Nemokamas viešasis transportas įgauna pagreitį Europoje – gyventojai dėl to netgi parduoda savo automobilius

Prieš 1 metus 93

Siekdamos kompensuoti didėjančias degalų sąnaudas ir sumažinti visuotinį atšilimą, vis daugiau Europos šalių ir miestų siūlo nemokamą viešąjį transportą, rašo „Deutsche Welle“ (DW).

Ne vienerius metus ekspertai ir politikai reikalavo rimtų pokyčių transporto sektoriuje. Nors siekį tobulinti viešojo transporto sistemas didžiąja dalimi motyvavo noras pažaboti klimato kaitą, karas Ukrainoje pateikė tam dar vieną priežastį – vietoje automobilių naudodamiesi traukiniais, tramvajais ir autobusais europiečiai sumažintų degalų sąnaudas, o tuo pačiu ir žemyno priklausomybę nuo energijos išteklių importo iš Rusijos.

Žemieji Vokietijos parlamento rūmai – Bundestagas – įvedė mėnesinį transporto bilietą su didelėmis nuolaidomis, leidžiantį Vokietijos gyventojams ir svečiams birželio, liepos ir rugpjūčio mėnesiais regioniniu viešuoju transportu naudotis vos už 9 eurus per mėnesį. Įstatymų leidėjai teigė tikį, kad toks bilietas padės žmonėms sutaupyti pinigų ir paskatins juos naudotis viešuoju transportu, užuot važiavus nuosavu automobiliu.

Praėjus mėnesiui, vis dar sunku pasakyti, ar 9 eurų už mėnesinį bilietą schema pasiteisino, ar ne. Nors kelionės bilietas su nuolaida paskatino daugiau žmonių vietoje automobilio rinktis traukinį ar autobusą, keleiviai skundėsi perpildytu viešuoju transportu ir aptarnaujančio personalo trūkumu. Be to, vis dar lieka neaišku, ar tokia keliavimo su nuolaida schema galėtų būti tęsiama ilgesnį laiką ir kaip tai būtų galima padaryti.

Tuo tarpu kitos Europos valstybės taip pat jau ėmėsi arba planuoja imtis panašių priemonių, paskatinsiančių aktyvesnį naudojimąsi viešuoju transportu.

Liuksemburgas

Liuksemburgas didžiuojasi tuo, kad yra pirmoji valstybė pasaulyje, siūlanti nemokamą viešąjį transportą visoje šalyje. Nuo kovo 1 dienos norint naudotis šalies viešojo transporto tinklu nebereikia pirkti bilieto. Tai taikoma ir iš kitų šalių į Liuksemburgą dirbti atvykstantiems asmenims bei užsienio turistams – nenuostabu, nes apie 45 proc. darbuotojų į Liuksemburgą važinėja iš kaimyninių šalių.

Nemokamas viešasis transportas visiems yra didelis žingsnis visuomenei, sakė transporto ministras Francois Bauschas ir pridūrė, kad „Vyriausybė siekia, jog Liuksemburgas taptų mobilumo laboratorija“.

Per pastaruosius du dešimtmečius gyventojų skaičius šioje nedidukėje Europos šalyje išaugo 40 proc., todėl aktyvesnis naudojimasis viešuoju transportu padėtų išvengti eismo spūsčių Didžiosios Kunigaikštystės keliuose.

Kol kas Liuksemburgo transporto ministerija nepateikė patikimų keleivių skaičių. Bet kokiu atveju su koronavirusu susiję ribojimai, įvesti netrukus po to, kai viešasis transportas tapo nemokamu, greičiausiai sumažino keleivių skaičių. Šalies viešasis transportas – autobusai, traukiniai ir tramvajai – yra finansuojamas mokesčių mokėtojų pinigais.

Malta

Malta siekia, kad nuo spalio 1 d. viešasis transportas visiems taptų nemokamas. Tokiu būdu ji taptų antrąja Europos šalimi, panaikinusia mokestį už naudojimąsi viešuoju transportu tiek šalies gyventojams, tiek jos svečiams.

Apie planuojamą žingsnį Maltos Vyriausybė paskelbė dar 2021 m. spalį. Kaip DW pasakojo „The Times of Malta“ žurnalistas Bertrand`as Borgas, vienas iš tokios iniciatyvos tikslų – atpratinti gyventojus nuo naudojimosi automobiliais.

