Keli mėnesiai po dviračių gatvių įrengimo: neišvengta „asilo“ epiteto BMW vairuotojui ir pradurtos padangos, didmiesčiai jau planuoja plėtrą

Prieš 1 metus 95

Nuo š. m. birželio 1-osios Kelių eismo taisyklėse (KET) oficialiai reglamentuotos dviračių gatvės, kuriose dviratininkai turi pirmenybę prieš automobilių vairuotojus. Pirmieji šalies miestai, įsirengę dviračių gatves, – Vilnius ir Klaipėda. Čia taip pat jau buvo fiksuota konfliktų tarp eismo dalyvių, o policijos atstovai tikina, kad reikšmingų pokyčių saugumo atžvilgiu neįvyko. Savo ruožtu savivaldybių atstovai atskleidžia svarstantys plėsti dviračių gatvių tinklą.

Konfliktas – vos po kelių dienų

LRT.lt primena, kad sostinėje esanti M. K. Čiurlionio gatvė buvo pirmoji Lietuvoje, skirta dviratininkams. Praėjus vos kelioms dienoms po dviračių gatvės įrengimo čia įvyko konfliktas, neišvengta policijos įsikišimo.

Tuomet užfiksuotame vaizdo įraše matyti, kaip dviračių gatve važiuojantį BMW markės automobilį aplenkė elektriniu paspirtuku važiavęs vyriškis. Iškart po to analogišką atsakomąjį veiksmą nusprendė atlikti BMW vairuotojas ir kaip tik tuo metu įvyko apsižodžiavimas.

„Ką tu darai? Tu ženklus pažįsti, asile?“ – BMW vairuotojui repliką metė vienas iš įvykio dalyvių. Automobiliui sustojus, prie jo elektriniu paspirtuku privažiavo kitas vyras. „Kelių eismo taisykles žinai? Dabar atsistok, iškviesime policiją. Tada mes išsiaiškinsime, gerai? Nori ar ne?“ – automobilio vairuotojo klausinėjo jis.

Į tai sureagavo ir BMW vairuotojas. „Ką tu man padarysi?“ – paklausė jis ir pradėjo važiuoti pirmyn, užvažiavo ant elektrinio paspirtuko ir pradūrė automobilio galinę padangą. Išlipęs iš automobilio BMW vairuotojas pamatė, kas nutiko, paklausė, ar viskas buvo nufilmuota. Galiausiai grįžo į savo automobilį ir vaizdo įrašas nutrūko.

Kaip LRT.lt pasakojo įvykio liudininkas, dėl nutikusio incidento buvo iškviesti policijos pareigūnai.

Policija esminių pokyčių nepastebėjo

Nepaisant šios konfliktinės situacijos, pasak Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) Komunikacijos poskyrio vedėjos Julijos Samorokovskajos, peržiūrėjus policijos vedamą įvykių registrą, nuo birželio 1 d. M. K. Čiurlionio g. nebuvo registruota KET pažeidimų.

„Administracinių nusižengimų registre nėra įregistruota pažeidimų, susijusių su eismo tvarkos dviračių gatvėse nesilaikymu. Taip pat nėra pastebėta, kad, įrengus kelio ženklus „Dviračių gatvė“, iš esmės pasikeitė eismo situacija šiose gatvėse. Todėl ir vienareikšmiškai atsakyti, ar šios gatvės pasiteisino, kol kas sunku“, – portalui kalbėjo J. Samorokovskaja.

Klaipėdos apskrityje taip pat buvo įrengta dviračių gatvė. Apskrities VPK Kelių policijos skyriaus vyr. specialistas Aurelijus Jankauskas pažymėjo, kad dviračių gatvė Smiltynėje įrengta palyginti neseniai, tad vertinti, ar pasiteisino ji, ar ne, dar ankstoka.

„Iš esmės šioje gatvėje gana neintensyvus eismas, transporto priemonių palyginti nedaug, tad ir konfliktinių situacijų neturėtų būti“, – kalbėjo jis.

Uostamiesčio pareigūnai teigė neturintys informacijos, kad būtų buvę kokių žymesnių konfliktinių situacijų minėtoje gatvėje.

