Automobilių keliuose lauktų papildomos patikros: ministerija paaiškino, kaip būtų vertinama tarša, kas galėtų naikinti techninę apžiūrą

Prieš 1 metus 85

Aplinkos ministerija neatsisako ambicijų pažaboti taršių transporto priemonių savininkus. Seime jau registruotos įstatymo pataisos, kuriose numatoma, kad keliuose automobilių taršą galėtų tikrinti ir techninę apžiūrą naikintų aplinkosaugininkai ir Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) specialistai. Idėjai būti įtrauktai į tokias patikras nepritarusi policija pasiekė savo ir taršos keliuose netikrins.

Diskusijos toliau tęsiamos

Nepavykus įvesti automobilių taršos mokesčio, Aplinkos ministerija neketina atsitraukti. Valdininkai toliau siekia stiprinti transporto priemonių taršos kontrolę keliuose, tikrinti į orą išmetamus teršalus, naikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą.

Seime jau netgi įregistruotos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisos. Ministerija LRT.lt patikino, kad tokie planai susiję ne tik su akivaizdžiai dūmijančiais automobiliais.

„Su Susisiekimo ministerija, Lietuvos transporto saugos administracija, policija, Techninių apžiūrų įmonių asociacija, Aplinkos apsaugos departamentu pradėtos diskusijos dėl akivaizdžiai dūmijančių automobilių keliuose atpažinimo kriterijų nustatymo, parengti pirmieji pasiūlymai, kokie tie kriterijai galėtų būti, ekspertinės diskusijos šioje srityje tęsiamos“, – portalui sakė aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė.

Pagal pirminę idėją taršius automobilius buvo siūloma tikrinti ir policijos pareigūnams. Visgi pats Policijos departamentas į tai žiūrėjo pakankamai skeptiškai.

„Mūsų nuomone, Kelių policijos funkcija – saugaus eismo užtikrinimas, o taršūs automobiliai keliuose – jau aplinkosaugininkų funkcija ir jiems turi būtų suteikti aiškūs įgaliojimai vykdyti šią funkciją“, – dar spalio viduryje komentavo policijos atstovas Ramūnas Matonis.

Panašu, kad diskusijose dalyvavę policijos atstovai pasiekė savo. Registruotame įstatymo projekte apie policijos vykdomas patikras nėra užsimenama. Šią žinią patvirtino ir R. Radavičienė. „Priėmus nurodytų įstatymų projektus, policijos įgaliojimai pagal Saugaus eismo įstatymą nepasikeistų“, – sakė viceministrė.

Tikrintų aplinkosaugininkai ir LTSA

Kaip detalizavo R. Radavičienė, jei Seimas siūlomiems pakeitimams pritartų, be policijos pareigūnų įsikišimo stabdyti visų klasių transporto priemones (lengvąsias, krovinines, autobusus) ir tikrinti (be Aplinkos apsaugos agentūros darbuotojų) taršą keliuose įgaliojimus siūloma suteikti Aplinkos apsaugos departamento darbuotojams.

Taip pat siūloma kiek išplėsti LTSA funkcijas ir jiems suteikti papildomus įgaliojimus tikrinti M1 (lengvųjų keleivinių) ir N1 (lengvųjų krovininių) transporto priemonių taršą.

„Būtų tikrinama išmetamosios dujos, t. y. CO, dūmingumas, taip pat eksploatacinių skysčių, pavyzdžiui, tepalų nuotėkis. Nustačius reikalavimų neatitikimą, pareigūnai turėtų teisę panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą“, – aiškino viceministrė.

Pasak ministerijos atstovės, siūlomi pakeitimai yra įtraukti į Seimo pavasario sesijos darbų programą. „Iki tol turi būti suderinti su suinteresuotomis institucijomis, patvirtinti Vyriausybėje ir pateikti Seimui. Iki įstatymų įsigaliojimo, jei šie pakeitimai bus patvirtinti Seime, reikės parengti ir priimti reikalingus įgyvendinamuosius teisės aktus, tarp jų ir tvirtinamus LTSA“, – teigė R. Radavičienė.

Tikisi turėti nuotolinę stebėjimo sistemą

Kaip LRT.lt kalbėjo R. Radavičienė, Aplinkos ministerijos iniciatyva 2021 m. Vilniuje atlikus transporto priemonių taršos nuotolinio stebėjimo (kilnojama įranga) pilotinį projektą, neatsisakoma idėjos Lietuvoje turėti nuolat veikiančią, realiai keliuose automobilių taršą fiksuojančią nuotolinę stebėjimo sistemą.

„Šiuo metu vertiname galimo tokios sistemos veikimo modelio ir jos įteisinimo galimybes ir būdus. Paminėtina, kad, be kovos priemonių, Aplinkos ir kitos ministerijos projektuoja ir jau ne vienerius metus taiko paskatų / paramos priemones, t. y. sudaro galimybes taršius automobilius pakeisti į mažiau taršius, remia elektromobilių įsigijimą, plečia elektromobilių įkrovimo stotelių tinklą, remia viešojo transporto modernizavimą ir kt.“, – vardijo viceministrė.

Skaityti visą pranešimą