„Linavos“ atstovas apie degalų akcizų didinimą: ne vežėjai nukentės, o paprasti žmonės

Prieš 11 mėnesius 91

Seimas pritarė akcizų įstatymo projektui, pagal kurį nuo kitų metų didėja akcizas dyzelinui, o nuo 2025-ųjų, pradėjus skaičiuoti anglies dvideginio dedamąją, kils ir benzino kaina. Tai bus taikoma ir žibalui, gazoliams, mazutui, šildymui skirtoms durpėms. 

Pasak premjerės, didinti akcizus degalams buvo reikalinga, nes šalyje – sudėtinga situacija dėl anglies dioksido emisijų mažinimo. Vežėjai teigia, kad pabrangus dyzelinui, gyventojai jį pilsis kitose šalyse, o labiausiai nukentės dėl pakilusių produktų kainų.

Prie prekybos centro „Akropolio“ rasti laisvą vietą automobiliui, ypač savaitgaliais, dažnai būna sudėtinga. Bet kai kurie gyventojai teigia svarstysiantys keisti įpročius ir nebenaudoti automobilio dėl išaugsiančių degalų kainų.

„Kažką žiūrėsiu elektrinio, ateitis – elektra, man atrodo. Čia tik ateities klausimas, kada visi turės tiek pinigų, kad tą automobilį įsigyti“, – mano LRT TELEVIZIJOS kalbintas vyras.

„Jau važiuosim į parduotuvę ne su automobiliu, o pėsčia, autobusu“, – tvirtina užkalbinta moteris.

„Įpročių nepakeisi, vis tiek reikės važiuot. Kad ir kokia kaina kuro bebūtų, vis tiek reikės pirkt. Čia mažiau liks vaikui ir šeimos biudžetu“, – nurodo kitas vyras.

Seimui pritarus, kitais metais akcizo augimo efektas litrui dyzelino siektų apie 5 centus, 2025-aisiais atsiradus anglies dvideginio dedamajai apie –15. 2025-aisiais dėl anglies dioksido mokesčio brangtų ir benzinas. Dyzelino akcizas palaipsniui bus suvienodinamas su benzino, taip skatinant rinktis mažiau taršius degalus. Vežėjai sako – priimtas įstatymas taršos nemažins, o štai dalis verslo, pasak jų, greičiausiai pasitrauks iš Lietuvos. Todėl prašo prezidento įstatymą vetuoti.

„Kas galės, pilsis Lenkijoj. Jau dabar ten pigesnis kuras, tai jis bus dar pigesnis. Paprasti žmonės labiausiai nukentės, ne vežėjai nukentės, o paprasti žmonės, pirkdami brangesnes prekes, pildami į bakus kurą. Jie nukentės daugiausiai“, – tvirtina „Linavos“ inovacijų ir transporto politikos sekretorius Andrius Burba.

Naftos produktų prekybos įmonių vadovas Emilis Cicėnas teigia, kad šiai dienai pakeisti dyzeliną, kuris yra komercinio transporto degalai, nėra kuo. Šiuo metu degalų kainos krinta, bet neaišku, kokia kaina bus artėjant šaltajam sezonui.

„Jeigu tapsime brangiausia degalų šalimi kaimyninių šalių atžvilgiu, tai turbūt tie kiekiai Lietuvoj sumažės, tuo pačiu bendros pajamos iš surenkamo akcizo gali kaip tik sumažėti, o ne didėti – priešingai nei planuoja Finansų ministerija“, – vertina E. Cicėnas.

„Jeigu daryti prielaidą, kad naftos kaina visiškai nesikeis, tai ekonominis poveikis bus labai paprastas, tai infliacija“, – pastebi

naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas

Toks akcizų didinimo poveikis, anot ekonomisto Aleksandro Izgorodino, gali būti, nes Lietuva pagal vartotojų išlaidas degalams – viena Europos lyderių. Kita vertus, ekonomistas sako, kad nebūtinai degalų kainos gali išaugti.

„Turint omeny, kad vasarą finansų rinkas purtys stresas, neapibrėžtumas ir nerimas dėl krizės, labai gali būti ,kad galutinė degalų kaina ne pakils, o netgi šiek tiek sumažės. Gerai, kad Lietuva rodo pavyzdį Europos Sąjungos šalių kontekste, bet yra blogai, kad mes tai darome pernelyg greitai. Tą reikia daryti tada, kai analogiškus mokesčius priima mūsų kaimynės“, – teigia jis.

Latvijoje ir Lenkijoje diskusijos apie galimą degalų akcizų didinimą šiuo metu nevyksta, o Estija ketina didinti dyzelino apmokestinimą. Anot finansų ministrės Gintarės Skaistės, iš padidinto akcizo per ateinančius kelerius metus planuojama surinkti per 200 milijonų eurų.

Skaityti visą pranešimą