Negailestinga žiema kelius nusėjo krateriais: nors kelininkai kritines duobes lopė iškart, žalų neišvengta – vairuotojai reikalauja kompensacijų

Prieš 1 metus 77

Kelininkai atviri – praėjusi žiema kaip niekad buvo negailestinga keliams. Permainingi orai lėmė, kad kone kiekvieną dieną atsiverdavo naujų duobių. Tą pastebėjo ir patys vairuotojai. Dalis jų patyrė nemenkų nuostolių, kai nespėję sustoti su savo automobiliu žiebdavo į asfalto paviršiuje atsivėrusį kraterį. Savo ruožtu kelininkai ramina, kad palankūs orai jau leidžia didesniu tempu kibti į gatvių remonto darbus, tad situacija turėtų pagerėti.

Kaune sutvarkyta jau beveik tūkstantis duobių

Kaune atsiveriančias avarines duobes ir pažaidas nuolatos identifikuoja ir likviduoja „Kauno švara“. Kaip LRT.lt kalbėjo Kauno miesto savivaldybės administracijos Miesto tvarkymo skyriaus vedėjas Aloyzas Pakalniškis, prioritetas teikiamas didelio eismo intensyvumo gatvėms, reaguojama kaip įmanoma operatyviau.

„Identifikuotos duobės laikinai pažymimos įspėjamaisiais ženklais. Daugiausia duobių atsiveria pavasarį, pasitraukus įšalui, seniai remontuotose gatvėse“, – aiškino jis.

Anot A. Pakalniškio, šiemet laikinojoje sostinėje jau užtaisyta per 930 duobių (per 750 kv. m). Nors savivaldybės atstovas tikino, kad avarinių duobių identifikavimas ir likvidavimas atliekamas nuolat, ne visuomet laiku spėta užkirsti kelią nelaimėms – dalis vairuotojų vis tiek apgadino savo automobilius.

„2023 m. dėl žalos atlyginimo kreipėsi 27 asmenys. Prašymai yra nagrinėjami Nuolatinės darbo grupės žalos, patirtos nesutvarkytuose Kauno miesto savivaldybės keliuose ir gatvėse, atlyginimo klausimams nagrinėti posėdžiuose“, – detalizavo A. Pakalniškis.

Jis atkreipė dėmesį, kad žiemos laikotarpiu duobės užtaisomos šaltu asfaltu. Įsibėgėjus pavasariui ir įsitvirtinus šiltesniems orams, kelininkai duobes mieste tvarkys karštu asfaltu, kuris yra ilgaamžiškesnis.

Pajūryje situacija nėra bloga

Klaipėdos Miesto tvarkymo skyriaus vedėjos Ingos Kubilienės teigimu, uostamiestyje situacija po žiemos nėra bloga. Anot jos, šiemet sausio–kovo mėnesiais šaltu asfaltu jau suremontuota daugiau nei 600 kv. m duobių.

„Žiemos metu šaltu asfaltu remontuojame pavojų saugiam eismui keliančias avarines duobes. Šiaurinėje miesto dalyje daugiausia duobių buvo remontuota gatvėse, kuriose vyksta intensyvus eismas (Liepojos g., Šiaurės pr., Garažų g., Bangų g.), kuriomis dėl vykdomų statybos darbų važiuoja statybinė technika ir krovininis transportas (P. Lideikio g., Burių g.).

Taip pat duobės remontuotos individualių namų rajonų arba susisiekimo su šiais rajonais gatvėse (Paribio g., Verpėjų g.). Pietinės miesto dalies kelių būklė gera, prastesnė situacija – daugiabučių namų kiemuose, įvažiuojamuose keliukuose ir tose gatvėse, kurios laukia remonto, projektai jau parengti, pavyzdžiui, Šilutės plento ruožo nuo Rimkų iki Smiltelės g.“, – detalizavo I. Kubilienė.

Pasak savivaldybės atstovės, šiemet Klaipėdoje sausio ir vasario mėnesiais buvo gautos 6 pretenzijos dėl automobilių apgadinimo duobėse, iš kurių vienu atveju kompensuota pusė žalos, trimis atvejais kreipimaisi nebuvo pagrįsti objektyviais duomenimis, o dviem atvejais paaiškėjo, kad automobiliai buvo apgadinti už miesto ribų.

Tiesa, pašnekovė atkreipė dėmesį, kad iš savivaldybės reikalaujant atlyginti žalą, pasitaiko ir kuriozinių situacijų. „Yra buvę atvejų, kai buvo prašoma atlyginti žalą dėl duobės magistralėje prie Gargždų, motyvuojant, kad buvo važiuojama Klaipėdos kryptimi“, – prisiminė I. Kubilienė.

Savivaldybės atstovės teigimu, pagrindiniai darbai uostamiestyje turėtų prasidėti balandžio pradžioje, kai įmonės pradeda gaminti karštą asfaltą, – tuomet dangą jau galima sutvarkyti kokybiškai.

„Žinoma, planuojami ir didesni darbai – ištisinė asfalto danga bus keičiama Bangų gatvėje, neliečiant tik akmenimis grįsto ruožo, taip pat Laukininkų gatvėje. Savivaldybė tęsia ir didžiuosius projektus: tai Baltijos prospekto žiedinės sankryžos rekonstrukcija ir estakados statyba, Klemiškės gatvės rekonstrukcija ir kt.“, – vardijo ji.

