Dėl streiko vilniečiai šąla stotelėse, stumdosi autobusuose ir jaučiasi palikti likimo valiai: „Baisu pagalvoti, jeigu tai užsitęs iki pat švenčių“

Prieš 1 metus 66

Beveik dvi savaites besitęsiantis „Vilniaus viešojo transporto“ (VVT) vairuotojų streikas, panašu, bent kol kas įstrigęs mirties taške. Nors įmonės vadovybė kalba apie progresą derybose ir suderėtus punktus dėl darbo sąlygų, profsąjungos nuotaikos visiškai priešingos. Viso to kaina – vilniečiai patiria didelių nepatogumų, yra priversti lūkuriuoti ir šalti lauke, o įlipę į perpildytus autobusus – kęsti oro trūkumą ir apsistumdymus.

„Jaučiuosi tarsi šprotas skardinėje“

Vilnietis Mantas LRT.lt pasakojo iki streiko itin dažnai keliaudavęs viešuoju transportu į darbą, mat taip ne tik greičiau, bet ir patogiau nei vykti nuosavu automobiliu. Anot vaikino, kasdien kelionė iki centre esančio biuro jam trukdavo apie 20 minučių.

„Kadangi keliaudavau troleibusu, prasidėjus streikui pernelyg didelio pokyčio laiko prasme nepajutau. Kiek žinau, daugiau streikuoja autobusų vairuotojų, tad troleibusų tvarkaraščiai išliko panašūs kaip ir anksčiau“, – kalbėjo jis.

Tiesa, anot vaikino, esminis skirtumas – troleibusai dabar perpildyti. Manto pasakojimu, vos tik prasidėjus streikui stotelėse ėmė laukti keliskart daugiau keleivių, tad natūralu, jog ne visuomet jie telpa į norimą transporto priemonę.

„Perpildytų troleibusų problemą jau buvau pamiršęs, bet ji vėl sugrįžo. Kiekvieną rytą tenka kentėti vietos trūkumą, žmonės grūdasi, stumdosi, vietose troleibuse trūksta. Jaučiuosi tarsi šprotas skardinėje. Aš jau nekalbu apie senjorus, jiems nėra vietos atsisėsti ar net į turėklą įsikibti. Pasitaikė ir atvejų, kai žmonėms tiesiog pasidarė bloga. O ką mūsų miesto valdžia? Panašu, kad jiems miestiečiai nelabai berūpi“, – svarstė jis.

Nauja diena – nauja istorija

Apie patiriamus nepatogumus LRT.lt pasakojo ir vilnietė Julija. Anot moters, nors įprastai jai viešuoju transportu tenka naudotis gana retai, dėl nenumatytų aplinkybių šeimoje jai šią savaitę teko ne kartą keliauti būtent miesto transportu.

„Šią savaitę į darbą važiavau tris dienas ir nors pirminis planas buvo kitoks, jau važiuodama namo ketvirtadienio vakarą nutariau, kad penktadienį vis dėlto liksiu dirbti iš namų“, – savo laišką pradėjo Julija.

Moters teigimu, paprastai vykti į darbą ji turi su persėdimu Spaudos rūmų stotelėje, ten ji persėda į greitąjį autobusą. Visa kelionė dažniausiai užtrunka apie 20–30 min.

„Antradienį išėjau iš namų įprastu laiku ir įsėdau į troleibusą, kuriuo paprastai pavažiuoju, bet į greitąjį autobusą perlipti nespėjau. Kito būtų reikėję laukti apie 40 minučių, tad pasirinkau važiuoti troleibusu. Atrodė, kad atvažiavau gana sėkmingai.

Dieną vykau aplankyti artimo žmogaus Lazdynų ligoninėje. Teoriškai iki jos gana patogiai iš darbo galėčiau nuvykti ir viešuoju transportu. Yra netgi ne vienas tinkamas maršrutas, bet, kadangi norėjau spėti nuvažiuoti ir grįžti per valandą, naudotis viešuoju transportu net nesvarsčiau – kviečiau pavežėją“, – patirtimi dalijosi vilnietė.

Trečiadienio rytą Julija tikina iš namų išėjusi tokiu pačiu laiku kaip antradienį, tačiau viešasis transportas jau važiavo visiškai pagal kitą grafiką.

