LRT trumpai. Po skaudžių avarijų – siekis atgaivinti seną tvarką vairuotojams: kaip anksčiau veikė baudos balų sistema?

Prieš 1 metus 86

Po skaudžių eismo nelaimių imta kalbėti apie svarstymus vairuotojams grąžinti baudos balų sistemą. LRT.lt primena, kaip anksčiau siūlyta atkurti šią sistemą, kokie buvo esminiai jos veikimo ir taikymo principai.

Sistema vairuotojus skatino susimąstyti

Vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė ketvirtadienį per spaudos konferenciją sakė, jog reikia skirti daugiau dėmesio eismo saugumui, todėl yra reikalingos papildomos priemonės. Ministrė užsiminė, jog svarstoma diskutuoti, kad būtų grąžinta anksčiau šalyje veikusi baudos balų sistema.

Lietuvos kelių policijos tarnybos vadas Vytautas Grašys LRT.lt anksčiau teigė, jog praeityje naudota baudos balų sistema vairuotojus skatino susimąstyti.

„[Sistema skatino] vairuotoją jaudintis ne dėl piniginės baudos, o dėl to, kad surinkęs tam tikrą baudos balų skaičių jis praras vairuotojo pažymėjimą, ji gali būti efektyvi ir labiau atgrasytų daryti KET pažeidimus“, – prieš metus sakė V. Grašys.

Baudos balų sistema Lietuvoje veikė iki 2008 metų – jos buvo atsisakyta, esą sistema nepasiteisino, taip pat manyta, kad ji turėjo korupcinių užuomazgų.

Susisiekimo ministerijos duomenimis, pagal iki 2008 m. galiojusią tvarką per metus už padarytus pažeidimus surinkus 10 baudos balų, žmogui būdavo atimama teisė vairuoti automobilį 12 mėnesių.

2011 metais Susisiekimo ministerija rašė, jog svarstyta grįžti prie sistemos taikymo, tačiau didesnių pokyčių tuomet neįvyko. 2015 metų pabaigoje Vidaus reikalų ministerija užregistravo pataisas dėl baudos balų sistemos, kuri dažnai kelių eismo taisykles pažeidžiantiems asmenims būtų laikinai atėmusi teisę vairuoti, atnaujinimo.

Kaip rašė BNS, tuomet siūlyta, kad baudos balų sistema įsigaliotų 2016 metų liepą. Argumentuodamas siūlymą tuometis vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis sakė, kad, įvedus baudos balų sistemą 1994 metais, smarkiai sumažėjo žuvusių kelyje asmenų.

Pasak buvusio ministro, 2008 metais baudos balai buvo panaikinti atsiradus alternatyvioms bausmėms, tačiau šios nepasiteisino.

„Baudos nėra ta priemonė, kuri atgrasytų nuo pakartotinių pažeidimų“, – tąkart BNS sakė S. Skvernelis.

Pataisose buvo numatyta, kad nuolat kelių eismo taisykles (KET) pažeidžiantiems vairuotojams, per vienerius metus sukaupusiems 10 baudos balų, būtų atimta teisė vairuoti. Pradedantiesiems vairuotojams nustatyta 6 baudos balų riba.

Patobulintame įstatymo projekte tada balus siūlyta skirti tik už tuos KET pažeidimus, kurie kelia didelę grėsmę eismo saugumui, o balai būtų buvę diferencijuojami atsižvelgiant į pažeidimo sunkumo lygį ir keliamą pavojų eismo saugumui.

Taigi už pažeidimą daugiausiai galima buvo skirti 5 balus, kad pažeidėjas nesurinktų maksimalaus leidžiamo balų skaičiaus per vieną kartą, o mažiausiai – 2.

Be kitų pažeidimų, balai būtų skiriami už tokius KET pažeidimus kaip nustatyto greičio viršijimas, vairavimas esant neblaiviems, važiavimas esant draudžiamam šviesoforo signalui, nepaklusimas sustabdyti transporto priemonę ar pasitraukimas iš eismo įvykio vietos.

