Metai po aršias diskusijas sukėlusio palengvinimo vairuotojams: persėsti ant motociklo panoro beveik 2 tūkstančiai, bet ekspertų nuogąstavimai nepasitvirtino

Prieš 1 metus 151

Rugpjūčio 1-ąją sukanka lygiai metai nuo to momento, kai B kategoriją turintiems vairuotojams įsigaliojo palengvinimas, suteikęs galimybę išklausius specialų 6 valandų kursą įgyti teisę vairuoti lengvuosius motociklus (A1 kategorija). Iki šio įstatymo pakeitimo virė karštos diskusijos – tiek Kelių policija, tiek lenktynininkai, tiek motociklų vairuotojai nuogąstavo, jog dėl minėto palengvinimo gali būti dar daugiau chaoso keliuose, kilti pavojų eismo dalyviams. Atrodo, kad pesimistinės ekspertų prognozės neišsipildė.

Vairavimo egzaminų papildomai laikyti nereikia

Nuo 2021 m. rugpjūčio 1 d. vairuotojai, turintys B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, gali įgyti teisę vairuoti lengvuosius motociklus Lietuvos teritorijoje supaprastinta tvarka. Tiesa, šia galimybe gali pasinaudoti tik 24-erių metų sulaukę asmenys ir turintys bent 2-ejų metų B kategorijos vairavimo patirtį.

Norint vairuoti lengvąjį motociklą, tereikia kreiptis į vairavimo mokyklą ir pabaigti 6 valandų praktinio vairavimo mokymus, o vairavimo egzaminų „Regitroje“ laikyti nereikia.

„Pabaigus mokymus taip pat reikia užsisakyti naują vairuotojo pažymėjimą, kuriame prie B kategorijos bus įrašytas kodas 100, reiškiantis, jog leidžiama vairuoti A1 kategorijos transporto priemones tik Lietuvos Respublikos teritorijoje“, – LRT.lt sakė „Regitros“ atstovė spaudai Emilija Bardauskienė.

„Regitros“ duomenimis, iš viso per metus tokiu palengvinimu pasinaudojo beveik 1700 vairuotojų. Didžioji dalis jų, pasak E. Bardauskienės, yra 34–43 metų amžiaus – 701 asmuo, 24–33 metų – 421, 44–53 metų – 381 vairuotojas. 28 vairuotojų amžius svyravo tarp 64 ir 73, vieno vairuotojo amžius pateko į 74–83 metų kategoriją.

Įdomumo dėlei galima paminėti, kad iš 1692 A1 kategoriją nusprendusių įgyti asmenų buvo 288 moterys ir 1404 vyrai.

Kilo daug diskusijų

Dar tik svarstant minėto palengvinimo priėmimą, viešojoje erdvėje kilo aršios diskusijos, į kurias įsitraukė ne tik valdžios atstovai, bet ir Kelių policija, eismo ekspertai, lenktynininkai, kiti žinomi asmenys.

„Tai specifinė transporto priemonė, kuri pavojingesnė nei automobilis, todėl ir įgūdžiai labai reikalingi. Motociklininkui reikia būti gerokai atidesniam nei automobilio vairuotojui, nes svarbu ne tik įsitikinti, kad kiti vairuotojai jį mato išvažiuojantį iš šalutinio kelio, bet ir įvertinti, ar praleis važiuojant pagrindiniu.

Yra įvairių eismo niuansų važiuojant motociklu, todėl persėsti iš automobilio ant motociklo, kad ir 125 kub. cm, nors reikėtų pabrėžti, kad jis gali pasiekti didesnį kaip 100 km/val. greitį, yra rizikinga“, – anuomet sakė Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.

Panašios nuomonės laikėsi ir ilgametis motociklininkas bei muzikos kūrėjas Gabrielius Liaudanskas-Svaras, kuris siūlymui automobilių vairuotojams be jokių pamokų leisti sėsti ant lengvojo motociklų taip pat negailėjo kritikos.

„Nesvarbu, kokia yra motociklo kubatūra, visa esmė yra vairavimas. Motociklininkas gali susižaloti judėdamas ir nedideliu greičiu, todėl manau, kad be specialių mokymų suteikti teisę vairuoti motociklą yra nesąmonė. Motociklininkas turi gerai mokėti vairuoti savo transporto priemonę, nes ji valdoma ne rankų sukiojimu ar pedalų spaudymu, o visu kūnu. Jei žmogus yra vairavęs tik automobilį, jis neturi saugumui svarbių įgūdžių ir važiuodamas motociklu rizikuoja savo gyvybe. Ir ne tik savo“, – dėstė G. Liaudanskas.

