Ekspertai prognozuoja kitų metų automobilių rinką: pirkti norėsis mažiau, bet kainos stabilizuosis

Prieš 1 metus 61

Automobilių rinkoje matomos tendencijos, kad pirkėjai žvelgia į kiek pigesnius mašinų modelius, nes stengiasi įsivertinti finansines galimybes. Ekspertai turi skirtingų įžvalgų dėl ateinančių metų. Ekonomistas pabrėžė, jog palankus metas pirkti automobilį gali būti kitų metų pirmas pusmetis, nes tikėtina, kad žaliavų kainos kiek sumažės.

Rinkos kainos stabilizuojasi

Automobilių skelbimų portalo Autoplius.lt vadovas Artūras Mizeras LRT.lt teigė, kad kainų augimą naudotų automobilių rinkoje pastebi jau daugiau nei dvejus metus.

„Tačiau, Autoplius.lt duomenimis, antrąjį šių metų pusmetį jis jau nebuvo gana nedidelis. Galime sakyti, kad naudotų automobilių kainos stabilizavosi. Tikėtina, kad bent kuriam laikui augimas gali sustoti. Lapkritį naudotų automobilių sandorių įvyko 3 proc. mažiau nei pernai, arba 9 proc. daugiau nei 2020 metų tą patį mėnesį“, – sakė pašnekovas.

Anot jo, galima numanyti, kad kylančios kainos kitose srityse, neužtikrintumas dėl numatomų šildymo kainų šiek tiek sumažino automobilių paklausą, dėl to nedidelė dalis gyventojų galėjo atidėti automobilio keitimą vėlesniems mėnesiams.

„Šiuo metu pirkėjai gali rinktis iš 20 proc. daugiau siūlomų automobilių nei pernai gruodį. Portale Autoplius.lt šiuo metu parduodama 37 tūkst. automobilių. Visą šį rudenį matome tendenciją, kad pardavėjai įkelia parduoti daugiau automobilių nei ankstesniais metais. Galima spėti, kad dėl COVID-19 pandemijos pasekmių (plačiąja prasme) pailgėjęs automobilio naudojimo laikas jau tiek nebeauga ir gyventojams atsiranda poreikis keisti automobilius“, – akcentavo pašnekovas.

Pasak vadovo, pirkimo sumą daugiausia diktuoja siūlomų automobilių kainos.

„Tuo metu pirkėjams paprastai svarbu įsigyti automobilį, kuris būtų 5–6 metais naujesnis nei šiuo metu turimas. Dėl per kelerius metus ūgtelėjusių kainų, jeigu spaudžia išlaidos, pirkėjams tenka spręsti, ar atidėti pirkimą, palaukiant, kol norimas automobilis dar kiek atpigs, rinktis ne tokį naudą modelį arba didinti išleidžiamą sumą. Tuo tarpu pardavimo laikas, dėl kelerius metus rinkoje stebėto automobilių pasiūlos trūkumo, sumažėjo“, – teigė pašnekovas.

Kaip sakė A. Mizeras, greičiausiai parduodami senesni, pigesni, 18–22 metų amžiaus automobiliai, o vidutinė tokio automobilio kaina padidėjo 18 proc.

„Kitas apyvartus segmentas – beveik nauji, iki metų amžiaus automobiliai. Labiausiai ieškomos tradiciškai mėgstamos vokiškos automobilių markės „Volkswagen“, BMW, „Audi“. Greičiausiai parduodami „Opel“, „Toyota“, „Peugeot“, „Volkswagen“, – vardijo pašnekovas.

Pirkti automobilį nusprendžia greičiau

Automobilių skelbimų portalo Autogidas.lt vadovas Evaldas Narbuntovičius LRT.lt sakė, jog artimiausiu metu automobilių kainos Lietuvoje greičiausiai nemažės.

„Lustų tiekimo grandinė vis dar trūkinėja, tad naujų automobilių pasaulyje pagaminama nepakankamai. Naujų automobilių pirminėje rinkoje Lietuvoje mažai, per mažai jų patenka ir į antrinę rinką. Tad automobilių pasiūla vis dar nepaveja paklausos. Vis dėlto ženklų, kad artimiausiu metu automobilių kainos Lietuvoje galėtų dar augti, nėra. Greičiausiai jos bus tokios pat, kokios yra dabar. Tuo tarpu JAV šiuo metu matomi pirmieji automobilių kainų mažėjimo ženklai“, – komentavo pašnekovas.