„Iškart programėlėje pamačiau, kad Spaudos rūmų stotelėje net neturėsiu į ką perlipti – artimiausias man tinkamas troleibusas būtų buvęs už maždaug 20 minučių, o greitasis autobusas – už 47. Tad į darbą Naujininkuose teko važiuoti per Senamiestį. Jeigu čia nebūčiau spėjusi perlipti į man tinkamą autobusą, kuris atvyko vos po minutės, kai atėjau į reikiamą stotelę, kito tinkamo maršruto būtų tekę laukti labai ilgai.

Trečiadienio vakarą, kai vykau aplankyti artimo žmogaus Lazdynų ligoninėje, kuri nuo Naujininkų nėra taip toli, autobusas pagal grafiką išvis neatvažiavo. Teko laukti. Tuomet atvažiavo autobusas, kuris pagal grafiką tuo metu važiuoti nė neturėjo. Taip ir likau nesupratusi, kaip veikia sistema“, – toliau tęsė ji.

„Situacija yra tragiška“

Julijos teigimu, visomis kitomis dienomis keliaujant po miestą ją ir toliau persekiojo nepatogumai, o scenarijus kartojosi vis tas pats: viešasis transportas atvykdavo ne pagal tvarkaraštį, kelionės prailgdavo, todėl teko kęsti šaltį, autobusai dažnai būdavo perpildyti.

„Jeigu reikėtų apibendrinti, situacija yra tragiška. Galima būtų sakyti, kad dabar keliones viešuoju transportu reikia planuoti, nors seniau to daryti nė nereikėdavo, nes žinojom, kad vis tiek kas nors atvažiuos. Bet net ir susiplanuoti iš tiesų praktiškai neįmanoma. Ne tik dėl streiko, bet ir dėl to, kad dėl eismo sąlygų ir tie rečiau važiuojantys autobusai ir troleibusai nevažiuoja taip, kaip nurodyta. Jeigu ir atvažiuoja, nesi garantuotas, kad paprasčiausiai pavyks įtilpti“, – patirtimi dalijosi Julija.

„Galiu tik įsivaizduoti, kad mano situacija santykinai gera, esu vilnietė, įpratusi važinėti viešuoju transportu, tad galiu gana lengvai sugalvoti, kaip kitaip važiuoti, kur perlipti, kur paeiti. Neturiu ir judėjimo sunkumų, tad, pavyzdžiui, įsigrūsti į autobusą ar paėjėti 20 minučių iki kitos stotelės nėra bėda. Be to, naudojuosi programėlėmis, kurios padeda sekti viešąjį transportą realiu laiku. Blogiausiu atveju galiu išsikviesti pavežėją.

Ne visi turi tokią prabangą. Tad galiu tik įsivaizduoti, su kokiomis problemomis susiduria, pavyzdžiui, senjorai ar tėvai, viešuoju transportu keliaujantys su kūdikiais. Turint minty, kad prieš Kalėdas paprastai eismo sąlygos mieste tampa nepakenčiamos, baisu pagalvoti, kaip viskas atrodys, jeigu streikas užsitęs iki pat švenčių“, – reziumavo vilnietė.

Situaciją vertina skirtingai

Vilniečiams ir toliau patiriant didžiulių nepatogumų, VVT vadovybė ir darbuotojų profesinė sąjunga tęsia derybas dėl darbo sąlygų. Tiesa, abiejų šalių nuotaikos ir retorika kiek skiriasi. Antradienį VVT vadovas Darius Aleknavičius teigė, kad bendrovė pateikė kompleksinį pasiūlymą ir laukia profsąjungos atsakymo.

„Viskas išdiskutuota, labai aišku, nesutarimų punktų labai nedaug. <...> Svarbiausias dalykas, kaip visa tai suderinti ir sutarti, o tada suguldyti į teisinį tekstą“, – tuomet BNS kalbėjo D. Aleknavičius.

Vis dėlto jau kitą dieną planuotos derybos neįvyko, nes, VVT vadovybės teigimu, profesinė sąjunga nereagavo į kvietimą. Savo ruožtu pastarosios vadovas Algirdas Markevičius LRT TELEVIZIJAI kalbėjo, kad bent kol kas derėtis nematė reikalo.

