Mauricas apie dyzelino ir benzino kainų skirtumus: reikia „padėkoti“ vokiečiams, ateities perspektyvos – nekokios

Prieš 1 metus 79

Paskutiniu metu vairuotojai gali pastebėti, jog dyzelino kaina degalinėse kone 20 centų viršija benzino, nors įprastai pastarosios rūšies degalai būna brangesni. Atsižvelgdamas į tai „Luminor“ banko ekonomistas Žygimantas Mauricas paaiškino, dėl ko susiklostė tokia situacija.

Ekonomisto teigimu, Europos Sąjunga neturi pakankamų dyzelino gamybos pajėgumų, todėl apie 30 proc. viso suvartojamo dyzelino importuoja iš kitų šalių. Šiuo atveju daugiausiai dyzelino Europos Sąjunga importuoja iš Rusijos: tai sudaro 50–70 proc. viso importo, kas yra apie 15–20 proc. viso ES vartojimo.

„Čia reikia „padėkoti“ vokiečiams ir ES biurokratams, kurie prigamino dyzelinių automobilių (teigiant, kad jie yra ekologiškesni nei benzininiai), bet „pamiršo“ investuoti į dyzelino gamybą (teigiant, kad tai nėra ekologiška). Todėl atsirado paklausos ir pasiūlos disbalansas, kuris buvo mažinamas didinant dyzelino importą iš Rusijos, tačiau po Rusijos invazijos į Ukrainą dyzelino importo iš Rusijos perspektyvos pakibo ant plauko, o tai pakėlė dyzelino kainą“, – savo „Facebook“ paskyroje rašo Ž. Mauricas.

Anot jo, žibalo į ugnį įpylė streikai Prancūzijos naftos perdirbimo bendrovėse, kurios dėl jų buvo priverstos sumažinti dyzelino gamybą. Be to, ES išaugo dyzelino paklausa, nes pabrangus dujoms ir elektrai, išaugo dyzelino vartojimas energetikos ir pramonės sektoriuose, o tai dar labiau padidino paklausos ir pasiūlos nesubalansuotumus Europos dyzelino rinkoje.

„Kokios perspektyvos? Nekokios, nes 2023 m. vasario mėn. įsigalioja dyzelino importo iš Rusijos embargas, tad dyzelino kaina visoje ES gali dar labiau išaugti (kainos dinamika priklausys nuo to, kaip sėkmingai ES pavyks pakeisti rusiško dyzelino importą bei nuo dyzelino gamybos ir vartojimo dinamikos).

Džiugi žinia yra ta, kad Lietuvoje dyzelino ir benzino kainos yra vienos mažiausių visoje ES (ir mažiausios Baltijos šalyse). Vidutinė dyzelino kaina ES siekia 1,97 (Lietuvoje – 1,91), o benzino – 1,83 (Lietuvoje – 1,70)“, – teigia Ž. Mauricas.

Skaityti visą pranešimą