Dėl trikojų maskavimo ekspertai negaili kritikos, bet pareigūnai teisinasi: jų vietos parenkamos neatsitiktinai

Prieš 1 metus 65

Vairuotojai piktinasi, kad greičio mėgėjams pažaboti skirti vadinamieji trikojai dažnai statomi ir maskuojami šiose vietose: ties įvažiavimais, šalia miškingų ir krūmingų vietų. Todėl LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ kūrėjai pasidomėjo, ar tai tikrai daroma specialiai.

Turėtų būti kilnojamas kelio ženklas

Tai už kampo, tai už krūmo, kas ten tūno? Tai paslėptas, tai maskuotas, pastatytas lyg vaiduoklis? Kas? Tokios ir panašios mįslės jau kuriamos apie policijos pareigūnų naudojamus mobilius greičio matuoklius.

Mobilūs greičio matuokliai, kitaip dar vadinami trikojais, Lietuvoje atsiradę prieš kelis metus, sukėlė daug prieštaringų diskusijų. Vairuotojai aktyviai statė įspėjamuosius plakatus, kūrė grupes socialiniuose tinkluose. Tačiau dabar, ko gero, daugelis vairuotojų prie šių lazerinių greitį matuojančių priemonių priprato.

Vis dėlto yra besipiktinančių, kad trikojai slepiami ir maskuojami įvairiose vietose, kuriose ypatingos grėsmės ar pavojaus dėl eismo įvykių nėra. Lietuvos automobilininkų sąjungos viceprezidentas Tomas Būdvytis įsitikinęs, kad apie trikojį turėtų būti įspėjama mobiliu kelio ženklu.

„Matot, su trikojais kaip ir viskas gerai, kaip su pačiu aparatu. Kaip prevencinė greičio kontrolės priemonė tikrai yra gera, patogu fiksuoti nusižengimus, tokius kaip negaliojanti techninė apžiūra, civilinio poliso neturėjimas ir kai kurie kiti atvejai. Tačiau yra vienas didelis bet.

Šiaip turėtų būti taip: apie trikojus, jeigu jie yra mobili priemonė, kilnojama kaip greičio matuoklis, esu giliai įsitikinęs, turėtų įspėti ir mobilus kelio ženklas. Šiuo atveju pagal Kelių eismo taisyklių pirmą priedą, kelio ženklas Nr. 636 turėtų būti ne tik prie stacionariai įmontuotų, kaip skliausteliuose parašyta (pataisa buvo įvesta kažkuriais metais), bet ir prie kilnojamų [greičio matuoklių]. Yra toks trikojo ženklas – mažesnio tipo baltame fone juodas fotoaparatas, jis labai tiktų“, – aiškina T. Būdvytis.

Ekspertai vertina skeptiškai

Dėl vietų parinkimo ir trikojų galimo slėpimo skeptiškai nusiteikusi vairavimo instruktorė Olga Židovlenka. Ji sako, kad vietos, kuriose statomi trikojai, ne pavojingos, o apgaulingos. Pavyzdžiui, jie statomi tose vietose, kuriose staiga baigia galioti greitį ribojantis ženklas, buvęs dar prieš sankryžą. Dažnas vairuotojas greičio nesumažina.

„Dažniau yra parenkamos nesąžiningos vietos, nes labai dažnai manęs mokiniai teiraujasi, klausia, kodėl jie pasirinko būtent tokią vietą. Tai tada bandai jiems paaiškinti, kad galbūt čia yra kažkoks srauto įsiliejimas iš šalutinio kelio, nes labai sunku persirikiuoti, kas būna, pavyzdžiui, prie Gariūnų „Depo“.

Dažnai būdavo, kad ten stovėdavo trikojai ir mokiniams pasidarė lengviau rikiuotis, nes visi važiuoja leistinu greičiu. O būna vietų, kuriose važiuoji ir galvoji: čia reguliuojama pėsčiųjų perėja arba iš viso jos nėra, tada jokių įsiliejimų arba jie yra, bet su atskiromis ilgomis juostomis ir tada galvoji, ko tas trikojis stovi, ką jis čia gelbsti“, – svarsto Olga Židovlenkova.