„Sunku derėtis tada, kai jūs ateinat į derybas ir nežinot, kokios pozicijos sulauksit dėl jau sutartų punktų. Mes sakome, kad turime laikytis ir negalime jų keisti, o mums sako – čia derybos, mūsų pozicija gali keistis“, – sakė A. Markevičius.

Tiesa, LRT.lt žiniomis, ketvirtadienį derybos buvo vėl atnaujintos.

Tęsiasi politinės rietenos

Šią savaitę vykusiame Vilniaus miesto tarybos posėdyje taip pat buvo aptartas užsitęsusio VVT vairuotojų streiko klausimas. Sostinės mero Remigijaus Šimašiaus pusėn skriejo kritika, esą šis nepakankamai aktyviai įsitraukęs į krizinės situacijos sprendimą. Savo ruožtu meras tikino derybų eigą sekantis nuolat. Tiesa, jis prisipažino, jog derybose pats nedalyvauja ir su profsąjungos vadovu A. Markevičiumi nebuvo susitikęs.

Per posėdį Artūras Zuokas pristatė rezoliuciją, siūlė VVT vadovą D. Aleknavičių atleisti iš užimamų pareigų, nes galimai būtent dėl jo prasidėjo ir užsitęsė streikas, o situaciją spręsti pavesti savivaldybės administracijos direktorei.

„Manome, kad šiandien vienintelė priežastis yra įmonės vadovas, jo charakterio savybės. Jis sako, kad dėl visko, ką jis daro, turi aukščiausių savivaldybės vadovų pritarimą. Tai reikia manyti, kad miesto mero ar dar kažkieno. Ir todėl, cituoju jį: „Tegul profsąjungos streikuoja, nuleisime garą.“

Tas garo nuleidimas pirmiausia kainuoja miesto gyventojams ir Vilniaus miesto savivaldybei. Ir šiandien, norint turėti socialinį dialogą su partneriais, ieškant nelengvų sprendimų, nes derybos su profsąjungomis niekada nėra paprastos, matyt, kito kelio nėra kaip tik įmonės vadovo pakeitimas“, – posėdyje sakė A. Zuokas.

Nepaisant kilusių karštų diskusijų dėl šios rezoliucijos, valdantieji pasiūlė, o vėliau taryba nubalsavo svarstyme padaryti pertrauką.

Šimašius: „Profsąjunga imasi mobingo elementų“

Penktadienį Vilniaus meras R. Šimašius LRT.lt perduotame komentare teigė suprantantis, kad kiekviena streiko diena sukelia nepatogumų keleiviams, todėl vykdomos intensyvios derybos su profesine sąjunga.

„Per dvi savaites įvyko beveik 10 derybų ratų, buvo žingsnių į priekį, bet buvo ir žingsnių atgal. Situaciją seku nuolatos ir matau streiko politizavimo riziką. Susidaro įspūdis, kad prieš „Vilniaus viešojo transporto“ vadovą D. Aleknavičių profesinė sąjunga jau imasi ir mobingo elementų“, – komentavo meras.

„Labai svarbu atskirti į asmenis nukreiptą kritiką nuo derybų turinio. O turinys labai paprastas: yra profsąjungos reikalavimai, yra derybos, dėl daugelio punktų jau susitarta, dėl dalies jų – dar iki prasidedant streikui. Liko keli punktai, dėl kurių reikia susėdus susitarti, tačiau šiuo metu atrodo, kad profesinė sąjunga ne tik neturi noro susitarti, bet kaip tik – turi noro nesusitarti“, – dėstė jis.

Meras patikino, kad savivaldybė ir toliau siekia, kad keleiviai būtų tinkamai aptarnaujami, o vairuotojams ir kitiems darbuotojams būtų užtikrintos tinkamos darbo sąlygos.

„Šįryt, kaip ir kasdien, aptarėme su VVT vadovybe derybines pozicijas. Šiandien po pietų vyks naujas derybų raundas, tikiuosi efektyvių rezultatų. Raginu streikuojančius vairuotojus įsigilinti į VVT administracijos siūlymus, nutraukti streiką, pasirašyti kolektyvinę sutartį, grįžti į normalų darbo ritmą ir gauti 20 proc. padidintą atlyginimą“, – LRT.lt sakė R. Šimašius.

Portalas kreipėsi į JUDU dėl komentaro, tikimės papildyti.

Skaityti visą pranešimą