„Salve, Vilnius’DCC“ – Vilnius 700 paminėjo daugiau nei 100 menininkų

Prieš 1 metus 82

Tęstinio projekto „Salve, Vilnius“ galutinė paroda „Salve, Vilnius’DCC“ Energetikos ir technikos muziejuje skirta Vilniaus miesto unikalumui įamžinti jo 700 metų jubiliejui. Parodoje dalyvauja Lietuvos dailininkai, sukūrę netradicinius apvalių formų meno kūrinius: tondinius, elipsinius, arkinius paveikslus, aptakias skulptūras.

Parodų projektas „Salve, Vilnius“ prasidėjo 2018 m. Pirmoji paroda vyko Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ kaip „Menas interjerui“ dalis. Antroji paroda surengta 2019 m. „Domus galerijoje“. Trečioji eksponuota Trakų Vokės dvaro sodybos Tiškevičių rūmuose 2020 m. 2021 m., dėl kilusios pandemijos, ketvirtoji paroda kiek pakeistu pavadinimu „Salve, Vilnius, kitaip“ suorganizuota Vilniaus bernardinų bendruomenės centre. 2022 m. penktoji paroda surengta Energetikos ir technikos muziejaus Katilų ir Turbinų salėse. Viso per penkerius metus parodose sudalyvavo 104 autoriai: tapytojai, skulptoriai, grafikai, tekstilininkai ir tarpdisciplininio meno kūrėjai.

Jau pats parodų ciklo „Salve, Vilnius“ pavadinimas byloja, kad visos ekspozicijos skirtos pasveikinti Vilnių artėjančio jubiliejaus proga. Sostinės jubiliejus pirmą kartą Lietuvos istorijoje bus švenčiamas 2023 m. sausio 25 d. Mat lygiai prieš 700 metų, 1323 m. sausio 25 d., Lietuvos didžiojo kunigaikščio Gedimino Vakarų Europos miestams lotynų kalba rašytuose laiškuose Vilnius pirmą kartą paminėtas kaip Lietuvos sostinė.

Parodų pavadinimą įkvėpė Vilniaus mieste ant kai kurių senųjų gyvenamųjų pastatų įėjimų slenksčių dar išlikęs lotyniškas užrašas „Salve“ (liet. sveiki). Tai – pagarbus kreipinys į namo šeimininką, gyventoją ar atėjusį svečią. Šie keliaspalviai smulkinto marmuro užrašai, atsiradę XX amžiaus pradžioje, – Vilniaus architekto Adamo Antonio Filipowicziaus-Dubowiko inicijuotas ženklinimas.

Apvalių formų meno objektai pasirinkti neatsitiktinai. Dekoratyvios apskritimo kompozicijos kilusios iš antikos ir vėlesnių renesanso laikų (tondai, plafonai, medalionai, rozetės, kartušai); (mozaikos, freskos, reljefai, vitražai, gobelenai). Tai – iškilmingai dekoratyvūs fragmentai interjeruose eksterjeruose ir simboliškai puošnios kompozicijos vaizduojamajame mene.

Apvali meno kūrinių forma – tondas – ir užuomina į vingiuotas senamiesčio gatveles, į aptakias Vilniaus senosios architektūros detales. Grakštūs gotikiniai, barokiniai bažnyčių skliautai, kupolai, bokštai; klasicistiniai, ampyro stiliaus pastatai (Lietuvos respublikos prezidentūra, Chodkevičių ir Tiškevičių rūmai), dvarai, namai su arkiniais langais muzikaliai dera kalvotame Vilniaus miesto reljefe.

Šiuolaikinės architektūros pastatai kartais darniai jungiasi, o kartais ir nesijungia į harmoningą miesto panoramą. O sostinei būdingas daugiatautiškumas ir skirtingų kultūrų sambūvis formuoja ne tik unikalų miesto veidą, bet ir jo kismą, virsmą istorijos vingiuose. Maža to, gyvenantys svetur taip pat jaučia Vilniui gilius sentimentus. Taigi nenuostabu, kad senasis Vilnius ne vienai kūrėjų kartai buvo, yra ir išliks įkvėpimo šaltinis.

Parodos ekspozicijoje dailininkų darbai užmezga savotišką dialogą su miestu. Autoriai apmąsto pasirinktus svarbius Vilniaus istorijos artefaktus ir, sutalpinę netradiciniame formate, paverčia juos nauja istorija. Dalyvavimas šioje parodoje – išskirtinė proga dabarties menininkams, puoselėjantiems pagarbų dėmesingumą mūsų miestui, lanksčiai atsiskleisti savo vizualinio meno kalba, aktualizavus Vilniaus legendines istorijas bei šiandienines refleksijas, įprasminančias piliečių tapatybę.

Projekto autorius, parodos kuratorius – Ričardas Zdanavičius

Parodos „Salve, Vilnius’DCC“ dalyviai:

Ričardas Zdanavičius „Vaikystės miestas“, 2020 m.

Loreta Zdanavičius „Rožinė lempa virš Reformatų“, 2020 m.

Irena Mika Mikuličiūtė „Vilniaus istorijos momentas“, 2022 m.

Tauras Jurkūnas, „Salve“, 2021 m.

Virginija Aliukonė „Laiko sergėtoja“, 2022 m.

Jūra Vaškevičiūtė „Vilniaus senamiestis“, 2021 m.

Agnė Misiūtė „Lietaus bokštai“, 2022 m.

Marijonas Šlektavičius „Fragmentas“, 2021 m.

Tatjana Simanaitienė „Vilnia žino, myliu Vilnių“, 2022 m.

Tomas Rimeika „700 mm Vilniaus“, 2022 m.

Jolanta Šalkauskaitė „Vilnius“, 2021/22 m.

Jolanta Šalkauskaitė „Susitikimas“, 2021/22 m.

Adelė Liepa Kaunaitė, 2023 m.

Agnė Kišonaitė „Tvirtybė“, 2022 m.

Emilija Gaspariūnaitė Taločkienė „Senasis Vilnius“, 2022 m.

Emilija Gaspariūnaitė Taločkienė „Naujasis Vilnius“, 2022 m.

Virginijus Stančikas „Angelas I“, 2020 m.

Virginijus Stančikas „Angelas II“, 2021 m.

Virginijus Stančikas „Angelas III“, 2023 m.

Asta Vasijiauskaitė „Kepurė“, 2021 m.

Asta Vasiliauskaitė „Mano daržas – mano pupos“, 2022 m.

Asta Vasiliauskaitė „Taurus Poniatowii“ 2022 m.

Marija Rubavičiūtė „Mano miestas lietuje“ 2022 m.

Parodos organizatorius: Energetikos ir technikos muziejus

Rėmėjas: Vilniaus miesto savivaldybė

Partneriai: iniciatyva „Vilnius 700“, Lietuvos dailininkų sąjunga, Vilniaus galerija

Paroda veiks 2023 m. sausio 25–2023 m. balandžio 30 dienomis.  Parodos atidarymas – sausio 25 d. (trečiadienį), 17 val.  Įėjimas į parodos atidarymą – laisvas. Parodos lankymas kitomis dienomis – įsigijus muziejaus lankytojo bilietą.

Skaityti visą pranešimą