Anot E. Narbuntovičiaus, palyginti su praėjusių metų spaliu, pagal Autotyrimai.lt duomenis, savininkų keitimo operacijų sumažėjo apie 5 proc., bet importuojamų automobilių kiekis išliko toks pats.

„Išvadų iš to daryti kol kas nereikėtų, fiksuojamas naujų ir naudotų automobilių deficitas, o ženklų, kad greitu metu tai pasikeistų, – nėra. Aiškiai matome tendenciją, kad pirkėjai sprendimą dėl automobilio pirkimo priima žymiai greičiau – seniau analizuodavo, lygindavo pasiūlymus, o šiuo metu radę tinkamą variantą, jį beveik iš karto ir perka“, – sakė vadovas.

Pasak jo, pastebima, jog anksčiau ta pati pirkėjų auditorija ieškodavo automobilio už 17–18 tūkst. eurų, o šiuo metu kainos kartelė nukrito iki 10–12 tūkst. eurų. Atkreipiamas dėmesys, kad analogiškai tie pirkėjai, kurie seniau ieškodavo automobilio už 10 tūkst. eurų, dabar orientuojasi į transporto priemones, kurių kaina iki 5–7 tūkst. eurų.

„Tam įtakos turėjo išaugusios gyventojų išlaidos elektrai, šildymui, didesnės degalų kainos. Apskritai gyventojai yra atsargesni dėl ekonominės situacijos, tam tikros nežinomybės dėl ateities. Tačiau yra ir kita pirkėjų auditorija, kuri automobilius keičia dažnai. Tokie pirkėjai kaip tik perka vis brangesnius automobilius, tačiau ir jų reikalavimai automobilio komplektacijai yra sumažėję“, – kalbėjo E. Narbuntovičius.

Noras pirkti automobilį bus mažesnis

Ekonomistas Aleksandras Izgorodinas LRT.lt akcentavo, kad kitais metais pirmiausia matysime mažesnes automobilių kainas, nes stabilizuojasi tiekimo grandinės.

„Kinija atsisako savo kovido politikos, atitinkamai jau dabar matyti, kad mažėja konteinerių transportavimo kainos iš Kinijos į Europos Sąjungos šalis. Kitas dalykas – rinkose dėl krizės ir recesijos pradėjo mažėti įvairių žaliavų ir metalo kainos. Manau, kad palankus metas pirkti automobilį bus kitų metų pirmas pusmetis, nes tikėtina, kad žaliavų kainos dar šiek tiek nukris“, – teigė ekspertas.

Anot jo, taip pat prognozuojama, kad bus ir blogesnių naujienų – mažės automobilių pirkimo apimtys, kadangi tiek JAV, tiek euro zonoje, Lietuvoje po truputį matomi ateinančios krizės požymiai.

„Be abejo, krizė paveiks gyventojus tiek per neapibrėžtumo lygį, tiek bendrą situaciją darbo rinkoje. Manau, automobiliai kainuos pigiau, bet noras pirkti automobilius taip pat bus mažesnis, nes žmonės, matyt, ypač kitų metų pirmą pusmetį, stebės ekonominę situaciją, taip pat situaciją darbo rinkoje. Dalis žmonių bus linkę labiau atsisakyti nebūtiniausių prekių dėl recesijos, nes bus atsargesni“, – akcentavo A. Izgorodinas.

Pasak ekonomisto, ar gyventojai ieškos pigesnių automobilių modelių, priklausys nuo krizės pobūdžio.

„Lietuvoje didelės krizės kitais metais nematau, manau, kad ji bus labiau techninė. Tarkime, darbo rinka tikrai bus labai stipri ir apskritai BVP bus vis tiek didesnis negu 2019 metais prieš pandemiją. Todėl labai didelių struktūrinių pokyčių rinkoje aš nematau. Be abejo, bendras neapibrėžtumo lygis dėl recesijos ir krizės, žinoma, bus, nes dalį žmonių tiesiog atbaidys nuo automobilių pirkimo, bet kita dalis žmonių galbūt norės pereiti prie pigesnių modelių“, – kalbėjo pašnekovas.

Skaityti visą pranešimą