Jei ES neuždarys sienų vilkikams šalių agresorių kryptimis, Lietuva žada sprendimą, bet vežėjai pabrėžia – valdžia turi rasti pinigų

Prieš 2 metus 222

Susisiekimo ministras Marius Skuodis sako, kad jei Europos Sąjunga neuždarys sienų vilkikams Rusijos ir Baltarusijos kryptimis, greičiausiai dėl to bus priimtas regioninis Lietuvos, Lenkijos, Latvijos ir Estijos sprendimas. Ministras Seimo Biudžeto ir finansų komitetui taip pat pateikė preliminarius skaičius, kokių nuostolių dėl to gali patirti Lietuva.

Prie Lietuvos sienos su Baltarusija Raigardo kontrolės punkte – 12 kilometrų vilkikų eilė – dvigubai ilgesnė, nei būna sudėtingiausiu Kalėdų laikotarpiu. Lietuvos pusėje laukia 550 vilkikų.

„Didžioji dalis jų turėjo vykti per Lenkiją, tarp Lenkijos–Baltarusijos, kaip žinia, pasienio kontrolės punktai yra uždaryti ir tie srautai pasiskirstė Lietuvos pasienio kontrolės punktuose“, – teigia Druskininkų pasienio užkardos vadas Andrius Beloručkinas.

„Eilėje stovėjome 4 paras. Vežu metalą tolyn už Uralo, pasikroviau Slovėnijoje“, – sako vilkiko vairuotojas Denisas.

„Iš Prancūzijos į Rusiją vežu „Lados“ automobilių dalis“, – teigia kitas vilkiko vairuotojas Ivanas.

Spūstys susidarė Europos Sąjungai pradėjus svarstyti, ar uždaryti savo sienas vilkikams Rusijos ir Baltarusijos kryptimis kaip dar vieną sankciją dėl karo Ukrainoje.

„Jeigu taip atsitiktų, kad europinio sprendimo nebūtų, tikrai regioninis sprendimas yra galimas, ir aš manau, bus palaikomas“, – sako susisiekimo ministras M. Skuodis.

Ministro teigimu, regioninis sprendimas reiškia, kad tai padarys Lietuva, Lenkija, Latvija ir Estija. M. Skuodis Seimo Biudžeto ir finansų komitetui pateikė informaciją, kad, uždraudus vilkikų eismą Rytų kryptimis, Lietuvos vežėjai gali netekti per 160 mln. eurų – tiek pajamų Rytų kryptis vežėjams davė pernai. Valstybės biudžetas netektų per 70 milijonų.

Vežėjų atstovai sako, kad šitam sektoriuje dirba iki 10 tūkstančių žmonių – daugiausia mažos įmonės – šeimos verslai ir prašo valstybės paramos.

„Dėl to mes ir paprašėm, kad įvertintų valstybė ir rastų paramą šitoms smulkioms ir vidutinėms įmonėms, kadangi ta pati pagalba buvo per pandemiją – tai yra labai panašu“, – kalba „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.

Valdantieji Seime ir Vyriausybėje vieningi.

Biznis su Rusija ir Baltarusija visuomet turėjo savo rizikų ir tai yra kiekvieno akcininko reikalas kompensuoti nuostolius“, – mano Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas.

Finansų ministrė Gintarė Skaistė teigia – dabartiniu laikotarpiu, kuris, anot jos, pakankamai neapibrėžtas, „rezervuotai vertintų“ galimybes dėl papildomų priemonių.

„Linavos“ generalinis sekretorius Z. Buivydas pažymi – „rizika visa apimtimi išaiškėjo vasario 24-ąją“ ir „ne verslo rizika yra tai, kad uždaro sieną“.

Dar didesni valstybės nuostoliai dėl sankcijų Baltarusijai ir Rusijai ir atsakomųjų veiksmų šiemet planuojami geležinkelių sektoriuje – pajamos, planuojama, kris apie 150 milijonų, Klaipėdos uosto – apie 145 milijonus. Liūdniausia situacija, pasak ministro M. Skuodžio, laukia „Lietuvos geležinkelių“, kurių pajamos kris 65 procentais.

„Tai neslėpkim, tai bus didžiausia krizė, kokią įmonė yra turėjusi, nuo nežinau... nuo Nepriklausomybės atkūrimo. Jau yra krovinių srautai kritę 50 procentų, kritimas bus daug didesnis, nes matom ir to paties tranzito į Kaliningradą tarp Rusijos teritorijų mažėjimą“, – sako M. Skuodis.

Geležinkelius valstybė gelbės skolintomis biudžeto lėšomis.

„Ko niekada valstybė nėra padariusi, jau Vyriausybė skyrė pirmuosius 20 milijonų, dabar planuojami 45 milijonai, bet ta suma bus didesnė, to reikia, kad pirmiausia išlaikytume infrastruktūros saugumo lygį“, – teigia susisiekimo ministras.

M. Skuodis pripažįsta, kad darbuotojų atleidimo geležinkeliai neišvengs.

„Nepaisant to, mes sakom, kad ministras ir toliau turi kovoti dėl pačių griežčiausių sankcijų, tai yra sienos uždarymo su Rusija ir su Baltarusija transportui“, – sako Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas M. Majauskas.

Pasak susiekimo ministro, ir geležinkeliai, ir uostas įpareigoti ieškoti kitų rinkų.

Skaityti visą pranešimą