„Mažiausiai 4 valandos“: su traumuota koja priimamajame atsidūrusiai vilnietei teliko apsispręsti – laukti ar numoti ranka ir vykti namo

Prieš 1 metus 114

Sužinojusi, kad gydytojų apžiūros reikės laukti 4 valandas, LRT.lt skaitytoja Milda kreipėsi į LRT GIRDI, klausdama, ar yra imamasi priemonių, kurios padėtų išspręsti Skubios pagalbos skyriaus krūvio problemą Respublikinėje Vilniaus universitetinėje ligoninėje (RVUL).

Vilnietė Milda pasakojo sekmadienį vakare, apie 18 val., dėl kojos traumos vykusi į Lazdynų ligoninės Skubios pagalbos skyrių. Sportuodama moteris susižeidė pėdą ir čiurną. „Mano kairė pėda ištino, pamėlo. Paeiti praktiškai negalėjau, skausmas buvo labai didelis“, – teigia ji.

Milda sakė nežinojusi, ar koja tiesiog patempta, ar trauma rimtesnė, pavyzdžiui, lūžę ar skilę pėdos kaulai, todėl nutarė nuvykti į Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės Skubios pagalbos skyrių. Tiesa, ilgai ji ten neužsibuvo – sužinojusi, kiek laiko gali tekti laukti pagalbos, moteris nutarė geriau pirmadienį ryte vykti į polikliniką.

„Man pasakė, kad laukti reikės mažiausiai keturias valandas. Iš tikro, žmonių laukė nemažai, buvo matyti, kad daugelis su vienokiomis ar kitokiomis traumomis – kam koja, kam ranka, kam dar kas nors.

Tikrai suprantu, kad krūvis šitam skyriui tenka didžiulis, kad atvažiuoja žmonės su labai rimtomis traumomis, kai gresia pavojus gyvybei, ir jie pagalbą gauna sparčiai. Bet ką daryti, kai susižaloji savaitgalį ir į savo polikliniką negali nueiti? Kodėl nesiimama spręsti šitos problemos, kuri, kiek tekę girdėti, tikrai nėra naujiena?“ – klausė Milda.

Ji svarstė, kad susirūpinti tokia situacija turėtų ligoninės valdytojas. Be to, Milda sakė, jog neaišku, pagal kokius kriterijus atrenkama, kurie pacientai pagalbą gaus pirmiau, jei tai nėra gyvybei pavojų keliantys atvejai.

Pacientų srautas – didžiausias šalyje

VšĮ Respublikinės Vilniaus universitetinės ligoninės (RVUL) teigimu, į Skubios pagalbos skyrių atvykstančių ar atvežamų pacientų srautas yra didžiausias šalyje. „RVUL Skubios pagalbos skyrius kasdien sulaukia apie 300 pagalbos besikreipiančių pacientų, iš jų maždaug trečdaliui prireikia traumatologinio pobūdžio pagalbos.“

Ligoninė atskleidžia, kad Skubios pagalbos skyriuje iš viso pamainomis dirba apie 180 medicinos darbuotojų, iš jų apie 60 yra įvairių specialybių gydytojai ir rezidentai.

Savaitgaliais ir švenčių dienomis stengiamasi stiprinti pajėgas

RVUL sako, kad savaitgaliais ir švenčių dienomis ligoninė stengiasi stiprinti Skubios pagalbos skyriaus pajėgas, ruošiasi intensyvesniam pacientų srautui.

„Ypač kad dirbtų daugiau skubiosios medicinos gydytojų ir gydytojų ortopedų traumatologų. Taip pat formuojamos papildomos budinčios brigados išskirtiniais atvejais, pavyzdžiui, jei prognozuojamas plikledis, mat jis dramatiškai išaugina traumas patyrusių pacientų srautus“, – teigia RVUL.

Tačiau, anot ligoninės, Skubios pagalbos skyriaus specifika yra tokia, kad niekada negali žinoti, kokios būklės ir kiek pacientų atvyks.

„Būna, kad vienu metu užplūsta banga pas tos pačios specialybės gydytoją ir tada priėmimas užsikemša arba atvežami keli nukentėję rimtesniame eismo įvykyje ir visos pajėgos sutelkiamos teikti pagalbą jiems, – teigia RVUL. – Be to, skyriaus darbuotojų skaičius nėra begalinis, jie taip pat yra žmonės, ir patys suserga, ir jų vaikai serga, būna, išeina atostogų, todėl tikrai pasitaiko dienų, kai ligoninei tenka verstis su tiek darbuotojų, kiek jų tuo metu yra.“

Ligoninės atstovai taip pat primena, kad kiekviena poliklinika ar šeimos medicinos centras privalo užtikrinti prie jų prisirašiusiems pacientams nepertraukiamą (24 val.) šeimos medicinos paslaugų teikimą: „Tą atlieka budintys gydytojai arba sudaroma sutartis su kita gydymo įstaiga dėl tokių paslaugų teikimo poliklinikos ar šeimos medicinos centro nedarbo metu.“