Abejonėmis su LRT.lt iki įstatymo priėmimo dalijosi ir lenktynininkas, Dakaro ralio daugkartinis dalyvis Arūnas Gelažninkas. Pasak jo, žmogus, niekada nevairavęs motociklo, tikrai neturi tam tinkamų įgūdžių.

„Nesu prieš šį įstatymą, tačiau esu už tai, kad būtų papildomi kursai, kur kiekvienas galėtų įsivertinti galimybes. Važiuojant dviem ratais yra visiškai kitoks padangų sukibimas su kelio danga, o ir pavojų atsiranda daugiau.

Automobiliu važiuodami smėlėtu asfaltu po lietaus apie jokį pavojų vairuotojai nė nepagalvoja, o motociklininkui tokioje vietoje, jei kelio danga nebus tinkamai įvertinta, bus atliekamas posūkis ar stabdoma, atsiranda rizika griūti. Toks vairuotojas tiesiog neturi reikalingo supratimo ir galbūt tik pasivažinėjęs motociklu papildomuose kursuose ar išklausęs instruktorių patarimų, kaip elgtis tam tikrose situacijose, tai sužinotų. Sėdėdami automobiliuose apie tai nė vienas nesusimąsto“, – kalbėjo A. Gelažninkas.

Nuogąstavimai nepasitvirtino?

Kaip LRT.lt informavo Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė, eismo įvykių informacinėje sistemoje A1 kategorijos vairuotojai neišskiriami. Vis dėlto ji pabrėžė, kad nuo praėjusių metų rugpjūčio 1-osios įsigaliojus įstatymui, pareigūnai didelių įvykių keliuose nefiksavo.

„Lietuvos kelių policijos tarnyba didelių neigiamų tendencijų nepastebi“, – trumpai į klausimą, kiek iš tiesų buvo pagrįsti nuogąstavimai, kad naujoji tvarka gali sukelti chaosą keliuose bei kelti didesnį pavojų eismo dalyviams, atsakė J. Liutkienė.

Kartu ji detalizavo, kad nuo 2021 m. rugpjūčio 1 d. iki š. m. liepos 25 d. įregistruotas 321 eismo įvykis, į kurį pateko motociklų vairuotojai. Šiose avarijose iš viso žuvo 14 žmonių.

2020 m. sausio 1 – liepos 25 d. fiksuota 117 eismo įvykių, kuriuose dalyvavo motociklų vairuotojai, žuvo 9 ir sužeisti 102 žmonės, o per analogišką 2022-ųjų laikotarpį fiksuoti 124 tokie incidentai, kuriuose žuvo 6 ir sužalota 111 asmenų.

Susidomėjusiųjų yra ne visur

Vairavimo mokyklos „ARV-Auto“ direktorius Valdas Šlepikas LRT.lt teigė, kad įsigaliojus supaprastintai tvarkai dėl lengvųjų motociklų, iš tiesų buvo juntamas vairuotojų susidomėjimas persėsti ant plieninių žirgų.

„Iš pradžių, po pakeitimų įsigaliojimo, buvo suaktyvėjimas. Dabar susidomėjimas taip pat juntamas. Tiesą sakant, buvau pesimistiškiau nusiteikęs dėl šio poreikio, kad tokių entuziastų bus nedaug, bet, pasirodo, yra nemažai žmonių, kurie nori vadinamojo praplėtimo kurso“, – mintimis dalijosi V. Šlepikas.

Anot jo, per praeitus metus šių kursų lankytojų buvo apie 90, o per šiuos metus – jau apie 200. Tiesa, didžioji dalis susidomėjusiųjų yra didmiesčiuose.

„Pastebima, jog tai aktualiau didesnių miestų gyventojams. Mes turime filialus ir mažesniuose miestuose, pavyzdžiui, Marijampolėje, Alytuje, ir lyginant žmonių srautus su Kauno ar Vilniaus miestu skirtumai didžiuliai. Aišku, didmiesčiuose ir pats gyventojų skaičius didesnis, bet tikriausiai ne tai daro įtaką. Tiesiog didmiesčių gyventojams tai tapo tam tikru patogumu ar net pramoga“, – svarstė pašnekovas.

Jam antrino ir vairavimo mokyklos Klaipėdoje „Laukininkų VM“ vadovas Edvardas Jogėla, pasak kurio, norinčiųjų įgyti teisę vairuoti lengvuosius motociklus buvo tik vienetai.