Kaip minėjo BNS, tuometiniame įstatymo projekte siūlyta nustatyti, kad asmeniui, išklausiusiam papildomą vairuotojų mokymo kursą, pasibaigtų trijų balų, paskirtų jam už naujausią pažeidimą ar kelis pažeidimus, galiojimas. Tačiau buvo numatyta, jog šia galimybe asmenys galėtų pasinaudoti tik vieną kartą per metus.

Vis dėlto tuo metu pataisos nebuvo priimtos, o baudos balų sistemos tema kuriam laikui nurimo.

Siūlo griežtinti tvarką

Saugaus eismo ekspertas Darius Kanapinskas LRT.lt teigė, kad teigiamai vertina svarstymus grąžinti baudos balų sistemą.

„Du pastaruosius baisiausius eismo įvykius padarė vairuotojai, kurie pareigūnams buvo puikiai žinomi, pažeidėjai jau buvo „su stažu“. Aišku, mes, dori vairuotojai, kurie stengiamės laikytis taisyklių, turime kentėti dėl tų blogiausių. Aš asmeniškai būčiau už baudos balų sistemą, nes stengiuosi visada važiuoti ir gyvenime elgtis taip, kaip nurodo įstatymas. Tos baudos gali didėti, gali mažėti, bet dorų vairuotojų tas dalykas neliečia“, – kalbėjo pašnekovas.

Anot jo, reikėtų spręsti ir klausimą, kad vairuotojai, kurie nuolat pažeidžia KET, negalėtų registruoti automobilio savo vardu, svarbu ir atkreipti dėmesį, kaip spręsti vairuotojo pažymėjimo klausimus.

„Dėl vairuotojų pažymėjimų irgi yra viena problema – sakykime, atima vairuotojo pažymėjimą, bet fiziškai jis lieka vairuotojui. Jeigu, tarkime, policijos pareigūnui, kuris nieko blogo neįtaria, parodžiau vairuotojo pažymėjimą, galiojimo data yra, viskas veikia, pažymėjimą atidavė. Jeigu vairuotojo pažymėjimą įveda į duomenų bazę, tik tada pamato, kad pažymėjimas yra negaliojantis“, – sakė D. Kanapinskas.

Pasak eksperto, reikėtų sugriežtinti ir automobilio perdavimo tvarką kitam asmeniui.

„Sakykime, jeigu pažeidėjas nėra automobilio valdytojas, – paėmė draugo, tėčio automobilį, tokių atvejų turime daug. Mąsčiau, kaip tokį dalyką būtų galima išspręsti. Prisiminiau savo vairavimo pradžią 1990-aisiais, tada, kad sėstum prie svetimo automobilio vairo, turėdavai gauti įgaliojimą, patvirtintą notaro. Tada buvo atsakomybė ir atskaitomybė“, – akcentavo jis.

Kaip teigė ekspertas, dabar paprasčiausiai galima sėsti į automobilį ir daryti bet ką.

„Aišku, gal labai jau taip skaudžiai skambėtų, bet jeigu aš, kaip savininkas, perleidžiu automobilį žinodamas, kad kitas žmogus neturi vairuotojo pažymėjimo, vadinasi, kažkokią administracinę atsakomybę turbūt ir aš turėčiau turėti“, – sakė jis.

Anot D. Kanapinsko, dabartinė sistema sukuria ir nebaudžiamumą, ypač jei vairuotojas yra įklimpęs skolose.

„Jie paprasčiausiai valstybei nemoka jokių baudų, nes savo vardu neturi jokio turto. Kaip advokatai sako – bergždžias asmuo ir iš jo nieko negali išreikalauti, yra perduotas antstoliams, bet toliau nesąmones daro. Tai yra elementarus recidyvistas, nes veikia prieš visas visuomenės normas“, – kalbėjo pašnekovas.

Pasak jo, vėl sukūrus baudos balų sistemą, korupcija neišaugtų, nes daug baudų išrašoma automatiškai.

„Jau tą korupciją mes elementariai atitoliname. Pavyzdžiui, palyginti su tuo, kai pradėjau vairuoti 1990-aisiais, tai dabar policininkai yra tikrai pasikeitę“, – kalbėjo D. Kanapinskas.

Skaityti visą pranešimą