Vadovaujantis Vilniaus miesto savivaldybės skelbiama informacija, ambulatorines pirminės sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių įstaigų (poliklinikų) ne darbo metu šeimos gydytojų (vidaus ligų gydytojų, vaikų ligų gydytojų) paslaugas teikia:

– viešųjų įstaigų Centro poliklinikos ir Grigiškių sveikatos priežiūros centro pacientams – VšĮ Centro poliklinikos Budinčio gydytojo tarnyba, Pylimo g. 3;

– viešosios įstaigos Karoliniškių poliklinikos pacientams – VšĮ Vilniaus miesto klinikinė ligoninė, Antakalnio g. 57 (suaugusiesiems) ir VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santariškių klinikų filialas Vaikų ligoninė, Santariškių g. 7 (vaikams);

– viešosios įstaigos Antakalnio, Naujosios Vilnios, Šeškinės, Vilniaus miesto klinikinės ligoninės poliklinikų pacientams – VšĮ Vilniaus miesto klinikinė ligoninė, Antakalnio g. 57.

Paaiškino, kuriems pacientams teikiama pirmenybė

RVUL, reaguodama į vilnietės Mildos klausimus, teigia, kad būtinoji medicinos pagalba suteikiama nedelsiant, kai dėl ūmių klinikinių būklių gresia pavojus paciento gyvybei arba tokios pagalbos nesuteikimas laiku kelia sunkių komplikacijų grėsmę.

„Tokios klinikinės būklės gali būti, pavyzdžiui, patekus į eismo įvykį, patyrus insultą ar infarktą, praradus sąmonę, patiriant traukulius, ūmiai apsinuodijus, patyrus atvirą lūžį, smarkiai kraujuojant ir panašiai“, – vardija RVUL atstovai.

Ligoninė taip pat atskleidė, kokiais kriterijais yra vertinami pacientai, atvykę į Skubios pagalbos skyrių. Pacientui atvykus į ligoninės priėmimo skyrių, atliekamas pirminis jo sveikatos būklės įvertinimas, tai yra įvertinamos gyvybinės funkcijos ir nustatomas būklės sunkumas, pagal ją pacientai skirstomi į 4 kategorijas.

Pagalbos poreikis ir skubumo kategorija Skubios pagalbos skyriuje nustatoma pirminio būklės įvertinimo metu pacientui užsiregistravus.

„Pacientui gali būti priskirta 1, 2, 3 arba 4 kategorijos: esant 1 ir 2 kategorijoms pagalba pradedama teikti nedelsiant, esant 3 ir 4 kategorijoms – reikia palaukti ilgiau, – aiškina RVUL. – Kuo aukštesnė kategorija (t. y. kuo sunkesnė būklė), tuo didesnis paciento prioritetas kitų pacientų atžvilgiu, nepriklausomai nuo atvykimo į Skubios pagalbos skyrių laiko.“

Sudarant bendrą eilę pirmumą turi aukštesnė kategorija, o antras kriterijus – atvykimo laikas atitinkamos kategorijos grupėje. Pasak RVUL, vidutinis buvimo laikas Skubios pagalbos skyriuje yra 2,5–3,5 val., tačiau laukimo trukmę gali pakoreguoti atvežti kritinės būklės pacientai arba didelis pacientų srautas vienu metu.

Su iššūkiais susiduria vasarą

Anot RVUL atstovų, nors Skubios pagalbos skyriaus darbuotojai yra įpratę prie intensyvaus darbo, tam tikrų iššūkių atsiranda vasarą, kai prasideda visuotinis atostogų metas.

„Dėl atostogaujančio poliklinikų personalo ženkliai padidėjo pacientų, negaunančių paslaugų jose, srautas į ligoninės priėmimo skyrių, o ir pačiai ligoninei tenka suktis su mažesniais pajėgumais, nes nemažai mūsų darbuotojų irgi nori atostogauti būtent šiltuoju metų laiku“, – komentuoja ligoninė.

RVUL atkreipia dėmesį, kad ilgiausiai Skubios pagalbos skyriuje tenka laukti tiems pacientams, kurie atvyksta ne dėl būtinosios pagalbos: „Dažnai ir patiems pacientams galbūt trūksta suvokimo ar žinojimo, kad ne visada būtina vykti į ligoninę. Ligoninės Skubiosios pagalbos skyriaus pagrindinė ir svarbiausia paskirtis – teikti pagalbą tiems pacientams, kurių gyvybei gresia pavojus arba tokios pagalbos nesuteikimas laiku sukelia sunkių komplikacijų grėsmę.“

Ligoninės atstovai sako, kad visais kitais atvejais pirmiausia reikėtų kreiptis į savo šeimos gydytoją, o naktimis, savaitgaliais ar per šventes – į budintį gydytoją toje įstaigoje, prie kurios pacientas yra prisirašęs arba su kuria yra sudaryta sutartis dėl paslaugų teikimo įstaigos nedarbo metu.

Skaityti visą pranešimą