Nors degalų kainos pastaruoju metu krito, ekonomistas prognozuoja: dyzelinas gali brangti

Prieš 1 metus 2281

Lietuvos energetikos agentūros (LEA) vadovas teigia, jog neverta tikėtis, kad dyzelinas pigs, kai po kelių savaičių bus dar labiau sugriežtintos sankcijos Maskvai ir apribotas naftos produktų importas. Ekonomistai sako, kad dyzelinas gali ir brangti. Jau dabar benzino ir dyzelino kainų skirtumas svyruoja nuo keliolikos iki kelių dešimčių centų.

Skirtumas tarp benzino ir dyzelino – nuo keliolikos iki 20 centų. Kai kuriose degalinėse ir dar daugiau tenka suploti už litrą. Į degalinę užsukęs Rimas sako, kad piniginė tuštėja.

„Labai nepatogu, tiesą pasakius. Visai nesinori. Aš dabar neprisimenu, kiek tas dyzelinas. Mano sūnus gyvena Vokietijoje, bet negaliu pasakyti. Bet mūsų visas kuras visą laiką kainuodavo brangiau, kiek prisimenu. Kiek buvau užsienyje, tai kažkodėl pas mus tas kuras būdavo brangesnis“, – pasakoja vyras.

LEA duomenimis, po 11 savaičių trukusio vidutinių degalų kainų kritimo, jos vėl mažumėlę ūgtelėjo. Pavyzdžiui, Vokietijoje šią savaitę vidutiniškai už litrą dyzelino mokėti tenka apie 1,94 Eur. Lenkijoje – 1,62 Eur. Pasak LEA vadovo Virgilijaus Poderio, tikėtis, kad kainos kris, ypač dyzelino, nereikėtų.

„Kokia yra rinkose situacija? Dyzelino yra tam tikras trūkumas, tiksliau rinkos numato tam tikrą deficitą. Dėl to dyzelino kaina ir laikosi aukštesnė už benzino ir aukštesnė negu prieš metus, dar prieš karą, kokiais apie 28 centus už litrą“, – aiškina jis.

Rusija buvo pagrindinė dyzelino tiekėja Europai, todėl šiai pradėjus karą Ukrainoje tapo aišku, kad teks ieškoti kitų tiekėjų. Pasak Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovo, lyginant 2022-ųjų paskutinį ketvirtį su 2021-ųjų tuo pačiu laikotarpiu, dyzelino parduota 9 procentais mažiau, tačiau esą tam daugiausia įtakos turėjo pokyčiai komerciniame transporte.

„Bet koks dirbtinis ribojimas rinkoje potencialiai sukelia kažkokį tai kainų augimo tendenciją. Šiuo atveju, be abejonės, yra rizika, kad dyzelino, konkrečiai, kaina gali dar labiau padidėti“, – sako Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas.

Vasario 5 dieną, Rusijai bus įvestos perdirbtos naftos kainos lubos. Pasak SEB banko ekonomisto Tado Povilausko, rinka tarsi tikisi, kad didesnių pokyčių nebus, tačiau atkreipia dėmesį, kad dyzelinas iš Rusijos vis dar į Europą importuojamas itin dideliais kiekiais. Ypač į Vakarų Europą.

„Taip, visi suprantam, kad šalys kaupia atsargas, yra ir pas privačius atsargos. Tokio greito efekto, kad viskas staigiai pabrangs vasario 5 d., to nebus. Bet vasario antroje pusėje, kovą tikrai yra rizika pamatyti tas didesnes kainas dyzelino“, – aiškina ekonomistas.

Lietuva rusiško dyzelino neperka, nes jį šaliai tiekia „Orlen“. Vakarų Europoje kainos, prognozuojama, šoktels, nes dyzelino atsivežti teks iš Kataro, Indijos. Didele mįsle lieka, kokį atoveiksmį pajus Lietuva įsigaliojus sankcijom Rusijos naftos produktams.

Skaityti visą pranešimą