Uostamiestis planuoja plėtrą

Kaip nurodė A. Jankauskas, esama planų netrukus tokią dviračių gatvę įrengti ir Klaipėdos mieste, Giruliuose. Šią žinią LRT.lt taip pat patvirtino Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus.

„Dabar Klaipėdoje matome, kad yra kitų variantų, kur galėtų būti įrengta dviračių gatvė. Tai tokia galimybė svarstoma Melnragėje. Dabar kaip tik prašysime saugaus eismo specialistų, kad pasižiūrėtų, kokios yra galimybės Melnragėje ir apskritai pajūrio zonoje įrengti dar vieną dviračių gatvę. Tai galėtų būti sprendimas rekreacinėse zonose, ten skatiname judėjimą dviračiais ar panašiomis transporto priemonėmis, o būtent dviračių gatvės galbūt tai ir galėtų paskatinti“, – aiškino savivaldybės atstovas.

Pasak jo, pirmoji uostamiesčio dviračių gatvė Smiltynėje taip pat įrengta neatsitiktinai, kadangi čia, pašnekovo teigimu, nemažai poilsiautojų ir mažas automobilių eismo intensyvumas. Tiesa, pašnekovas pripažįsta, kad dar tikrai ne visi eismo dalyviai žino, kaip reikia elgtis pagal naująsias taisykles, tad naujovei prigyti reikia laiko.

„Klaipėdoje pirmoji dviračių gatvė yra neseniai, kai tik atsirado teisinis reglamentavimas, tai mes po truputį link to ir ėjome. Jau keli mėnesiai, kai turime dviratininkams skirtą gatvę Smiltynėje, einančią nuo Senosios perkėlos iki Jūrų muziejaus. Manome, kad ta gatvė tam pakankamai tinkama, kadangi ten yra rekreacinė zona, nėra daug kitų transporto priemonių.

(...) Žinoma, ten tvarką prižiūri policija, bet kiek teko bendrauti su kolegomis, tai apie kokias nors konfliktines situacijas neteko girdėti. Aišku, žmonėms reikia prie to priprasti. Net ir pačiam teko važiuoti dviračių gatve, tai panašu, kad kai kurie žmonės tiesiog nežino tų naujų reglamentavimų, įvairių situacijų ten pasitaiko, tad tam reikia šiek tiek laiko. Kalbant apie dviračių gatves, reikia ir atitinkamos infrastruktūros, kad visiems vietos užtektų, ir tada neturėtų kilti kokių nors problemų“, – LRT.lt aiškino R. Mockus.

Vilnius stebi situaciją

Savo ruožtu Edgaras Stankevičius, Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ (JUDU) judumo ekspertas, portalui teigė, kad po dviračių gatvės įrengimo sostinėje buvo konsultuojamasi su Susisiekimo ministerija, aptartos galimos problemos, iššūkiai ir dviračių gatvės veikimo sąryšis su kitomis eismo organizavimo priemonėmis.

„Šiuo metu atliekami tolesni stebėjimai ir tuomet bus priimami sprendimai dėl planų ateityje. (...) Tradiciškai vasarą automobilių srautai mieste yra mažesni, todėl kol kas matavimai gali neatspindėti realios situacijos ir vertinimai nebūtų tikslūs.

Įrengiant dviračių gatvę reikia pritaikyti gatvės infrastruktūrą, kad būtų patogu ir saugu visiems eismo dalyviams, atlikti matavimus ir suderinti jau esančias eismo organizavimo priemones, kad jos neprieštarautų viena kitai. Svarbu paminėti, kad dviračių gatvės – tai ne įprastos gatvės, o svarbios jungtys tarp esamos infrastruktūros“, – kalbėjo jis.

Pasak E. Stankevičiaus, savivaldybė dėl konkrečių konfliktų skundų nesulaukė, tačiau apie įvairias situacijas teko sužinoti iš viešosios erdvės.

„Dviračių gatvės yra tik šių metų, vos kelių mėnesių, naujovė Kelių eismo taisyklėse, todėl tikėtina, kad kol visi eismo dalyviai supras pakeitimus, gali pasitaikyti individualaus situacijų interpretavimo“, – dėstė JUDU atstovas.

Skaityti visą pranešimą