl dantų ar jų šaknų šalinimo, kai tam nereikia operacijos. Dantų ir dantų šaknų šalinimas yra pirminės odontologinės pagalbos paslauga, kompensuojama iš PSDF. T. y. ši paslauga turėtų būti nemokamai teikiama PASPĮ ir ją turėtų atlikti čia dirbantis gydytojas odontologas. Tačiau, mūsų žiniomis, daugumoje Vilniaus PASPĮ gydytojai odontologai nebetraukia dantų, o iškart rašo siuntimą pas gydytoją burnos chirurgą“, – pasakojo Žalgirio klinikos vadovas ir pabrėžė, kad dažniausiai pacientai pas gydytoją burnos chirurgą nori patekti ne konsultacijai, o iš karto dantų traukimui.

Anot pašnekovo, dažnu atveju pacientai į Žalgirio kliniką atvyksta ne su odontologo, o su šeimos gydytojo siuntimu.

„Tokiu atveju peršasi prielaida, jog paciento burna net nebuvo apžiūrėta, indikacijos siuntimui realiai neįvertintos. Klinika kiekvieną dieną sulaukia daugybės skambučių dėl registracijos būtent tokiai paslaugai pas gydytoją burnos chirurgą. Mūsų medikai apkrauti dantų traukimo procedūromis, kai tam nereikia operacijos.

Todėl turime daugybę nepatenkintų pacientų, kurie negali užsirašyti pas gydytoją burnos chirurgą dėl problemų, kurių sprendimui nepakanka gydytojo odontologo kompetencijos, taip pat daugybę nepatenkintų pacientų, kurie negali užsirašyti pas gydytoją burnos chirurgą dantų šalinimui, kuris nemokamai turėtų būti atliktas PASPĮ, taip pat ir dėl to, kad klinikoje už šią paslaugą pacientui reikia mokėti“, – sakė L. Zaleckas.

Registracijos dieną sulaukia tūkstančių skambučių

Dėl to, anot jo, kenčia ne tik pacientai, bet ir įstaigos darbuotojai. Žalgirio klinikos duomenimis, 2023 m. kovo 1 d., kai pacientai buvo registruojami pas burnos chirurgus balandžio mėnesiui, registratūra per visą darbo dieną sulaukė 1947 bandymų prisiskambinti.

2023 m. vasario 1 d., kai pacientai buvo registruojami pas burnos chirurgus kovo mėnesiui, registratūra vien nuo 9.00 iki 12.00 val., t. y., per 3 val., sulaukė net 17 000 bandymų prisiskambinti.

„Tai rodo ypač didelį burnos chirurgo paslaugų poreikį klinikoje, tačiau, kaip minėjau, dalis šio poreikio yra nepagrįstas dėl to, jog pacientai PASPĮ negauna paslaugų, kurios privalėtų būti suteiktos būtent PASPĮ. Kita dalis pacientų į mus kreipiasi dėl kainos ir kokybės santykio: pas mus teikiamos paslaugos gerokai pigesnės nei tokios pat privačiame sektoriuje, kuris yra pritraukęs dirbti didžiąją dalį gydytojų odontologų“, – kalbėjo LRT.lt pašnekovas.

Priklausomai nuo procedūros ir jos sudėtingumo, pacientas Žalgirio klinikoje moka 2-10 kartų mažiau nei privačiose odontologijos klinikose (remiantis viešai pasiekiamais kainynais, pateikiamais gydymo įstaigų interneto puslapiuose).

„Mums puikiai suprantama, kodėl nemaža dalis pacientų, norėdami sutaupyti lėšų, bando patekti pas klinikoje dirbančius gydytojus chirurgus. Tačiau mūsų įstaiga negali išspręsti sisteminių Lietuvos medicinos sistemos problemų turėdama ribotus išteklius ir negaudama adekvataus mokėjimo už suteiktas paslaugas“, – pakartojo Žalgirio klinikos direktorius.

Ministerija pacientų registraciją žada perimti į savo rankas

LRT.lt jau rašė, kad po daug atgarsio sukėlusių gyvų eilių vienoje Klaipėdos poliklinikoje Sveikatos apsaugos ministerija pranešė pradėjusi tyrimą dėl pacientų registravimo tvarkos. Visos gydymo įstaigos turės pateikti duomenis, kaip vyksta pacientų registracija, taip pat paaiškinti, kokių priemonių imamasi, kad situacija pagerėtų. Iki šiol tai buvo palikta gydymo įstaigų vadovų atsakomybei. Tačiau ministeriją pasiekiantys skundai rodo, jog tokia tvarka neveikia. Todėl neatmetama tikimybė, jog ateityje šie procesai bus perduoti SAM.

Žinote gydymo įstaigą, kurioje registravimo tvarka yra nepatogi ir kelia sunkumų pacientams? Parašykite mums el. pašto adresu pasidalink@lrt.lt.

Skaityti visą pranešimą