Automobilių modeliukų kolekcionavimas – ne tik hobis: kai kurių kolekcijų vertė prilygsta prabangiam butui miesto centre

Prieš 1 metus 62

Štai dėl ko tikrai negalima ginčytis – tai dalykai, kuriuos kolekcionuoja žmonės: vieni pašėlę dėl pašto ženklų, kiti dėl vinilinių plokštelių, dar kiti – dėl vienetinių automobilių modelių. LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ kūrėjai nusprendė pasidomėti plačiau, kokius automobilių modeliukus renka kolekcionieriai.

Manija prasidėjo nuo vaikystės

Kolekcionieriai neslepia, kad kolekcionavimo manija visus pagavo dar vaikystėje. Kaune gyvenančio Gyčio Prialgausko namuose dabar puikuojasi 8 tūkst. automobilių modeliukų kolekcija, jai teko skirti visą atskirą kambarį, įrengti lentynas, kad būtų galima ten tvarkingai laikyti modelius. O viskas prasidėjo gavus pirmą modeliuką dovanų per aštuntąjį gimtadienį.

„Buvau toks labai išdykęs vaikas ir labai viską laužiau, buvo viskas įdomu, buvau smalsus, viską ardžiau, stačiau. 1980 metais aštunto gimtadienio proga gavau dovanų čaikos modelį ir mama įkalbėjo, sako, tavo draugas renka modeliukus ir turi jau dvidešimt keturis.

Labai įdomu, sako, pabandyk nelaužyti ir rinkti. Labai laikiausi, kad nelaužyčiau. Ne ne, neišardžiau jo iš karto, po kelių savaičių dar gavau, paskui jau Naujieji metai – dar gavau, va taip vis ir sužadino tą interesą“, – kolekcionavimo pradžią prisiminė G. Prialgauskas.

Vyksta parodos

Vis dėlto kolekcininkai sako, kad šių laikų modeliukai nesulyginami su senaisiais. Jie ir kokybiškesni, ir realesni, tikroviškai atkartojantys tam tikrą realų automobilio modelį.

„Gal pradžia buvo ankstyvoje vaikystėje, kai gaudavau iš tėvų dovanų pirmuosius modeliukus. Aišku, jie važiavo pirmiausia į žaidimų aikštelę, paskui su metais pradedi vertinti labiau, bandai remontuoti ir plėsti tą kolekciją iš tikrųjų. Tai tokia buvo pradžia, o toliau keitėsi ir laikai, ir mados, ir poreikiai, ir interesai. Ir ta kolekcija taip plėtėsi. Šiandien gal apie keturi šimtai modeliukų, ne visi čia parodyti, aišku, nėra tiek vietos. Ir nuolat pasipildo“, – dėstė kitas kolekcionierius Giedrius Fokas.

Kolekcinių miniatiūrų parduotuvės įkūrėjas Justas Mamontovas pasakoja, kad pasaulyje automobilių modeliukų kolekcionavimas yra populiarus, bet Lietuvoje, ko gero, ant rankos pirštų būtų galima suskaičiuoti tikruosius kolekcionierius. Tūkstantines kolekcijas turinčių automobilių rinkėjų, anot jo, galima sutikti Niurnberge, kur vyksta didžiausia pasaulyje žaislų paroda.

„Jeigu šitą segmentą priskirtume žaislų rinkai, tai viena didžiausių, jeigu ne didžiausia, pasaulio žaislų paroda rengiama Niurnberge. Jeigu paimtume bendrą vaizdą, dabar bijau sumeluoti, bet apie dvidešimt salių parodoje, tai viena salė būtų skirta kolekciniams modeliams. (...) o tų kolekcininkų yra ir Europoje, ir Amerikoje – tokios pagrindinės rinkos, kur žmonės domisi ir renka“, – kalbėjo J. Mamontovas.

