Nemokamas viešasis transportas: dalis regionų jau pradeda taikyti tokią praktiką, didmiesčiai – neskuba

Prieš 1 metus 90

Regionuose populiarėja nemokamas viešasis transportas. Nemokamai vežti žmones ryžtasi jau ne tik mažosios savivaldybės. Tačiau didmiesčiai, nors keleivių gerokai sumažėjo, kol kas tokio sprendimo priimti neskuba.

Nors daugelio savivaldybių gyventojai per šventes gali viešuoju transportu važiuoti nemokamai, daugėja rajonų, kuriuose kelionės nekainuoja ištisus metus.

Nemokamai žmones ryžtasi vežti ir didesnės savivaldybės. Mažeikių autobusų stoties vadovė sako, kad sprendimas pasiteisino – tokių didelių keleivių srautų dar nėra buvę, todėl autobuso parką žadama pildyti naujais autobusais.

„Yra maršrutų, kur buvome priversti autobusus į didesnius keisti, nes netilpdavo keleiviai. Iki nemokamo važiavimo miesto maršrutais važiuodavo per mėnesį apie 6 tūkstančius, o šiandien važiuoja 13 tūkstančių ir daugiau. Priemiesčio autobusais naudodavosi apie 10 tūkstančių, o dabar 20 tūkstančių keleivių“, – sako Mažeikių autobusų stoties vadovė Dalia Baranauskienė.

Mažeikiams nemokamas gyventojų pavėžėjimas per metus kainuoja apie milijoną eurų.

„Tačiau miestas yra švaresnis, žmonėms patogumas yra kur kas didesnis. Nemokamais autobusais ypač naudojasi priemiesčio gyventojai. Palieka savo automobilius ir į sodus, į miestą iš kaimų važiuoja autobusais“, – tikina Mažeikių savivaldybės ūkio skyriaus vedėjas Alfonsas Žiulpa.

Žmonės tokia paslauga patenkinti, bet sako, kad autobusai galėtų kursuoti dažniau.

„Na ir kas, kad už dyką, bet retai važiuoja. Į kitus kaimus po vieną kartą tik per dieną važiuoja“, – kalba miesto gyventoja.

Tuo metu Akmenė taiko kitokį modelį. Rajono teritorijoje galima važinėti už vieną eurą. Maršrutai nusidriekia prie stambiausių darboviečių, švietimo įstaigų.

„Šituo maršrutu – Papilė – Naujoji Akmenė, nesvarbu kur įlipsi, kur išlipsi, visą laiką mokėsi vieną eurą. Yra ir socialinės grupės, kurios turi lengvatų. Gydytojams, mokytojams, moksleiviams ir studentams šituo maršrutu galima keliauti nemokamai. Kuo dar įdomu – metų pabaigoje mes galvojam išleisti akmeniečio kortelę“, – Akmenės rajono vicemeras Tomas Martinaitis.

Akmeniečio kortelę galės gauti ir nemokamai važiuoti Akmenės rajone gyvenamąją vietą deklaravę žmonės.

Tuo metu didmiesčiai nemokamai keleivių vežti neketina. Pavyzdžiui, Šiaulių keleivių vežimo bendrovei per metus reikia 7 milijonų eurų. Sumažėjus keleivių srautams apie 70 proc. šios sumos turi dengti savivaldybė. Tačiau, pasak mero, šiauliečių prie nemokamų paslaugų pratinti nesiruošiama.

„Formuotųsi labai neigiama praktika, žmonės pradėtų galvoti, kad dalykai būna už dyką. Tokios praktikos formuoti nereikėtų, jeigu mes kalbam apie ūkio efektyvumą, apie vaikų pripratinimą, kad viskas kainuoja. Reikia atsakingai elgtis, nes kam tada elektrą taupyti, kam šilumą taupyti. Taigi čia tas pats. Čia viešoji paslauga“, – mano Šiaulių meras Artūras Visockas.

Nemokamas viešasis transportas jau kursuoja bent keliose kiekvieno regiono savivaldybėse.

Skaityti visą pranešimą