„Ne, labai nedaug tų norinčiųjų. Apskritai A1 kategoriją rinkosi tik kruopelytė klientų, gal apie 2 proc. Tik tai tie, kuriems neišeina išsilaikyti A kategoriją, būna per sunku. Dažniausiai tai būna šeimos nariai, pavyzdžiui, žmona, jeigu vyras nori sau kompanijos pasivažinėti, tai jie renkasi A1 kategoriją. O kad norėtų grynai A1 kategorijos – tikrai labai nedaug, negalėčiau pasakyti, jog mūsų vairavimo mokyklai tai būtų didelis krūvis“, – pažymėjo E. Jogėla.

Palengvinimas tiems, kurie ir taip važinėjo

E. Jogėla svarstė, kad jau metus galiojantis palengvinimas vairuotojams galėjo būti priimtas tam, kad būtų legalizuoti ir iki 2021-ųjų rugpjūčio 1 d. motociklais nelegaliai važinėję vairuotojai.

„Mano nuomone, kad jie ar taip, ar taip važiavo jau prieš tai. Jie neretai jau turi transporto priemonę, su kuria iki šiol važinėjo nelegaliai, pavyzdžiui, iki darbo ir panašiai. Tad galimai įteisintas šitas pakeitimas, kad tokie vairuotojai saugiau jaustųsi patys. O tie, kurie nori būti A kategorijos vairuotojai, tai būna ją ir išsilaikę“, – sakė jis.

Savo ruožtu V. Šlepikas pažymėjo, kad pasitaiko atvejų, kai atėję išklausyti privalomo 6 valandų kurso, vairuotojai susivilioja laikyti ir A kategoriją, suteikiančią teisę vairuoti galingesnius motociklus.

„Būna, kad mokosi A1 kategoriją, o tada ateina mokytis kitą. Tai nėra masinis reiškinys, bet aš kaip vadovas matau, kad kai kurie klientai pasirašo sutartis A1 kategorijai, bet paskui paprašo pakeisti, nes norai pasikeitė. Tokių situacijų vis nutinka“, – sakė „ARV-Auto“ vadovas.

Mato ir grėsmių

Nors Kelių policija neigiamų pasekmių dėl įsigaliojusio palengvinimo kol kas teigė nepastebinti, V. Šlepikas mato tam tikrų rizikų, nes prieš sėdant ant lengvojo motociklo jokių egzaminų išlaikyti nereikia.

„Parinkta mokymų tvarka tokia, kad mes turime tik moralinę įtaką baigusiems mokymo kursą. Tikrai yra tokių asmenų, kurie, sakykim, nepavažiuoja net aikštelėje, bet sako, kad nori jau į realų eismą gatvėje. Pavažiuojame. Bet kursas baigiamas tik mokymu, nėra galutinės įskaitos. Mes ją taip ir vadiname – paskutinė pamoka, kuri yra filmuojama.

Mes kursų lankytojams pasakome, kas yra blogai, kas gerai daroma, pamoralizuojame, bet viskas taip ir lieka asmenų savimonei, ar jau jiems laikas savarankiškai vairuoti. Galimybės matyti ar žinoti jo tolimesnę istoriją mes neturime, bet kol kas sankryžose išsiskiriame draugiškai“, – pasakojo V. Šlepikas.

Pašnekovas džiaugiasi, kad yra tokių vairuotojų, kurie net ir išklausę privalomą kursą, bet nesijausdami tvirtai ant motociklo, ateina pasimokyti papildomai.

„Bet yra ir tokių, kurie ateina, išklauso šį kursą, palinksi galvą, padėkoja, ir viskas tuo baigiasi, nors matome, kad jiems dar labai sunkiai sekasi draugauti su šios rūšies transporto priemonėmis. Mes padarėme tai, ką privalome padaryti. O kokie tolimesni likimai, jau komentuoti negalime“, – kalbėjo V. Šlepikas.

A1 – tai vairavimo kategorija, kuri įrašoma į vairuotojo pažymėjimą ir kurią galima įgyti nuo 16 metų išlaikius teorijos bei praktikos egzaminus „Regitroje“. Ši vairavimo kategorija suteikia teisę vairuoti lengvuosius motociklus, kurių variklio darbinis tūris didesnis kaip 50 cm3, bet ne didesnis kaip 125 cm3, galia neviršija 11 kW, o galios ir svorio santykis ne didesnis kaip 0,1 kW/kg, taip pat triračius, kurių galia ne didesnė kaip 15 kW.

Skaityti visą pranešimą