Svarbiausia – mastelis

Tačiau juk automobilių modeliukų daugybė. Ką rinkti? Ką kolekcionuoti? Ekspertai sako, jog viskas priklauso nuo žmogaus. Tiek modeliai, tiek masteliai – individualus pasirinkimas. Vėliau kolekcininkai atranda naujų automobilių modelių manijų – renka tam tikro modelio, tam tikros spalvos ar tik tam tikro gamintojo mašinėles.

„Aš pasirinkau labai neteisingai kolekcionavimą, gal net, sakyčiau, yra oportunistiška rinkti viską. Dažniausiai pradėdami rinkti žmonės žino, ką mėgsta, ir pasirenka kokią nors temą. Gali pasirinkti ferarius, gali pasirinkti formulę, gali pasirinkti kokį nors etapą, markę, modelį, gali tiktai sunkvežimius, o aš renku viską. Tai yra labai sudėtinga ir praktiškai neįmanoma“, – aiškino G. Prialgauskas.

Štai Vilniaus muitininko Vladislovo Bogdzevičiaus namuose – daugiau kaip tūkstantis automobilių modelių. O pats pirmasis eksponatas – prieš daugiau nei keturiasdešimt metų mamos dovanotas moskvičius.

„Čia visi yra vieno mastelio, 1:43. Kai pradėjau kolekcionuoti, jų nebuvo tiek daug, tai viską iš eilės rinkdavau. O paskui atsirado, dabar išvis problemų nėra, iš principo visų surinkti neįmanoma, todėl dabar apsiriboju tik tuo, kas man patinka, ir gaisrinėmis mašinomis“, – tvirtino V. Bogdzevičius.

O štai mastelis kolekcionieriui – pats svarbiausias rodiklis. Kolekcininkas renka viską to paties mastelio. Tačiau kas yra geras ir kokybiškas automobilio modelis? Kaip tą kokybę įvertinti?

„Turbūt paėmus į ranką pigesnį arba brangesnį modelį nereikia būti kolekcininku, kad atskirtum kokybės skirtumus. Visų pirma labai pajausit svorio skirtumus, nes ten daugiau žaislų parduotuvėms gaminami modeliai, jie irgi gali būti tikslaus mastelio, tik jie bus daugiau skirti žaisti, jie bus iš mažiau dalių, galbūt jos net šiek tiek atsparesnės, kad vaikas galėtų per kilimą braukyti.

Tikras kolekcinis modelis bus trapesnis, ten labai daug ir lazeriu pjautų dalių tiek iš metalo, tiek iš plastiko. Jis jau tikrai neskirtas žaisti. Aišku, didelis dėmesys detalumui, atsidaro ne tik durys, bet ir degalų bako dangteliai, nusiima padangos, odiniai dirželiai atsisega ir t. t. Tai dėmesys detalumui yra labai didelis“, – aiškino J. Mamontovas.

Kaina nėra svarbiausia

Nors kolekcijų kaina ir vertė pribloškia, kolekcininkas G. Fokas sako, kad didžiausia yra emocinė vertė. Jos nenusipirksi už jokius pinigus.

„Nėra tik piniginė vertė arba rinkos vertė, yra ir emocinė vertė kiekvienam žmogui. Kai kas yra padovanota giminaičio ir tas modelis kelia tam tikrų sentimentų. Turiu kolegų, kurie kolekcionuoja automobilius, su kuriais jie važinėjo anksčiau, jiems irgi kelia tie modeliai tam tikrų sentimentų ir nebūtinai gali pasakyti, kad jie labai vertingi“, – kalbėjo G. Fokas.

Kai kuriuos modelius kolekcininkai pirko, kai kuriuos gavo dovanų, kai kuriuos mainė, tačiau visi kolekcionieriai sako, kad dar yra modelių, apie kuriuos jie pasvajoja. Mat kai kurios jų serijos limituotos, o kai kurių modelių pasaulyje yra tik keli vienetai.

Skaityti visą pranešimą