Savo ruožtu lenktynininkas Ignas Gelžinis sako, jog už drąsą viršyti greitį reikia ir mokėti. „Esu matęs, kad internete labai skundžiasi tose grupėse, kad oi, čia mūsų teises pažeidžia ir panašiai. Bet mano, kaip pėsčiojo ar dviratininko, teises jūs irgi pažeidžiate, jeigu viršijate greitį. <...> Negaliu slėpti, kad ir patį, būna, nufotografuoja, bet už tai visi turime atsakyti. Jeigu drįstame viršyti greitį, turime drįsti ir mokėti“, – tikina lenktynininkas.

Policija: tikslas – ne baudos

Vis dėlto pažeidėjų skaičius didelis, o avaringumo skaičiai vis dar neramina. Vilniaus kelių policijos atstovas Donatas Mankauskas sako, kad trikojų paskirtis nėra surinkti kuo daugiau baudų.

„Nustatytų greičio viršijimų vidurkis per savaitę yra nuo 2,5–3 tūkstančių. Tad galite įsivaizduoti, kokia tai yra piniginė suma.

<...> Be abejo, analizuojama ir avaringumo situacija, kaip ji keičiasi, ir kai mes matome, kad tam tikruose ruožuose mažėja avaringumas, tai ir yra svarbiausia. Daugelis klaidingai mano, kad pagrindinė trikojo funkcija yra nustatyti kuo daugiau pažeidimų. Pagrindinė priežastis, dėl kurios statomi trikojai, yra prevencija – kuo mažiau turėsime pažeidėjų, tuo geriau bus, o mums svarbiausia, kad mažėtų įvykių, kuriuose nukenčia žmonės ir žuvusių asmenų skaičius“, – akcentuoja pareigūnas.

D. Mankauskas akcentuoja, kad policijos pareigūnai dažnai kaltinami ne tik trikojų maskavimu ir slėpimu, bet ir tuo, jog dėl baudų turi asmeninės naudos.

„Vėlgi klaidinga nuomonė, kad policijai iš surenkamų trikojų baudų kažkiek patenka į asmeninį biudžetą. Viskas eina į valstybės biudžetą ir tikrai niekas neplanuoja, kiek turėtų būti pažeidimų. Yra tam tikrų vietų, kuriose pastatyti trikojai per šešias valandas nustato vos du pažeidimus, tačiau prevenciškai jie vis tiek statomi tose vietose, kuriose yra didelė skaudžių eismo įvykių tikimybė“, – kalba pašnekovas.

Vietos parenkamos neatsitiktinai

Vis dėlto, pagal ką atsirenkamos vietos, kuriose pastatomi trikojai? Anot pareigūno, svarbūs du aspektai – kiekvienais metais sudaroma avaringumo schema ir gyventojų skundai. Policija reaguoja į žmonių pastabas, kuriose jie nurodo dažną chuliganišką vairavimą ar greičio viršijimą, ypač šalia gyvenamųjų rajonų.

„Mes atliekame avaringumo analizę, pagal ją analizuojame, kurios vietos daugybę metų yra avaringiausios ir kur įvyksta daugiausia skaudžių eismo įvykių. Aš turiu omenyje eismo įvykius, kuriuose nukenčia, būna sužeisti arba žūsta eismo dalyviai.

Ir pagal tai yra nustatomos tos vietos, kuriose jie būna. Nėra taip, kad pirmadienį ir trečiadienį stovės būtent tose vietose, bet yra nusprendžiama, kad bent jau du kartus per savaitę turės stovėti trikojis, o tos dienos yra pasirenkamos ir išmėtomos, kad tai nebūtu nuolatinis, suprantamas dalykas. Taip daroma todėl, kad pagrindinis tikslas, kaip ir minėjau, yra, kad vairuotojai važiuodami galvotų, ar greitis matuojamas, ir nesvarbu, ar yra toje vietoje trikojis, ar ne, nes, visų pirma, tai yra eismo saugumas“, – aiškina D. Mankauskas.

Įprastai trikojis savo darbą atlieka, kai pažeidėjų skaičius kontroliuojamoje vietoje sumažėja bent dvigubai. Tačiau jei eismo nusižengimai ir avarijos kartojasi, į tą vietą vėl grįžta trikojis.

Plačiau apie tai – laidos reportaže.

Skaityti visą pranešimą