Apklausa: sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas netenkina pusės onkologinių pacientų, baiminamasi, kad ateityje jis dar blogės

Prieš 11 mėnesius 103

Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija (POLA) apibendrino paskutinės savo bendruomenės narių internetinės apklausos „Sveikatos priežiūros paslaugų kokybė, pacientų ir jų artimųjų įsitraukimas“ duomenis. Iš jos matyti, kad Lietuvos pacientai nėra patenkinti sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumu. Apklausoje iš viso dalyvavo 3579 respondentai (onkologiniai pacientai ir jų artimieji), rašoma organizacijos pranešime spaudai.

Respondentų buvo prašoma įvertinti Lietuvos sveikatos priežiūros paslaugų kokybę pagal pagrindinius ją nusakančius aspektus: kokybę (paslaugų veiksmingumą, tinkamumą, tęstinumą, saugą), prieinamumą (paslaugų savalaikiškumą, įperkamumą, aprėptį) bei orientaciją į pacientą (paslaugų patogumą, aiškumą, malonų bendravimą ir kt.).

Vertindami visus 3 sveikatos priežiūros paslaugų kokybės aspektus, respondentai dažniausiai rinkosi „4 balus“, reiškiančius „gerai“ daugiausiai teigiamų vertinimų (5 balai – labai gerai) skirta orientacijai į pacientą, daugiausiai neigiamų vertinimų (1 balas - nepatenkinamai) skirta sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumui.

Penktadalis pacientų mano, kad paslaugų prieinamumas yra nepatenkinamas ar iš dalies patenkinamas, kas trečias apklaustasis paslaugų prieinamumą vertina trejetu.

Būtent paslaugų neprieinamumas: jų nesavalaikis gavimas, netinkama aprėptis, neįperkamumas yra neigiamus sveikatos priežiūros kokybės vertinimus skatinančios priežastys, atsispindinčios pacientų komentaruose.

„Norėjau gauti gydymą Lietuvoje, bet patekimas pirminei apžiūrai užtruko 3 mėn., per tą laiką užsienyje spėjo ir tyrimus visus padaryti, ir operaciją atlikti, kuri truko 8,5 val.“, – nurodo vienas respondentų.

„Specialistų konsultacijos nepasiekiamos, nors prie kabineto tuščia, nes neišpirkti mokami laikai. Registracijos laikai pas gydytojus gali atsirasti bet kada ir tik po kelis laikus, o tai reiškia, kad turi „budėti“ prie e-sveikata sistemos“, – skundžiasi kitas pacientas.

„Negavau tinkamo gydymo, siūloma tik chemoterapija, kuri mano atveju 2 kartus jau buvo neefektyvi, todėl liga progresuoja, savo lėšomis dariau brangius genetinius tyrimus, tad pagaliau išsiaiškinau, kokio gydymo reikia. Taikomas standartinis gydymas pagal protokolą ir niekam nerūpi, kad jis neefektyvus, nesitikėjau, kad tokia apgailėtina padėtis“, – nurodoma dar viename paciento skunde.

Paklausus, kaip pacientai vertina sveikatos priežiūros paslaugų kokybės pokytį, net ketvirtadalis (26 proc.) nurodė manantys, kad paslaugų prieinamumas pastaruoju metu pablogėjo, antra tiek (dar 24 proc.) mano, kad paslaugų prieinamumas buvo ir išliko blogas arba pakankamai blogas. Net ir formuluodami ateities lūkesčius dėl paslaugų prieinamumo pacientai nėra optimistiški: trečdalis (32 proc.) mano, kad jis išliks dabartiniame lygyje, kuris netenkina pusės pacientų, ketvirtadalis (24 proc.) yra įsitikinę, kad ateityje prieinamumas dar blogės, o beveik dešimtadalis (8 proc.) neturi jokių lūkesčių.

Vertindami pokyčius sveikatos priežiūros sistemoje, respondentai labai aktyviai teikė savo komentarus, pastebėjimus, įžvalgas – juos pateikė kas trečias, o daugiausiai jų sulaukta dėl laukimo eilių. Svarbu pastebėti, kad žmones vargina ne tik ilgas laukimo laikas nuo registracijos iki vizito, bet ir nepatogus, netinkamai organizuojamas, daug įtampos ir neužtikrintumo įnešantis procesas bandant užsiregistruoti.

„Kad patekčiau pas onkodermatologą onkologiniame centre (kitur nerekomenduoja, nes vis tiek nukreips ten) dėl galimo vėžio plitimo, pastatė į eilę registracijai. Tai esu 188-tas eilėje registracijai, eilė mažėja maždaug po tris per darbo dieną. Tikiuosi po keleto mėnesių būti užregistruotu. Gal užregistravus nebus eilės ilgesnės negu eilė registracijai. Juoktis ar verkti?“, – skundžiasi vienas apklausos respondentų.

„Pas gydytoją specialistą reikia lankytis kas 6 mėn. ir žinai, kad reikalingas bus echoskopas (pvz., pas onkologę krūtų echoskopas būtinas, stebima kas 6 mėn. abipusė cistinė mastopatija), negali iš karto registruotis pas abu. Reikia kreiptis į šeimos gydytoją, kuris išrašo siuntimą pas onkologą, pas kurį patenki tik po 2-3 mėn., onkologas paskiria echoskopą, registruoja vėl po kokių 2 mėn., tada grįžti pas onkologą ir sprendžiama toliau. Taip gaunasi nebe kas 6 mėn., bet kas metus konsultuojamas stebėsenoje esi. Anksčiau buvo normalesnė sistema – kas yra įskaitoje, nereikėdavo šeimos gydytojo siuntimo, registruotis pas onkologą ir echoskopui vienu metu be siuntimo buvo galima. Dabar e-sistemoje negalima registracija be e-sistemoje nurodyto siuntimo. Eilės pailgėja pusmečiui“, – antrina kitas.

Neretame komentare pastebima, kad už sveikatos priežiūros paslaugas tenka papildomai susimokėti, taip pat apgailestaujama dėl negerėjančios situacijos dėl inovatyvių vaistų, modernių tyrimų prieinamumo.

POLA direktorė Neringa Čiakienė pažymi, kad tokie pacientų pastebėjimai nestebina, nes ir EBPO rengiamose kasmetinėse skirtingų šalių sveikatos būklės apžvalgose pastebima, kad Lietuvoje valstybės lėšomis finansuojama tik du trečdaliai (66 proc.) išlaidų sveikatai, o likęs trečdalis padengiamas iš privačių šaltinių, daugiausia atliekant mokėjimus savo lėšomis, tuo tarpu kai vidutiniškai ES viešosiomis lėšomis padengiama apie 80 proc. išlaidų sveikatai.

Kad Lietuvos onkologiniai pacientai turi prastesnes galimybes gauti šiuolaikinį priešvėžinį gydymą liudija ir naujausia inovatyvių vaistų prieinamumo palyginamoji analizė, nurodanti, kad per pastaruosius penkerius metus Europos vaistų agentūroje buvo registruoti 46 inovatyvūs onkologiniams susirgimams gydyti skirti vaistai, iš kurių pacientams Vokietijoje yra prieinami 45 vaistai, Europos vidurkis – 23, o Lietuvos pacientams kompensuojami vos 4 inovatyvūs onkologiniai vaistai. Šiame sąraše žemiau už Lietuvą iš ES šalių rikiuojasi tik Malta.

Skaityti visą pranešimą