Sostinėje prasideda planiniai darbai

Šalies sostinės gatvėse kelininkai pluša jau kurį laiką. „Grindos“ Komunikacijos departamento vadovas Egidijus Steponavičius neslėpė, kad praėjusi žiema išties buvo negailestinga gatvių dangai. Tą atspindi ir iki šiol suremontuotų duobių plotas.

„Žiemą itin daug dėmesio skirta prevencinei gatvių apžiūrai ir planiniam pastebėtų žiemos duobių remontui: sausio mėn. sutvarkyta 993 kv. m, vasario – 1126 kv. m, kovo – apie 400 kv. m duobių. Šiuo metu, orams kiek atšilus ir pradėjus dirbti asfalto gamykloms, jau prasideda planiniai gatvių remonto darbai“, – atskleidė jis.

E. Steponavičiaus teigimu, duobių atsiradimą labiausiai lėmė temperatūrų svyravimai ir transporto priemonių sukeliamos apkrovos. Po kiekvieno žiemos užšalimo–atšilimo ciklo šalčio ir intensyvaus transporto veikiamas asfaltas eižėja ir trūkinėja. Tokiu atveju nedideli mikroįtrūkimai vos per kelias paras tampa matomais plyšiais, dar po kelių ciklų – jau giliomis pažaidomis. Sunkiasvoris transportas asfaltą sutrupina – ir taip atsiveria duobės, kartais keliančios pavojų eismo saugumui.

„Daugiausia duobių randasi tose gatvėse, kurios buvo remontuotos seniai, kur susidėvėjusios asfalto rišančiosios medžiagos. Kita vertus, duobių atsiranda ir ten, kur jau anksčiau buvo atliekamas pažaidų remontas – net ir imantis visų priemonių asfalto siūlėms sandarinti, vanduo pro jas prasiskverbia.

Neretai asfaltas ištrupa prie šulinių dangčių – prie to prisideda ir šulinių konstrukcija, ir įrengimo ypatybės, ir skirtingų medžiagų savybės bei apkrovos, tenkančios šulinio ir dangos elementams. <...> Gatvėse, kur nėra įrengtas šaligatvio bortelis, duobės susiformuoja dėl paplautų kelkraščių ir transporto priemonių sukeliamų apkrovų“, – kalbėjo „Grindos“ atstovas.

Pašnekovas taip pat pažymėjo, kad žiema dėl drėgmės ir šalčio nėra pats palankiausias metas tvarkyti duobes, todėl šaltojo sezono metu atliktas pažaidų tvarkymas tėra laikinas.

„Žiemą daugiausia dėmesio skiriama didesnių, pavojų eismo saugumui galinčių sukelti duobių tvarkymui. Įprastai žiemą tvarkytos atkarpos dar kartą įvertinamos jau šiltuoju metų laiku, pagal poreikį atliekamas nuodugnesnis gatvių remontas“, – pasakojo jis.

Darbymetis valstybiniuose keliuose – netrukus

Praėjusi žiema pridarė žalos ne tik didmiesčių gatvėms, bet ir valstybinės reikšmės keliams. Kaip portalui pasakojo „Kelių priežiūros“ atstovas Rimantas Zagrebajevas, šiemet per sausio ir vasario mėnesius valstybiniuose keliuose jau užtaisyta 15 tūkst. kv. m duobių. Šis plotas – didesnis nei dviejų futbolo aikščių.

„Kol oro temperatūra minusinė, duobės yra užtaisomos šaltu asfaltu, tačiau tik orui sušilus, išdaužas pradedame taisyti karštu asfaltu. Duobėms užtaisyti įmonė šiemet jau sunaudojo 1 333 t šalto ir 413 t karšto asfalto.

<...> Tikros šilumos sulaukėme dar tik dabar, todėl darbai tik įsibėgės. Prioritetas skiriamas pavojingoms išdaužoms, t. y. didesnėms kaip 0,1 kv. m ploto ir gilesnėms nei 40 mm. Prasčiausia situacija pernai tokiu metu buvo Šiaulių, Telšių, Klaipėdos, Vilniaus apskrityse. Šiemet – Jurbarko, Vilniaus, Tauragės, Rokiškio, Anykščių, Kėdainių“, – vardijo R. Zagrebajevas.

„Kelių priežiūros“ atstovas pažymėjo, kad kiekvienais metais gyventojų aktyvumas pranešant apie duobes auga. Pavyzdžiui, vien šiais metais apie duobes keliuose pranešta 250 kartų.

„Kol duobės bus tvarkomos, vairuotojų prašoma būti budriems, ypač važiuojant vietomis, kur sunku įžiūrėti galimą duobę, pasirinkti saugų greitį, stebėti kelio ženklus, ypač tamsiuoju paros metu, lyjant lietui ar po jo, kai duobes užpildo vanduo ir kartais sunku įvertinti, kokio dydžio bei gylio gali būti ištrupėjusi kelio dalis“, – patarė R. Zagrebajevas.

Pašnekovo teigimu, kasmet antroje metų pusėje yra peržiūrimos Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšos. Tai buvo padaryta pernai lapkritį. Tokiu būdu Susisiekimo ministerijos iniciatyva „Kelių priežiūrai“ perskirstyta daugiau nei 15 mln. eurų.

Už visas perskirstytas lėšas „Kelių priežiūra“ iš viso sutvarkė apie 220 tūkst. kv. m pavienių išdaužų ir pažaidų magistraliniuose, krašto ir rajoniniuose keliuose. Taip pat taisyti asfalto dangų defektai labiausiai nusidėvėjusiose kelių atkarpose, iš viso daugiau kaip 200 kilometrų kelių ruožų.

Skaityti visą pranešimą