Ši programa taip pat finansuojama mokesčių mokėtojų lėšomis. Tikslūs skaičiai apie numatomas išlaidas kol kas neskelbiami. Gyventojai turi kreiptis dėl specialaus bilieto, suteikiančio teisę nemokamai važiuoti autobusais ir traukiniais. Turistai taip pat gali užsiregistruoti ir įsigyti tokį bilietą.

Haseltas, Belgija

Nemokamą viešąjį transportą siūlo ar planuoja pasiūlyti ne tik atskiros šalys, tokios kaip Liuksemburgas ir Malta, bet ir tam tikri miestai ar savivaldybės. Vienas iš jų – Belgijoje įsikūręs Haselto miestas. Viso pasaulio transporto ekspertams jis yra gerai žinomas dėl 1997 m. priimto sprendimo leisti gyventojams nemokamai naudotis visais miesto autobusais ir traukiniais.

Visgi miesto valdžia 2013 m. atšaukė šį sprendimą, motyvuodama išaugusiomis išlaidomis. Haselto gyventojai vėl yra priversti pirkti viešojo transporto bilietus.

Talinas, Estija

Nuo 2013 m. visi registruoti Estijos sostinės Talino gyventojai autobusais ir traukiniais mieste gali važinėti nemokamai. Savivaldybė ėmėsi tokių veiksmų iš dalies dėl to, kad prasidėjus finansinei krizei, paprastiems žmonėms kelionės bilietai tapo sunkiai įperkami. Tačiau šiai schemai įgyvendinti prireikė nemažos sumos mokesčių mokėtojų pinigų.

Kol kas sistema veikia be didelių problemų. Vis dėlto, anot estų žurnalistės Evelyn Kaldojos, viešasis transportas išlieka diskutuotina tema šalyje. „Žmonės skundžiasi, kad trūksta maršrutų“, – sako ji. Tai, anot jos, reiškia, kad tik nedaugelis renkasi į darbą važiuoti viešuoju transportu.

Nepaisant nemokamo viešojo transporto, automobilių skaičius Talino gatvėse nesumažėjo. „Nors viešasis transportas yra nemokamas, žmonės, kurie iki šiol važinėjo automobiliu, važinėja juo ir toliau“, – teigia žurnalistė. Jos manymu, srauto sumažėjimą galėjo lemti išaugusios degalų kainos.

Nemažai kitų Estijos miestų pasekė Talino pavyzdžiu ir viešąjį transportą padarė nemokamu.

Diunkerkas, Prancūzija

Prancūzijoje esančiame Diunkerko mieste sprendimas pasiūlyti gyventojams nemokamus autobusus ir traukinius padėjo sumažinti automobilių srautą. Nuo 2018 metų gyventojai viešuoju transportu gali keliauti nemokamai.

Praėjus keliems mėnesiams po mokesčio už naudojimąsi viešuoju transportu panaikinimo atliktas tyrimas parodė, kad tai paskatino vietinius gyventojus atsisakyti automobilių. Nors du trečdaliai respondentų sakė vis dar naudojantys asmenines transporto priemones, daugiau nei pusė teigė dabar reguliariai važinėjantys autobusais.

Maždaug 5 proc. sakė, kad nemokamas viešasis transportas paskatino juos parduoti automobilį arba nepirkti antros transporto priemonės.

Danijos salos

Kai kuriose Danijos salose dėl ekonominių priežasčių viešasis transportas laikinai tapo nemokamas.

„Visit Denmark“ atstovė spaudai Lina Holm-Jacobsen DW sakė, kad tokią schemą pasiūlė Danijos Vyriausybė, siekusi paskatinti sunkiai po koronaviruso ribojimų atsiganantį turizmo sektorių.

2020 ir 2021 metų vasarą keliautojai be automobilių keltu į šias salas galėjo keltis nemokamai. Vasaros sezono metu taip pat buvo ženkliai sumažintos viešojo transporto bilietų kainos.

Visgi 2022 metais keltai nebėra nemokami, tačiau lankytojai gali naudotis nuolaidomis viešojo transporto bilietams.

Skaityti visą pranešimą